Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook släcker Wifi

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-28 09:07

Precis inhandlat en PB 15 ALU med Tiger. När jag kör igång den så släcker den internet i hela huset. Inga andra datorer kommer ut på internet. Man kommer åt routern men inte ut på nätet. När jag stänger av min airport så kommer dom andra datorerna åt internet igen. Vet inte hur jag ska gå vidare?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 09:38

Vilka inställningar har du i routern och airporten? Kör du 802.11 a/b/g/n ??

b och g är kompatibla med varandra men de andra är det inte vad jag vet av.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-28 12:52

En PowerBook Alu inhandlad idag = begagnad dator. Har du installerat om Mac OS X på den så att du själv känner till status?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-28 14:06

Ja jag har köpt den begagnad, och han jag köpte den av hade installerat om os x i den så nu är den från gruden så att säga.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-28 15:07

OK. Vad får du för felmeddelanden när det inte fungerar (du kommer inte ut på Internet)?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-28 17:27

Det står att jag är ansluten till routern men inte till internet eftersom airport har en egen ip-adress.
Det konstiga är att det sänker internet för dom andra datorerna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-28 21:04
Ursprungligen av INXS:

Det står att jag är ansluten till routern men inte till internet eftersom airport har en egen ip-adress.

Vilken IP-adress är det då? Kan du fixa någon skärmdump på fönstret med felmeddelandet? Kanske rent av hur det ser ut i Nätverksinställningarna?

Ursprungligen av INXS:

Det konstiga är att det sänker internet för dom andra datorerna.

Och hur ser du att det sänker Internet för dom andra datorerna? Felmeddeladen? Skärmdumpar på fönstrena med felmeddelandena här också?

Vad har du för inställning på routern ifråga om DHCP-tilldelning av IP-adresser mot det lokala nätverket? Och vad har du gjort för inställningar på din PowerBook? Och dina andra datorer i nätverket? Vad jag är ute efter är att det är ingen svartmagi utan predikterbar teknik - det du ber den om kommer den att göra. Den är ingen egen vilja. Bara en sån sak...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-28 21:42

På Pc datorerna så blir det bara klassisk att man kopplas ner och får upp på webläsaren att sidan kan inte hittas, och msn kopplas ner osv men man har kontakt med routern. Detta händer så fort jag sätter på airporten i Powerbooken, när jag stänger av så kommer internet tillbaka på pc datorerna. Det är som att den sänder ut nån störningssignal eller nått.

Jag startar Safari----Du är inte ansluten till Internet står det då på webläsaren fast airporten visar fullstyrka Jag trycker på nätverksdiagnos--------öppnar Inställningsassistent för nätverk där----------Väljer mitt trådlösa nätverk---------kommer till redo att ansluta trycker fortsätter då---------kommer då upp felmedelandet: Kan inte upprätta en nätverksanslutning, Datorn kunde inte ansluta till Internet. Klicka på OK eller gå tillbaka och ändra nätverksinställningarna och försök igen.

Sen går jag in i systeminställningar----------nätverk-----airport Där står det airport är anslutet till nätverket default. Airport har en egentilldelad IP adress och kan kanske inte ansluta till internet. Sen trycker jag ställ in. Där står det att jag andvänder DHCP
Ip adress: 169.252.249.2
delnätsmask 255.255.0.0

Längre än så vet jag inte

Vad är det för router? Vilka standarder klarar den? Vilka är de andra enheterna som störs ut (Märke, typ, etc). Vilken IP-adress får din PowerBook ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-04-28 18:06

Det är Stationära HP ganska nya, i min PB står et bara 0.0.0.0
Det är en Dlink, men jag har tidigare haft Imac,Ibook etc och det har den klarat av så.

Jag känner igen det där problemet från när jag hade en 12" PowerBook G4. Man får ingen adress via DHCP när man kör trådlöst. Det beror troligen på att din D-Link inte vill prata ordentligt med nätverskortet i din Mac. Sätt en fast adress istället så kommer det att fungera.

1
Bevaka tråden