Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är Leopard egentligen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 01:54

Sitter i OS X 10.4.11 och arbetar professionellt i CS3, Logic, Final Cut och så vidare.

Börjar det bli dags att uppgradera till Leopard?

Jag trivs rätt bra med buggfria system och – framförallt – system som inte stjäl för mycket kräm från själva arbetsprocesserna.

Jag får inte riktigt klart för mig när, eller rentav om, det blir dags att uppgradera och - viktigast - hur detta skulle påverka programhanteringen.

Jag föreställer mig Leopard fullspäckad med en massa balla funktioner som kostar mer än de smakar för oss som pressar datorn prestandamässigt i det dagliga arbetet.

Någon som har erfarenheter?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-27 09:04

Jag arbetar förvisso inte i de "tunga" programmen du gör, men tycker Leopard snabbar upp mitt arbetsflöde snarare än är en belastning.

Fler smarta små funktioner och bättre helhet.

Det snabba sättet att förhandsvisa filer (markera, tryck mellanslag) i Finder är bara det något jag direkt saknar när jag sitter i Tiger på gammal dator (eller för den delen Vista, som är hopplöst besvärligt, men det är ju en helt annan diskussion).

Spotlight är snabbare och funkar nu lika bra som Quicksilver som "launcher", mm

SÅ: Om det inte finns några konflikter i programmen du arbetar med tycker jag det är en given uppgradering.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-27 09:17

Kör du en intelmac är uppgradering en enorm fördel. Tiger är ganska dåligt optimerat på intelmacar. Kolla in ramminnesanvändningen för processer som Kernel Task.

Har du ett gammalt grafikkort, och sitter på en powerpc-mac. Då kan uppgraderingen vara mer negativ. Grafiskt så är Leopard lite tyngre, endel nya processer tar lite mer cpu av datorn också. Framförallt indexeringen för spotlight är lite mer krävande.

Men systemarkitekturmässigt är det stora skillnader som är avgörande för dagligt arbete. Kanske inget som du märker medan du arbetar, men en hel del som program kan ta hjälp av. Samt en klart mycket bättre nätverkshantering. Både inställningsmässigt och hanteringen av LDAP-servrar.

Det finns många tunga funktioner under skalet som program kan nyttja. Men vi får nog vänta en 6-7 månader till innan program faktiskt börjar utnyttja sådant i en större utsträckning.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-27 10:20
Ursprungligen av quasar:

Jag föreställer mig Leopard fullspäckad med en massa balla funktioner som kostar mer än de smakar för oss som pressar datorn prestandamässigt i det dagliga arbetet.

Precis som alla andra versioner av OS X så är Leopard snabbare och bättre än sina föregångare.

Håller med Sidde, kör Leopard om du har en Intel-Mac, Tiger om du har en PPC-Mac.

  • Medlem
  • 2008-04-27 14:14

Om du är osäker, och nöjd med det du har, finns det kanske ingen direkt anledning att byta? Du kan ju vänta in 10.5.3 i alla fall, eftersom en hel del som folk stört sig på verkar fixas.

Jag tycker båda är bra, men 10.5 har helt klart lite fler konstigheter än 10.4. Fokus på fönster är lite flimsigt t ex.

Jag har Leopard på en MacBook med 4gb ram och 2.2ghz core 2 duo processor och kan utan större problem ha Photoshop CS3 (relativt tunga arbeten), Logic Pro (relativt tungt också), Adium, Safari, Mail, iCal, Cyberduck, iWeb och Football Manager 08 igång samtidigt. Allt med enbart interna komponenter. Så har du en Intel-Mac och fint med ram så borde du tycka att Leopard är bra också, tror jag.

Städade bort några inlägg. En trådkapning/korspostning - och sedan några följd-inlägg till det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-28 10:28

Jag kör professionellt med bl.a. CS3 och Final Cut Studio. Nu - först sedan senaste Leoparduppdejten - är allt fungerande. Så - jag har nu stekt den andra disken med Tiger. Kör alltså Leopard och allt funkar nu klockrent för mig.

1
Bevaka tråden