Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om man inte kan programera/komponera trummor själv?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rätt klurigt det där även om det gäller simpla grejer till dansmusik.
Finns det några riktigt vettiga program där hälften redan är klart som sedan går att justera så att det inte bara blir att klistra in färdiga loopar?

E-jay?

Battery och dyl. sampler plugin brukar väl komma med massor av trumsaplingar + midifiler?

Ursprungligen av Synapskollaps:

E-jay?

Ha ha. word. det finns tre miljoner skivor med loopar inom olika genrer med. garageband har någon ganska komplex rhythmbox med.

Fast jag tycker personligen att du kan gå till biblan och låna en trave med skivor och sampla loss istället. Blir i regel roligare resultat(tycker jag iaf), då man som lyssnare kan känna igen samplingarna men höra dom i en ny kontext. Cratedigging är, precis som foto och kollage, en konst i sig.

Du kan också ge dig på att klippa sönder andras låtar och kombinera dom med varandra och göra s.k. breakbeats och mashups.

Helt klart roligare och mer kreativft än att bygga en låt kring "Funky house drumloop 2 - 120 bpm", både för dig och den som ska lyssna.

Om du är en hejjare på att spela keyboard men inte så bra på att fixa trummor så kanske du kan hitta någon att jobba med också. en trummaskinist till ditt band.

Eller så börjar du DJ'a istället.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-24 16:28

Skulle föreslå ableton live med några samplings samlingar!!

Eller rex-loopar eller motsvarande, acidized loops, apple loops dom kan man väl justera hejvilt?

Stylus RMX är helt oslagbart tycker jag.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-04-25 15:36
Ursprungligen av The Introvert:

Stylus RMX är helt oslagbart tycker jag.

Måste bara instämma där...

Någon som har erfaenhet av ultrabeat i Logic, just för enkelheten?

Ang. stylus, kan man lägga in de färdiga programerade looparna som midiregioner och sen korrigera dem?

  • Medlem
  • 2008-04-28 12:20
Ursprungligen av Tridnod:

Någon som har erfaenhet av ultrabeat i Logic, just för enkelheten?

nej, inte för enkelheten?!? (ah, jo - du syftar på de presetpattern som ingår i varje kit?) Ultrabeat tycker jag annars är en svårt snårig med sitt designade gränsnitt och sjuttitiolv parametrar (låst skärmzoom är bra) den låter trevligt - men jag föredrar att programmera/spela in mina ub-rytmer i LP's egna seq istället....

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-25 09:45

Sonic charge MicroTonic är en syntesbaserad (i motsats till samplebaserad) mjukvarutrummaskin som jag gillar. Funkar till dans och elektronica. Den har hundratals program med allt från basic beats till obskyra fantasirytmer. De är lätta att skruva om. Demo finns.
http://www.soniccharge.com/

"Har du råd att inte köpa svenskt?"

Skaffa en kompanjon som bara älskar att programmera trummor och kan komplettera din styrka i musikskapandet.

1
Bevaka tråden