Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många kör .Mac konto?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Hur många är det av er som kör med .mac konto. Har precis börjat kika lite på iweb för att lägga upp lite bilder och filmer. Det finns ju vissa fördelar med att ha ett .mac konto om man använder sig av iweb.
Dock tycker jag att det är jäkligt dyrt till skillnad från vad man kan få andra webbhotell för osv.

Backup osv kan man ju göra utan att ha .mac konto.

Jag kör .mac på prov för andra gången (ja, så snälla är dom tydligen).

Gör det egentligen bara för att pröva på .web men man behöver inte köpa ett mac-konto för ca 1.000 kr bara för att göra hemsida har jag läst, utan det går att ladda ner filerna på datorn och använda en egen domän. Har dock inte prövat det ännu.

Jag tänker inte köpa ett konto eftersom jag redan använder Surftown till mina två hemsidor och för att jag skaffat en "macig" e-postadress genom att köpa ett mac.se-konto istället (ca 500 kr/år).

Förstår inte varför folk gnäller över den 1000 lappen per år, och det av datoranvändare som är villiga att betala mycket i övrigt för Apple produkter, som inte direkt är billiga. Jag tycker det är klart värt det man får för den. Mycket som förenklar saker bara så där rakt av, som bara Apple gör. Speciellt om man har mer än en dator. Däremot är det väl fortfarande en del som kan vara segt här i Europa. Men, men... det är ju inte så alltid, och bara korta stunder som jag stört mig på det.

Ursprungligen av KaRo:

Jag kör .mac på prov för andra gången (ja, så snälla är dom tydligen).

Går att att köra på prov flera gånger med samma användarnamn? Hur isåfall? (jag har registrerat mej en gång, men testade i princip aldrig pga tidsbrist :"> )

Jag använder .Mac men endast för sync mellan flera Macar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-30 21:37

Jag använder .mac och tycker det är smidigt då det är så bra integrerat med alla macprogram.

Air:
Ja, jag prövar .Mac för andra gången men valde en ny e-postadress eftersom jag inte var nöjd med min första (den var så lång). Fördelen med mac.se är att det var lättare att hitta en bra (för mig är bra=mycket kort) e-postadress. Men alla är väl inte så stolliga när det gäller e-postadresser som jag är.....

Panther:
Det är inte en ekonomisk fråga för mig utan det att jag inte ser några stora fördelar med .Mac. Det kanske jag gör längre fram när jag lärt mig mer om mina Mac-datorer.

Ursprungligen av KaRo:

Panther:
Det är inte en ekonomisk fråga för mig utan det att jag inte ser några stora fördelar med .Mac. Det kanske jag gör längre fram när jag lärt mig mer om mina Mac-datorer.

Ahhh du är beginner Har väl själv haft .mac sen det började så jag är så van vid att det bara finns där.

Kan vara värt att nämna att det går att få ner priset betydligt genom att utnyttja dollarkursen och köpa via amerikanska ebay. Har gjort det själv efter sett tipset i någon tråd här, och köpte ett familypack för under 500:-.

Jag tycker personligen att det är för segt så iDisken använder jag knappt. Så det enda jag utnyttjar är synkningen och 1000:- per år för endast det känns lite saftigt. Blir nog att skaffa Spanningsync när mitt konto går ut, billigare och bättre åtkomst från webben.

Använder det själv till iWeb, och tycker att det fungerar riktigt smidigt.
Visst, går att lösa billigare med hjälp av andra webbhotell, men de finns ju så mycket mer. Sync mellan två Mac:ar bland annat.

Jag ger det iaf tummen upp så här långt!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-01 15:36

jag kör inte .mac utav flera anledningar.

jag äger redan ett domän och därtill hör en webb- och mailserver som är mycket snabb och tillförlitlig.

Jag har bara en mac, så synkning sinsemellan är inget jag har behov av, men det är klart, hade jag inte redan haft ett domän så hade jag nog tänkt över .mac både två och tre gånger.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-01 16:43

1. Synkar 3 Macar.
2. Synkar Ical's med annan person - viktigt. Dessa kan även ses på nätet.
3. Pumpar upp bilder från Aperture till lösenordskyddade gallerier - snygga gallerier utan reklam/annat tjafs. Pumpar upp filmer från Iphoto.

= .Mac. Något alternativ finns inte för mig. Hade jag små ekonomiska marginaler - student t.ex. - så skulle jag tveka. 1000 spänn är löjligt dyrt. Amerikanarna pyntar väl 600 spänn. Det är vettigare. 500 spänn skulle vara klockrent och ett sunt pris.
För alla som har jobb är dock 1000 spänn - 80 spänn/månad - skit samma. För mig är detta tusen gånger viktigare än kabelteve eller bil - det kostar betydligt mera.

Jag har .mac av gammal vana, men jag tycker det är otroligt slött.

Mycket snabbare att ha sin webbplats på ett hotell i Sverige.

Nu kör jag också .Mac, tänkte testa ett år hur det fungerar. Första intrycket är dock lite tvivelakitgt, jag kan inte få min Address Book att synas i webinterfacet?

Synkronisering mellan två maskiner fungerar fint men synkroniseringen till webinterfacet hittar inga kontakter alls...

EDIT: Efter ett random antal nollställningar både på .Mac och på min iMac hittade den plötsligt kontakterna. Allt fungerar igen

Senast redigerat 2008-05-06 17:35
1
Bevaka tråden