Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max-storlek på hårrdisk i G5:a?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har beställt en SATA 1 TB Samsung spinpoint-disk till min G5:a (2*2,0 GHz) från 2003. Min fråga är ifall det finns någon max-storlek på disken - alltså om datorn inte klarar av att hantera/utnyttja större diskar än en viss storlek?

Det är några PC-snubbar på jobbet som pratar om att äldre datorer kan ha svårt för att hantera stora diskar ibland.

Tacksam för snabbt svar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-29 15:04

Utan att vara sakkunnig i frågan, kan jag inte tänka mig att det skulle vara några problem att sätta i en större disk. Så länge disken inte är för stor till måtten och det är en SATA-disk så borde det inte vara några problem.

Rekommenderat kan ju vara att slå en signal till Apple?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-29 15:37

Eftersom den kör SATA kan jag inte tänka mej att det skulle vara någon begränsning. Så gammal är den ju inte.

Ursprungligen av zkirtap:

Det är några PC-snubbar på jobbet som pratar om att äldre datorer kan ha svårt för att hantera stora diskar ibland.

Hur gamla datorer sitter de med?

Fram till ATA-5 (även kallad ATAPI-5 eller Ultra ATA/66) fanns en maxgräns på 137 GB.

Men från ATA-6 (Ultra ATA/100) och framåt ligger gränsen på 144 petabytes (144.000.000GB).
http://en.wikipedia.org/wiki/P-ATA

Hittade ingen siffra för S-ATA, men det är nog inte mindre...
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Senast redigerat 2008-04-29 15:48

Vet inte hur gamla de är men jag har sett en mystisk vev på sidan av dem ;D

Tackar för infon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 18:43

Windows XP:s stöd för partitioner större än 137GB kom ju först 2002 med SP1 så det kanske var något sånt dom hade i åtanke...

Stöd för partitioner större än 137GB/128GB verkar var både mjukvaru- och hårdvarurelaterat (så klart). SP1 för windows och OS X 10.2 för Mac. Vet inte när 10.2 kom ut men det var väl ett tag sedan.

Senast redigerat 2008-04-29 18:57
1
Bevaka tråden