Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela Epson-skrivare via AP Extreme i Vista-OS X?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-19 22:55

Hej!

Ser att det finns fler här som har problem med att dela ut sina skrivare...
Jag har en Epson photo stylus RX425 som jag kör trådlöst via en Airport Extreme till min Mac. Och det funkar klockrent! Problemet blir när man ska dela ut den till en Windows-maskin (Vista). Då vill den inte hitta skrivaren. Har sökt på "trådlöst anslutna skrivare" eller nåt sånt. Men hittar inget. Har provat att installerat Bonjour i Windows, men den hittar inte heler något. Jag har sökt efter skrivarens ip-nummer i Airport - verktyg, men hittar inte ip-nummret. Jag har provat att söka efter drivrutiner till skrivaren på nätet utan resultat.
Vad är nästa steg? hur gör jag nu?

  • Medlem
  • 2008-01-20 19:22

Ingen som vet?

Inloggning mot Samba filservrar från Vista-klient

Windows Vista kräver i ursprungsinställningen att man autentiserar via NTLMv2 protokollet när en anslutning till en filserver skapas. Om man då behöver komma åt Samba-baserade filservrar så vill de inte vara med på detta utan meddelar dig att din inloggning inte duger.

Pröva att lösa problemet så här:

1) Start -> Run... "secpol.msc"

2) Gå till: Local Policies > Security Options

3) Sök fram "Network Security: LAN Manager authentication level" i listan

4) Ändra inställningens värde från "Send NTLMv2 response only" till "Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated"

Hoppas att detta hjälper.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-28 21:33

????
På vilket sätt skulle AIRPORT prata samba?

Hur är din windows maskin ansluten till din airport, också via trådlöst gissar jag?

Jag kan faktiskt inte uttala mig om vad som har åtgärdats rent tekniskt i operativsystemet. Men jag löste de två nedan beskrivna anslutningsproblemen genom åtgärden i föregående inlägg. Min situation var följande:

En ny PC levererades med Windows Vista. Inkopplad via kabel i nätverket. Denna dator kunde se nätverkets två andra Vista-datorer. Men två problem:

1) Fileservern LaCie Ethernet Disk Mini syntes inte i nätverket från Vista-datorn. Denna enhet var också inkopplad via IP-kabel till nätverket. Levererad från LaCie i april -08. Alla fildelningsprotokoll aktiva.

2) Det gick inte att etablera en anslutning till den Brotherskrivare som var inkopplad i nätverket via Airport Extreme. Felmeddelandet "Du har inte tillräckliga åtkomsträttigheter till din dator för att ansluta till den valda skrivaren" visades när sista steget i anslutning via Bonjour skrivarguide skulle göras. Detta gällde även när man var inloggad som administratör.

Efter att ha gjort den här beskrivna konfigureringen så…

1) syns nätverkshårddisken i Vistas Network Center
2) skrivaren är synlig och kan väljas från Vistas standard-dialog för skrivarval.

1
Bevaka tråden