Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini stänger av sig utan vidare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalix
  • 2008-04-27 19:35

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig med ett underligt problem. Satt och jobbade i dag på min MAc Mini när den åplötsligt stängdes av. Har den ikopplad till en grenkontakt där även skärmen sitter, men den var fortfarande på. Efteråt kunde jag inte starta MAcen genom att trycka på "på"-knappen. Efter att ha väntat i ungefär 5 minuter prövade jag igen och då fungerade den. Efter att jag suttit i en halvtimme så stängdes den av ytterligare en gång. Då satt jag inte vid den. Efter några minuter kunde jag starta den igen och den fungerar nu.

Det är en G4 med Tiger 10.4.8.

Någon som varit med om något liknade?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-29 16:10

Det låter spontant som överhettning. Men jag vet inte om Mini ska stänga av sig själv sådär. Är den dåligt ventilerad? Går fläkten? Blir den väldigt varm? Kör du tunga program på den, så att CPU maxar?

En snabb googling ger en diskussion på MacRumors.com med ett förslag om att kolla Apple's supportsite "Mac mini: How to reset the PMU".

Jag har inte ens en G4 Mini, så jag spekulerar här, som du kanske förstår...

  • Medlem
  • Kalix
  • 2008-05-03 14:10

Hej! Tack för förslaget med att återställa PMU. Kanske det jag behöver göra. Har upplevt problemet igen, denna gång efter att ha kollat på DVD-film. När jag skulle mata ut DVDn via mata ut knappen på datorn lade datorn bara av. Gick inte att starta med detsamma, men funkade efter ett tag.

Kan vara överhettning, men jag tycker inte fläkten går onormalt högt. Jobbar ibland med konvertering av stora RAW-filer, som kräver mycket kraft, men har inte upplevt problem när jag gör det.

Glapp kanske? Tycker själv att elanslutningen på Minin är rätt kass.

Sätt in t.ex. iStat så kan du hålla lite koll på tempen för att se om den skenar iväg.

http://www.islayer.com/index.php?op=item&id=21

Kan vara RAM-minne som håller på att ge upp. Stämmer precis med hur min HP laptop betedde sig och det försvann vid byte av RAM.

1
Bevaka tråden