Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern till MacBook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-04-28 17:19

Jag har beställt en macbook med 120gig hårddisk, och planerar att kassera min gamla PC. 120 gig räcker dock inte långt så en extern hårddisk är ofrånkomligt. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska välja för en. Dels vet jag inte vilka externa som anses vara bra, och sedan undrar jag om jag ska välja en med FireWire eller om det funkar bra med USB? Tänker köpa en på 750gb-1tb.

Så, tips tack.

Firewire är snabbare än USB.

Jag har Westerd digital mybook premium. Mycket bra. På den har du ju dessutom både USB och FW, så den är flexibel. Den har ingen fläkt heller.

Jag tror att Premium edition heter Home edition numera.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-28 20:43

home har "bara" firewire400, vilket i teorin är långsammare än usb2.0 som i teorin är 480mbit (kontra 400).

studio edition (sk creative power for mac) har firewire400/800, usb2.0 samt eSata.

premium II finns fortfarande kvar och den är firefire 400/800 och usb2 (ej eSata och ej förformaterad i hdf+).

mvh
Tim

Kan ju dock nämnas att Macbook (som keetz har beställt) "bara" har firewire 400, så han har ingen enorm nytta av att lägga extra pengar på att köpa en HDD med firewire 800.

Och sedan så är Firewire 400 snabbare i praktiken än vad USB är.

Varför inte byta ut interna disken mot denna t ex;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=253563

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-04-28 22:12
Ursprungligen av Gilbert 2:

Varför inte byta ut interna disken mot denna t ex;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=253563

För att jag behöver minst 750gb för allting.
Köpte en random 1TB usb-hdd innan. Kör den i USB-hubb för när jag är hemma kommer jag ändå ha massa usb-prylar som ska pluggas in.

1
Bevaka tråden