Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ytterligare en fråga om minnen; PB G4 1.67Ghz

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har eg. 2 frågor varav en hör hemma under MB forumet, men samlar dem här båda två.

Ursäkta om jag känns vilsen, men det är jag.

Jag har 2 datorer som skall genomgå minnesuppgraderingar och undrar om jag är rätt ute. Den första är en Powerbook G4 15", CPU type: 1,67GHz PowerPC G4 (1.2) (Model: Powerbook 5.6). Innehåller nu 1GB DDR SDRAM
Efter att jag grävt lite hittade jag dessa på Dustin : SO-DIMM 1GB DDR PC2700 333MHZ

Frågan är väl enkel; är det rätt minnen? Då jag skall till Island med dem på fickan för att installera i min kära moders dator skulle det kännas fånigt att dyka upp med fel minnen.

Den andra frågan; Har själv en MB köpt i december. (MacBook3,1 2,2Ghz med 1GB DDR2 SDRAM) Denna skall också upp i minne. Hittade : Corsair MAC Memory PC5300 DDR2 2GB på komplett
Har vi kompatibilitet?

Vore mäkta tacksam för all hjälp som finns att få.

Vänliga hälsningar.

Det är rätt minne för Powerbook G4.

Minnet för Macbook är också rätt.

De har skrivit "MAC" där i rubriken. Jag vet inte om det ska betyda "Media access control", men du behöver inte ha något annat än standardminnen i din Macbook. Dustinhome har Kingston-minnen på 2-gig för 395 kronor stycket.

Dessa har jag köpt till min macbook.
http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Jag tackar, bugar och bockar. Herrejisses vad folk är snabba och hjälpsamma här.
Då skall det handlas minnen

BTW (dvs en fråga till); Gäller samma sak med hårddiskar, dvs. att man kan inhandla vilken S-ATA 5400 varvare (eller mer) till sin burk? Och kan man "spegla" över infon från den gamla disken rakt av till en ny via t.ex. en extern USB/FW vagga? Känner att mina 120GB är rätt snåla. Vore trevligt med ett par hundra GB till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 11:39
Ursprungligen av Petur Valdimarsson:

BTW (dvs en fråga till); Gäller samma sak med hårddiskar, dvs. att man kan inhandla vilken S-ATA 5400 varvare (eller mer) till sin burk? Och kan man "spegla" över infon från den gamla disken rakt av till en ny via t.ex. en extern USB/FW vagga? Känner att mina 120GB är rätt snåla. Vore trevligt med ett par hundra GB till.

I stort sätt. Finns några få undantag. Se till att den inte är högre än 9.5mm. Har även för mig att vissa modeller från Samsung behöver uppdateras (lite krångligt måste under PC har jag för mig) innan installation.

Spegla över kan du göra med Carbon Copy Cloner.

Ursprungligen av Petur Valdimarsson:

Jag tackar, bugar och bockar. Herrejisses vad folk är snabba och hjälpsamma här.

De är annat än på GF de!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-28 09:20
Ursprungligen av alomolife:

De är annat än på GF de!

Vad är GF?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-04-28 10:14
Ursprungligen av acke:

Vad är GF?

Grafiskt Forum ?

Jag tackar så mycket

då har jag en liten uppföljningsfråga här. Jag har också en Powerbook G4 (1.5) Modell 5,8 som angivet i systeminfon, där minnet anges som SO-DIMM DDR2 SDRAM. Fungerar då detta minne att stoppa i? CORSAIR VS 2GB DDR2 SO-DIMM PC-5300 667MHZ APPLE
från dustinhome

Det ska fungera, men notera att maximala minnesmängden du kan ha i datorn är 2 gigabytes. Så den andra minnesplatsen kan du inte använda.

nej jag läste precis om det. Kanske blir billigare att köpa 2 1GB moduler. Det får jag kolla upp! Tackar för svaret!

Ursprungligen av sirphuzz:

nej jag läste precis om det. Kanske blir billigare att köpa 2 1GB moduler. Det får jag kolla upp! Tackar för svaret!

2 stycken 1GB-stickor av typ PC2-4200 kostar 390 kronor på dustinhome. Ungefär samma pris som den 2-giggaren du länkade till.

1
Bevaka tråden