Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet kring OSX Server 10.5

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Jag har precis köpt en OSX Server 10.5 och undrar nu följande:

Hur är säkerheten för en sådan server? finns det kryphål angånde säkerheten?

Är det bra att köpa in en extrabrandvägg eller router för att förebygga angrepp? finns det något man bör tänka på?

Jag är inte ute efter något mega säkert system utan bara ett som fungerar bra, eventuellt fungerar det säkert med det systemet som finns i OSX servern men jag har ingen riktig lust att läsa deras säkerhetscertefikat på 120 sidor för att få reda på det...

Mvh,

Olle

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-28 12:50

Slå igång brandväggen och kolla lite på Settings -> Access, så sitter du ganska bra till. Du borde inte behöva en extra brandvägg till den.

Jag tror som Creops att du bör använda den inbyggda brandväggen och hålla koll på tjänsterna du aktiverat. Använd "Nätverksverktyg" som ligger i Program/Verktygsprogram på din dator. Där finns en funktion kallad Port Scan.

Testa köra en Port Scan på din server så ser du snabbt vilka tjänster som är öppna utåt - så skulle en hacker göra för att se vilka hål som finns öppna.

Tack så mycket för snabba svar... känns som jag fått en bra start på vad jag kan behöva göra...

/O

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-28 21:34

Allt beror på vilka tjänster du kör.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-28 21:39
Ursprungligen av glemme:

Allt beror på vilka tjänster du kör.

Och hur mycket tid du har att lägga. En "riktig" brandvägg är ju bra på att förebygga angrepp, samt att indentifiera fuskare (stateful inspektion).

Har du bara en server, och den inte egentlingen svarar på så många tjänster (typ mail bara) så skulle jag kanske inte lägga ner några större pengar på en brandvägg. Har du flera servrar, använder vpn och låter servern/servrarna svara på många tjänster skulle jag rekommendera en brandvägg helt klart. Cisco ASA är en mycket trevlig brandvägg för mindre företag vi använder den själva på våra kontor.

1
Bevaka tråden