Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS:a en glasscheck till en kompis

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, det går om du harTele2. Och om din kompis väljer från GB-glass.
Det är bara Tele2-kunder som kan göra detta men SMS:et kan skickas till alla operatörer.

Du messar din väns mobiltelnr till72130 och så kan han/hon lösa ut SMS:et mot en glass i en butik (Pressbyrån, 7-Eleven AGs, Citygross etc). Det står vilka ställen som gäller på mottagarens SMS

Det finns tre prisgrupper som är heter VALFRI, MELLAN eller LITEN.
VALFRI kostar dig 30 kr och din vän får en glass upp till 20 kr.
MELLAN kostar dig25 kr och din vän kan hämta ut en glass för max 15 kr.
LITEN kostar ditt abon/kontantkort 20 kr och din vän får en glass för max 10 kr.
Utöver glasschecken kostar det som ett vanligt SMS.

Gör så här: Skicka ett SMS till 72130 och skriv tex VALFRI mellanslag vännens mobtelnr.

När jag prövade första gången så fick jag själv en Lakritspuck som bonus (värde 20 kr). Checken gäller i en månad ca. Inte billigt men lite kul idé tycker jag.

Fler som prövat ? Är detta framtiden ? Jag menar att man använder mobilen eller dyl multimediaapparat till att köpa varor. Ser fram emot att gå in i vilken affär som helst och bara visa upp mobilen. Redan nu kan man köpa biljetter på Göteborgs spårvagnar/bussar genom ett SMS (mobilen visas upp för chauffören). Spännande !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 14:36

Jättekul idé tycker jag, synd på priset bara. Jag tycker nog att ett erbjudande som detta borde göras som en kampanj där checken åtminstone inte blir mindre värd än kostnaden för sms:et.

Jag skulle vilja ha att man kan SMS:a texten "Explode -now" till valfri mobil för en kostnad och då skulle telefonen vara packad med Semtex eller nåt sånt och sedan skulle jag fixa fram en riktigt BRA telefonlista:

Robert Mugabe, Anders Eklund, Osama Bin Laden, KuKluxKlans ledning etc...

Variant B är lite snällare med en telefon full med surt Kattpiss som läcker ut i fickan när man får SMS:et "Catwee -pocket -all"...

Paris Hilton, exet och en del andra skulle få SMS direkt....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-28 14:15

Ja, det var ju ett par alternativ till att skicka en glasscheck.

Lite mer kreativa versioner av presenter, hmm - man ska nog vara glad över att man inte har dig som ovän Goflorp

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-28 16:30

Kan vi inte få mobilbank här i Sverige? Det är ju tragiskt. Att kunna "sms:a" 100 spänn till en polare är ju en grym grej som borde fixas omgående! Så slipper man sånt här tjafs.

"Ja, 20 kubik med makadam. Javisst, SMS:a över skiten bara. Vaddå "går inte"?.
Du, om du plockar ut fetvadden ur örena så skall jag tala om för dig att det har
fanimej hänt något sedan finska vinterkrigets glada dagar!"

Kristian Luuk i klassisk reklamsnutt

Det vore väl inte så svårt att ordna betalning av varor genom mobiltelefonen ? Man får ha ett konto som är knutet till mobilen. I affären skickar dom en länk till min mobil och när jag trycker "accepterar" överförs pengarna till affären och jag kan ta varan och gå.
Det skulle väl kunna fungera ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-28 21:47

FInns i andra länder. Bara att lyfta över tekniken.

Aha ! Var då och hur då ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-28 23:02

http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Banking

Finns (om jag minns rätt) ganska frekvent i Afrika och mellanöstern (bl.a. Egypten och Jordanien minns jag som länder som har det).

Vet inte om det är så att datorer är ovanligare där än i Sverige och man därför har satsat hårdare på SMS-bank än Internetbank.

Gäller att hålla hårt i sin mobil bara. Eller att det krävs en extra kod för att använda tjänsten (sms bank alltså, men kanske borde gälla glasscheckar med).

Jag vill kunna beställa Pruttogram via SMS

Man Beställer och så kommer Erik&Mackan hem till den personen, tränger sig in och lägger ett par riktiga surisar, så tapeterna lossnar i hörnen, katten rymmer och akvariefiskarna vänder upp&ner.

Perfekt till gamla Ex och så.

Du är verkligen rå Goflorp ! Vad har ditt X egentligen gjort dig ? Nä, svara inte. Kan bara vara det gamla vanliga; varit otrogen, snackat skit, gnällt brallorna av dig, krävt att du skulle minska tiden med Mac:en till 8 tim/dag osv. Vi har alla varit med om det.

Jag skulle vilja kunna betala mat och kläder med min mobil. Det vore himla praktiskt.

Meh, det var ju menat som nyt skoj. Nu skall du inte vara sån.

Åhh, sköj !
Men jag har vant mig av att tycka kiss-bajs-prutt-skämt är skoj. Kanske jag blir som barn på nytt om jag får läsa lite fler dito skämt här på 99.se. Vi får la se !

1
Bevaka tråden