Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att installera Leopard!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
jag är ny och kan inget om mac
köpte en macbook på tradera och fick leopard skiva
dator är helt tom och när jag startar den och lägger skivan så står det:
"NTLDR saknas
Tryck ned Ctrl+Alt+Del för omstart"

hur ska jag göra det?
har försökt trycka allt möljigt men lyckades inte
tack för svar
:):)

Låter som om dom kört windows i den?

Iallafall, håll inne knappen option (alt) samtidigt som du startar datorn, håll den intryckt tills du får upp en meny där du kan välja att starta från skivan.

ja gjorde som du sa men d kommer bara en bild och d står windows precis som du tänkte och en pil under,när jag trycker på den så blir d samma sak

Ursprungligen av sasafarkas:

ja gjorde som du sa men d kommer bara en bild och d står windows precis som du tänkte och en pil under,när jag trycker på den så blir d samma sak

Trycker du på pilen betyder det att du försöker starta från Windows.

När du är i detta läge sätt i Leopard skivan, vänta tills den dyker upp, och välj istället att starta från den.

Skuffa in leopardskivan och tryck in c när du startar datorn.

jag stoppar in d men inget händer?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-28 00:31

Skivan skall snällt dyka upp på den sidan om du satt in skivan.

Om den inte gör det, så ja....har du en annan mac så kanske du kan starta den via dvd spelaren på den(anslut den via target disk mode).

Ursprungligen av sasafarkas:

jag stoppar in d men inget händer?

Tar MacBooken emot skivan? Hör du att den läser skivan? Jag antar att det är ne original Leopard install dvd som det är frågan om?

Om skivan inte hittas har du antingen en felaktig skiva eller en ickefungerande dvdstation i MacBooken.

D är säkert ne original skivan då,jag har köpt det som sagt via tradera
men kan jag installera leopard om nån kompis har en sån skiva,fungerar d att använda samma skiva på två datorer?jag förstår att d e inte bästa sättet men jag gav sista pengar till att köpa en mac nu precis

finns d någon som säljer sin?
jag köper det till ett rimligt pris

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 00:27

Men vänta nu här. Nu känns det som ni pratar om varandra.
Om du stänger av datorn. Startar datorn, matar snabbt in DVDn och sedan lika snabbt håller ned C-tangenten. Vad händer då?

Eller om du stänger av, sätter på den, direkt håller alt-tangenten nedtryckt och sedan snabbt matar in DVDn?

Låter nämligen som ufred tror du är i alt-mode medan jag tror du är i "NTLDR saknas Tryck ned Ctrl+Alt+Del för omstart" när du skriver att inget händer.

om ja håller alt och matar in dvd så kommer fram en bild på en disk och under den står windows och under står en pil,om jag klickar på pilen så kommer samma sak med NTLDR
vet du vad kan jag göra?

Ursprungligen av sasafarkas:

om ja håller alt och matar in dvd så kommer fram en bild på en disk och under den står windows och under står en pil,om jag klickar på pilen så kommer samma sak med NTLDR
vet du vad kan jag göra?

C-tangenten, inte alt-tangenten! C som i cd.

d kommer en mapp med frågetecken på om jag håller c tangenten
den killen som jag har köpt d ifrån har sagt att han har bara bränt den i nero,ska den brännas på något annat sätt,eller ska jag flytta den till ipod eller nåt?
finns d annars någon som kan tänka sig hyra ut skivan,d kan vara iger med,jag kan betala så klar
tack för hjälpen
mvh
sasat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 10:33
Ursprungligen av sasafarkas:

d kommer en mapp med frågetecken på om jag håller c tangenten
den killen som jag har köpt d ifrån har sagt att han har bara bränt den i nero,ska den brännas på något annat sätt,eller ska jag flytta den till ipod eller nåt?
finns d annars någon som kan tänka sig hyra ut skivan,d kan vara iger med,jag kan betala så klar
tack för hjälpen
mvh
sasat

Fast då är det en piratad skiva det rör sig om alltså..? Jag har säkerhetskopierat min Leopard-skiva och jag är inte säker på att det fungerar att göra i Nero hur som helst.

Fick du inte orginal-skivorna, de som kom med datorn, med i köpet?

Ursprungligen av sasafarkas:

den killen som jag har köpt d ifrån har sagt att han har bara bränt den i nero,ska den brännas på något annat sätt,eller ska jag flytta den till ipod eller nåt?
finns d annars någon som kan tänka sig hyra ut skivan,d kan vara iger med,jag kan betala så klar

Du har en bränd Leopard-skiva (som inte fungerar), och nu vill du hyra en Leopard-skiva???
Båda de sakerna är piratkopiering, och det är ett förbjudet samtalsämne på 99.se

Prata med den som sålde datorn till dig, och begär att få original-skivorna.
Om du inte kan få originalskivorna, så får du gå och köpa en Leopard-skiva.

Vidare diskussion om brända/hyrda/lånade skivor kommer att leda till att tråden stängs.

Hur gammal är MacBooken? Det kom inte med någon originalskiva alls? Inte någon med Tiger (10.4)?

Om du inte har råd med att skaffa Leopard än på ett tag kan du ladda ner t.ex. Ubuntu Linux gratis och köra det tillfälligt så du i alla fall har en fungerande dator. Det krävs dock lite trixande för att få det trådlösa att funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 11:40
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Om du inte har råd med att skaffa Leopard än på ett tag kan du ladda ner t.ex. Ubuntu Linux gratis och köra det tillfälligt så du i alla fall har en fungerande dator. Det krävs dock lite trixande för att få det trådlösa att funka.

Installera Ubuntu när man behöver hjälp med att installera Mac OS X. Lite väl optimistiskt va?

Ursprungligen av acke:

Installera Ubuntu när man behöver hjälp med att installera Mac OS X. Lite väl optimistiskt va?

Så krångligt är det inte. Bättre än en dator som man inte kan använda alls medan man väntar. Men nu har ju problemet löst sig verkar det som.

Plus att det var menat som ett hjälpsamt förslag från min sida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 12:40
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Plus att det var menat som ett hjälpsamt förslag från min sida.

Ja, såklart, det tvivlar jag inte på. Men det blir ju inte automatiskt ett bra förslag för det. Behöver man hjälp med en sådan fundamental sak så tror jag inte att man ska lägga kraften på att gå till en annan dator, ladda ned och bränna och sedan försöka installera (samma sists där man körde fast senast).
Menade inget illa men du hajar vad jag menar va? Lätt att vi som äter data inte tänker på hur nytt det kan vara för någon.

tack så jätte mycket till alla,har kontaktat gabriel fjellander som skrev ett inlägg och bor också i lund och han hjälpte mig så oerhört mycket och nu fungerar allt
tack till alla en gång till för era inlägg
mvh
sasa

Att det inte var en original-dvd förklarar en del...

1
Bevaka tråden