Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Messenger for Mac 7 ute nu, 2008-04-29

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För vanliga dödliga användare är det inte mycket nytt. Företagsanvändare får audio och video...

http://www.tuaw.com/2008/04/29/microsoft-messenger-for-mac-7/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 22:12

Jag kan inte logga in.

Yes!!

Det funkar bra för mig. Men du missar inget. Inget. Ser nästan exakt likadant ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 22:15

Känns som en fejkuppdatering. Ett spel för galleriet alltså?

Yes!!

I princip... Stöd för audio och video är inbyggt nu, men bara för företagsanvändare. Det som är nytt för privata användare är Bonjourstöd, möjlighet att ändra "smeknamn" och att kunna söka bland kontakterna. Sen är det lite polish på gränssnittet, dock väldigt lite och inte till det bättre.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-30 20:40
Ursprungligen av Capeman:

I princip... Stöd för audio och video är inbyggt nu, men bara för företagsanvändare. Det som är nytt för privata användare är Bonjourstöd, möjlighet att ändra "smeknamn" och att kunna söka bland kontakterna. Sen är det lite polish på gränssnittet, dock väldigt lite och inte till det bättre.

För er som kört Office Communicator (Säkert iofs väldigt få här), Offices IM klient som pratar med Office Live Communication Server 2007 kanske har sett att gränssnittet är VÄLDIGT likt det som finns i den windows klienten. MS har också sagt att dom kommer göra IM med Audio & Video tillgänligt FÖRST till OCS användare då det bygger på en HELT annan teknik än vad som används för MSN Audio/Video. Man har OCKSÅ sagt att MSN Live kommer få exakt SAMMA audio och video stack som används i "corporate" världen, men det kommer nog ta ett tag.

För oss som varit med i stängd beta, och använder MS applikationer rätt duktigt har vi kunnat testa Audio & Video i mac klienten av messenger nu sedan julas, och det fungerar väldigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 22:30

Kastade PrefPlisten i Bibliotek, nu funkar det.
Kosmetika...

Yes!!

hur får man bort sökrutan? varför skulle man vilja ha den framme hela tiden... och hur ändrar man utseende på kontaktlistan? jag fattar inte detta... helt värdelös uppdatering.

Ursprungligen av mikotekniko:

hur får man bort sökrutan? varför skulle man vilja ha den framme hela tiden... och hur ändrar man utseende på kontaktlistan? jag fattar inte detta... helt värdelös uppdatering.

kan du visa en skärmdump på det där? Hur ser kontaktlistan ut? Jag uppdaterar inte om jag får en sökruta (för vadå? kontakter?), det verkar bara irriterande. Konstigt redan nu att man inte kan påverka nicken på kontakterna. Hade ett tweakat på windows för att slippa all reklam, den slapp man tack o lov på mac. Kanske därför det tar längre tid? Inte en massa banners människor fel-klickar på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 23:01

Sweet moses vilken bluffuppdatering. Varför kan inte Apple licensiera rakt av och lägga in det i iChat.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-04-29 23:02

Tufft. Jag måste genast testa.

Edit : Bluff? Hm.. Jag som hade hoppats på något roligt. Men men..får nog bli Adium även i fortsättningen då.

"Företagsanvändare får audio och video..."

Det verkar nästan möjligt att Adium hinner leverera videochat innan MS på macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 12:04
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det verkar nästan möjligt att Adium hinner leverera videochat innan MS på macen.

Visar ju hur totalt ointresserade MS är av att utveckla saker som de inte tjänar grova pengar på. Inget ovanligt i branschen i och för sig men ändå.
Inget ont om Adium men MS med sina pengar och resurser borde kunna bättre.

Ursprungligen av acke:

Visar ju hur totalt ointresserade MS är av att utveckla saker som de inte tjänar grova pengar på. Inget ovanligt i branschen i och för sig men ändå.
Inget ont om Adium men MS med sina pengar och resurser borde kunna bättre.

Är det inte så att Logitech, som äger tekniken bakom videokonversationen i Mac, har ett patent som gör att man inte kan använda samma teknik i Messenger:Mac? Och om det är så, då verkar det ju onekligen som att man bara har haft lust att släppa efter för företagskunderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 15:54
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är det inte så att Logitech, som äger tekniken bakom videokonversationen i Mac, har ett patent som gör att man inte kan använda samma teknik i Messenger:Mac? Och om det är så, då verkar det ju onekligen som att man bara har haft lust att släppa efter för företagskunderna.

Läst det med. Men skulle MS vilja vara lite långt fram i utvecklingen skulle de fixa det där på något sätt. Apple har ju onekligen lyckats.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-30 20:37
Ursprungligen av acke:

Läst det med. Men skulle MS vilja vara lite långt fram i utvecklingen skulle de fixa det där på något sätt. Apple har ju onekligen lyckats.

Apple använder väl inte teknik från Logitech?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-02 15:03
Ursprungligen av studiox:

Apple använder väl inte teknik från Logitech?

Nej, jag menade om Apple kan lösa det utan hjälp från Logitech borde MS kunna det med.

verkar överföringshastigheten ökat? Det vore ju en major uppdatering i så fall.

Skype med video funkar ju finfint på macen sedan ett bra tag. Jag tycker att det är en smula löjligt att MS inte har fixat det än. Men det kanske talar för deras syn på plattformen.

Synd att Microsoft fortfarande inte har lagt in stöd för konversationsflikar.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Synd att Microsoft fortfarande inte har lagt in stöd för konversationsflikar.

Det är uppenbart att det rör sig om en företag av UI-masochister

  • Medlem
  • 2008-05-01 09:49

Kan det inte finnas stabilitetsförbättringar och annat? Allt är inte "finess".

Command + T funkar för mig

äpple+t döljer bara verktygsfältet.

vilket är verktygsfältet? det man inte ser på din bild, på botten?

irriterande sökfält... blir inte nån uppdatering för min del...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-02 13:11
Ursprungligen av klarabara:

vilket är verktygsfältet? det man inte ser på din bild, på botten?

irriterande sökfält... blir inte nån uppdatering för min del...

Den är enkel att stänga av. Bocka ur "Sök" under menyn "Visa"

Ursprungligen av urkan:

Den är enkel att stänga av. Bocka ur "Sök" under menyn "Visa"

Tänk så enkelt! Att jag missade den...

om man trycker på den "genomskinliga" knappen uppe till höger. Testa i Finder eller nåt sånt. Verkar ha lite olika funktioner i olika program...

Hur fan förklarar man det här för de yngre i ens bekantskapskrets...

"Öh. Jo, ni kan inte videochatta för att Ni har en Mac och Ni har en PC...."

Kan inte ngn ta MS i örat och förklara att det är 2008.

Taskmörtar.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-02 00:28

Det västa är ju att alla andra använder msn och eftersom att det fungerar felfritt på deras windoze maskiner så finns det ju ingen anledning att byta. Jag lyckades få min flickvän att använda aim pga den överlägsna bildkvalitén vid videochat men det satt långt inne, hur jag sen ska konvertera alla mina andra vänner bort från M$?? Nej det blir nog jag som får anpassa mig och det enda som är lite plåster på såren är ju Adium!

Edit: Mitt 300:ade inlägg!

Bevaka tråden