Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering: 99.se med dubbelturbo

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Många har märkt att 99.se legat stilla under natten - jag har jobbat flera typer av uppdateringar och förändringar. En skillnad som bör märkas är att vi numera kör med dubbelturbo: två nya cachefunktioner borde snabba upp sidorna rejält.
- Märker du någon skillnad?

För dig som är tekniskt intresserad:

Lyckade uppdateringar
- Uppdatering till PHP 5.2.5
- Kompilering och installation av GD (nu fungerar tumnaglar, captcha etc igen)
- Kompliering och installation av APC (Cache för PHP)
- Kompilering och installation av Memcache/MemcacheD (Super Cache för MySQL)
- Alla "attachments" flyttade till filsystemet (tidigare i databasen)
- Alla "avatars" flyttade till filsystemet (tidigare i databasen)

Misslyckade uppdateringar
- Flytten av MySQL databasen från Callaway till QuadCore gick alldeles för långsamt för att hinna klart till förmiddagen.
MySQLDump av 3.3GB data tog cirka 4.5 timme och sen ska ju allt data in igen!

Sammanfattning
Jag försöker flytta databasen igen ikväll vid midnatt, nu är den cirka 800MB mindre efter att ha flyttat ut alla attachements och avatars till filsystemet. Eventuellt raderar jag även sökindex och bygger om det från noll igen vilket sparar på plats och kanske ger bättre sökningar.

Servern har bara 2GB RAM just nu men en uppgradering till 8GB är redan beställd och betald - enligt Kullanders bör dom komma i mitten på veckan och jag hoppas att Belak har möjlighet att titta förbi och ploppa in dom. Jag har ju 17500 kilometer till hallen nuförtiden

Uppdateringarna har gjort att servern går snabbare än tidigare och att vi är redo för 99.se version 1.5. Arbetet börjar inom kort!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 08:54

Ska sidan vara ännu snabbare än den senaste uppgraderingen? Förra uppdateringen gjorde 99 till den i särklass snabbaste sidan jag besöker på nätet!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-04-28 08:59

Snabbare går väl knappt!?

Upplever den ruskigt snabb.

Jisses vad snabbt det går. Nog märker man skillnad.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-28 09:31

Kan bara instämma.

Nog snabbaste forumet av de jag besöker idag, fortsätt så!

Björnström och gänget visar framfötterna - igen. Snorsnabbt!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-28 11:31

Super

Minnet kommer imorgon har jag just fått veta!

Måste säga att ända sen det slogs ihop till 99.se så har jag upplevt sajten som seg, så är inte fallet längre. Klart snabbaste hemsidan jag besöker. Starkt jobb!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-04-28 18:51

Extremt snabbt! Imponerande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-28 19:17

Påminner mig om min förra bil. Hade också dubbla turbo...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-28 21:57

Sjuuukt snabb! Jag hinner fan inte med.

Det var bättre förr!

Enorm skillnad! Bra jobbat!

  • Medlem
  • 2008-04-28 22:48

Som blixten!

Som en oljad blixt.

Vad hände inatt då? Var det bara databasflytten?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Vad hände inatt då? Var det bara databasflytten?

Jag försökte flytta databasen tre gånger men det misslyckades - fick ett felmeddelande efter ca 80% och på samma ställe alla tre gånger. Gjorde "optimize & repair" på databasen men det hjälpte inte.

Får lösa det med en annan metod imorgon

Minnena har kommit nu. Belak ska försöka hinna installera dom på fredag!

Ja, det går faktiskt sabla snabbt.
Tänkte inte ens på det innan jag läste tråden men 99 är det snabbaste forumet jag besöker.

Så jävla off-topic det kan bli:
Björnström:
Vart får jag tag i en sånn där skön 99Mac t-shirt du har som avatar?

Ursprungligen av PeeMaN:

Så jävla off-topic det kan bli:
Björnström:
Vart får jag tag i en sånn där skön 99Mac t-shirt du har som avatar?

Vi tryckte upp 200st i höstas faktiskt - en del har delats ut i tävlingar etc.

Det kommer en möjlighet att få en t-shirt inom kort, 99mac fyller ju sju år på söndag!

Ursprungligen av Björnström:

Vi tryckte upp 200st i höstas faktiskt - en del har delats ut i tävlingar etc.

Det kommer en möjlighet att få en t-shirt inom kort, 99mac fyller ju sju år på söndag!

Finfint, jag är en real sucker efter coola t-shirtar med snygga tryck på... Kan nog gå över lik för att få en 99.se

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-30 14:25
Ursprungligen av Björnström:

Vi tryckte upp 200st i höstas faktiskt - en del har delats ut i tävlingar etc.

Det kommer en möjlighet att få en t-shirt inom kort, 99mac fyller ju sju år på söndag!

Jag köper gärna ett par....

Nu har vi flyttat MySQL till vår Quadcore Xserve och allt verkar fungera fint. Om du märker något konstigt - rapportera det i denna tråd. Då tänker jag främst på trasiga inlägg eller felmeddelanden.

Visst verkar det gå rätt kvickt trots 2GB RAM?

Ursprungligen av Björnström:

Nu har vi flyttat MySQL till vår Quadcore Xserve och allt verkar fungera fint. Om du märker något konstigt - rapportera det i denna tråd. Då tänker jag främst på trasiga inlägg eller felmeddelanden.

Visst verkar det gå rätt kvickt trots 2GB RAM?

Jag vet inte om det är pga det, men det verkar vara några avatarer som är trasiga. Tillexempel Bollmans och Hugins, men det kanske beror på nåt annat...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-30 12:57

Sidan går riktigt trögt just nu, nästan jobbigt trögt att ladda bilder osv. Men men, antar att det är ramminnet. eller jobbets uppkoppling.

Ursprungligen av Sidde:

Sidan går riktigt trögt just nu, nästan jobbigt trögt att ladda bilder osv. Men men, antar att det är ramminnet. eller jobbets uppkoppling.

Det borde inte vara 99.se servern - det flyger fram för mig och jag sitter på 3Mbit lina cirka 17500 kilometer bort

Nog för att jag tyckte det gick bra innan men nu går det ju ännu snabbare, både på jobbet och hemma.

Tokigt snabbt!

Appropå sjuårsjubileum, jag antar att du inte planerat något med någon fånig ursäkt som att det är lite långt att åka?

Jag kan arrangera en pubkväll i Stockholm om så önskas?

Bevaka tråden