Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med rättigheter

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-23 10:32

Jag behövde installera om allt på min macbook och backade upp det jag behövde på min gamla g3:a varifrån jag sen förde tillbaka alltsammans.

Problemet är nu att rättigheterna inte funkar som de ska. Har försökt att genom info-fönstret ge mig själv fullständiga rättigheter till mappen (och såklart använd "apply to enclosed items) samt använt batchmod. Jag har också gått igenom samm procedur inloggad som root men icke sa nicke.

Varför vägrar datorn ge mig rättigheterna?

Vilken version av OS X använder du?
Hur gjorde du backupen?
Hur fördes det tillbaka på maskinen?

  • Medlem
  • 2008-04-24 21:12
Ursprungligen av bjelkeman:

Vilken version av OS X använder du?
Hur gjorde du backupen?
Hur fördes det tillbaka på maskinen?

Jag har en Macbook med 10.5 nu och gjorde backupen till en g3:a som jag via firewire hade raderat, överförde tillbaka till macbooken med firewire.

Jag bara kopierade mappen till g3:an och gjorde likadant tillbaka till mitt konto på boken.

prova enklaste först. Markers mappen. Truck kringla-I. I visa info rutan anger du att du är ägare oxh att du har rätt att både läsa och skriva. Klicka på kugghjulet och välj att inkludera underliggsnde object.

  • Medlem
  • 2008-04-25 21:48
Ursprungligen av Goflorp:

prova enklaste först. Markers mappen. Truck kringla-I. I visa info rutan anger du att du är ägare oxh att du har rätt att både läsa och skriva. Klicka på kugghjulet och välj att inkludera underliggsnde object.

Har testat men funkar tyvärr inte

Har du testat via terminalen? Starta Terminal, byt till root-användare genom att skriva:

sudo su

Tryck enter. Ange lösenordet för en admin-användare, förslagsvis det lösenord du har till ditt konto.

Skriv sedan:

chown -R namn:staff /Users/dinhemkatalog/

Byt ut "namn" mot kortnamnet på din användare. Byt ut "dinhemkatalog" mot namnet på din hemkatalog. Tryck enter.

  • Medlem
  • 2008-04-26 00:06
Ursprungligen av Mattias A:

Har du testat via terminalen? Starta Terminal, byt till root-användare genom att skriva:

sudo su

Tryck enter. Ange lösenordet för en admin-användare, förslagsvis det lösenord du har till ditt konto.

Skriv sedan:

chown -R namn:staff /Users/dinhemkatalog/

Byt ut "namn" mot kortnamnet på din användare. Byt ut "dinhemkatalog" mot namnet på din hemkatalog. Tryck enter.

Den svarar om några filer att "Operation not permitted" och lämnar rättigheterna i samma tillstånd tyvärr.

De filerna är säkert låsta.

Du får nog markera dem och låsa upp dem.

  • Medlem
  • 2008-04-26 23:42
Ursprungligen av Goflorp:

De filerna är säkert låsta.

Du får nog markera dem och låsa upp dem.

Jo DE fyra filerna är låsta. Men inte heller de andra filerna blir så mycket bättre. JAg måste fortfarande ange admin lösenord för att ändra namn och flytta de filer som jag kopierade från backupen. Finns det inget annat jag har åsidosett?

Här är en kille med liknande problem:
http://www.99.se/mac-os-x/241642-m-ste-ange-l-sen-i-os-x-f-r-allt.html

Se om du kan läsa in ngt därifrån.

  • Medlem
  • 2008-04-27 18:48
Ursprungligen av Goflorp:

Här är en kille med liknande problem:
http://www.99.se/mac-os-x/241642-m-ste-ange-l-sen-i-os-x-f-r-allt.html

Se om du kan läsa in ngt därifrån.

Det var typ exakt samma problem.

Jag tror dock att jag har lyckats! Programmet ACL Fix löste problemet, åtminstone så långt jag kan se. Behöver inte längre ange adminlösenord och grejer.

1
Bevaka tråden