Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket operativsystem tillsammans med OS9.2

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mini med intelprocessor, som jag vill köra OS 9.2 (classic).
Är Tigern det bästa alternativet då, och bör man göra 2 volymer, eller kan man köra allt i samma?
Nackdelar - fördelar ?
Tacksam för svar från någon som har erfarenhet. Har själv glömt bort Classic osv.

Du kan inte köra OS 9 på en Intelmaskin utan emulering. Program som Sheepshaver finns, men de är bra knöliga att använda, enligt min åsikt.

Vad jag minns har inte Apple sålt maskiner som bootar OS 9 sedan 2003. Classic har man kunnat köra inuti OS X sedan dess på G3, G4 och G5 men aldrig Intel.

Sheepshaver och Basilisk (för 68k-emulering) är bara knöliga att installera, inte att köra. Basilisk springer i cirklar runt Classic, och det skulle jag tro att SheepShaver också gör (har inte använt det så mycket än). Det som är knöligt är att flytta filer mellan emulatorn och OSX, annars är Basilisk som att köra en supersnabb Quadra.

Classic är en nödlösning även när man har en PPC. Det är helt enkelt illa gjort, lastar ner systemet helt i onödan. Program som snurrar jättebra på en 266 MHz G3 blir sega och jobbiga på 1.8 GHz G5, och en massa bra saker funkar inte alls, till exempel tilläggen som gör fildialogerna trevliga. Bättre att skaffa en G3 eller G4 och köra den rent i OS9, billigt och enkelt. Skaffa en bärbar, den tar ingen plats när man inte behöver OS9-programmen och kräver inget trassel med sladdar för att rigga upp när man behöver den. En iMac G3 eller G4 är också bra, inte lika liten men lättriggad. iMac G3 kostar ingenting idag.

1
Bevaka tråden