Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ha två servrar på samma ip?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fast ip från bbb. Kan jag på något sätt ha två stycken (tex) ftp-servrar på port 21 på två olika macar. Gärna kopplade till två olika domäner.

Har sökt, men sökfunktionen funkar inte just nu.

/jonas

Du kan ha hur många servrar du vill på port 21. Det viktiga är att varje server får en unik IP adress, t.ex.:
83.0.0.1:21
83.0.0.2:21
83.0.0.3:21

Sitter du bakom NAT är det knepigare, då får du skapa unika portar i brandväggen t.ex.:
port 21 pekas till 10.0.0.1
port 2121 pekas till 10.0.0.2
port 212121 pekas till 10.0.0.3

Som det är nu så har jag endast ett ipnummer utåt, och har en port 21 till en burk och port 2121 till en annan. Detta fungerar dock inte alltid som jag har tänkt, av någon anledning gillar inte vissa windowsmaskiner den dns-koppling jag gjort tex ftp.doman.com kopplad till min ipadressen tex 83.0.0.1:2121
Skulle det fungera genom att ha två olika subnät bakom min router på något sätt.

Ursprungligen av sotarn:

Som det är nu så har jag endast ett ipnummer utåt, och har en port 21 till en burk och port 2121 till en annan. Detta fungerar dock inte alltid som jag har tänkt, av någon anledning gillar inte vissa windowsmaskiner den dns-koppling jag gjort tex ftp.doman.com kopplad till min ipadressen tex 83.0.0.1:2121
Skulle det fungera genom att ha två olika subnät bakom min router på något sätt.

Antalet subnät bakom routern spelar ingen roll - det är antalet IP framför routern som avgör. Om du bara har ett IP så har du bara en port 21.

Kan du inte bara ange domän/port så här:

www.domain1.se:21
www.domain2.se:2121

...varför vill inte windowsmaskinerna ansluta på port 2121?

Ursprungligen av Björnström:

Antalet subnät bakom routern spelar ingen roll - det är antalet IP framför routern som avgör. Om du bara har ett IP så har du bara en port 21.

Kan du inte bara ange domän/port så här:

www.domain1.se:21
www.domain2.se:2121

...varför vill inte windowsmaskinerna ansluta på port 2121?

Vet inte varför det inte alltid funkar för windows, har bara fått detta berättat från användare, det gällde iofs www men problem hade dom i alla fall. Det fungerar bättre om man kör direkt på ipnummret:2121 men det är ju inte lika snyggt. Kanske kan det vara dns problem. Jag använder zoneedit.com någon som har erfarenhet eller bättre förslag, Loopia ligger nära till hands då jag har ett webhotellkonto där men inte kikat närmare på deras dns tjänst.

Ursprungligen av sotarn:

Vet inte varför det inte alltid funkar för windows, har bara fått detta berättat från användare, det gällde iofs www men problem hade dom i alla fall. Det fungerar bättre om man kör direkt på ipnummret:2121 men det är ju inte lika snyggt. Kanske kan det vara dns problem. Jag använder zoneedit.com någon som har erfarenhet eller bättre förslag, Loopia ligger nära till hands då jag har ett webhotellkonto där men inte kikat närmare på deras dns tjänst.

Jag förstår inte hur du kan binda ett DNS namn till en port?

Menar du att du kan koppla exempelvis "ftp2" till port 2121?

Ursprungligen av Björnström:

Jag förstår inte hur du kan binda ett DNS namn till en port?

Menar du att du kan koppla exempelvis "ftp2" till port 2121?

Så här har jag gjort idag. En webforward ligger från ftp2.doman.se till 88.88.88:2121 det fungerar inte att forwarda till domänadressen det måste vara till ipnummret av någon anledning

Ursprungligen av sotarn:

Så här har jag gjort idag. En webforward ligger från ftp2.doman.se till 88.88.88:2121 det fungerar inte att forwarda till domänadressen det måste vara till ipnummret av någon anledning

Var gör du din "webforward"? Vet du vad den gör - är det en Apache redirect eller .htaccess rewrite?

Ursprungligen av Björnström:

Var gör du din "webforward"? Vet du vad den gör - är det en Apache redirect eller .htaccess rewrite?

Jag gör forwarden hos zoneedit.com (gratis dns tjänst) Har ingen susning om hur det fungerar rent tekniskt.

  • Medlem
  • 2008-04-30 13:56

Olika login kan ju hamna i olika mappar på samma IP. Det ger ju i princip olika ftp:er.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 10:05

du kan inte binda en port i DNS, endast IP, ftp.example.org exempelvis som DNS namn pekar på en IP adress, så om du skall ansluta till port 21 på den servern blir det då antingen ftp.example.org:21 eller 9.0.0.1:21 porten måste defineras oavset om det är IP eller DNS som används.

Om du endast har ett IP så måste du även köra tjänsterna på olika portnummer, dock delar väll BBB ut flera fasta adresser om jag inte minns fel?

Ursprungligen av ntity:

Om du endast har ett IP så måste du även köra tjänsterna på olika portnummer, dock delar väll BBB ut flera fasta adresser om jag inte minns fel?

Tidigare när det var Bonet/Bostream gick det bra att få fler fasta ip för 30:-/månad. Nu får man vara glad om man får behålla den enda man har. Så fort man vill byta tjänst (frivilligt eller tvång) så blir man ofta av med sin fasta adress av "tekniska skäl"

Ett annat alternative är om man har webservrar istället för ftpservrar så kan man ha en webserverproxy på Apache den enda port 80, och sedan dirigera om trafiken internt till flera maskiner. Och det är knappast något som man inte kan göra med en FTP server som inte går att göra med en webserver. Det blir lite annorlunda användargränsnitt, men slutresultatet blir detsamma.

1
Bevaka tråden