Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NTFS formaterad NAS?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-27 18:03

Hej alla,
Tänkte höra med er, då jag är nybliven macbook air ägare vars hårddisk inte riktigt räcker till. prestanda mässigt så räcker den mer än väl till.

vad jag vill uppnå är att mina knappa 2tb foton, video, dokument etc skall vara åtkomliga via mitt nätverk hemma, således behöver jag en nas / ethernet hårddisk, med åtkomst från såväl pc som mac.

jag har tittat på western digital mybook world 2 samt lacie 2big network, 2tb stora båda två.

Vad jag undrar över är:
om jag delar ut en map på ethernet disken via nätverket så det blir som en vanlig nätverksmap, spelar det någon roll vilket format hårddisken är formaterad i?

jag skall inte ha den för backuper eller koppla in direkt till någon dator, utan den ska kopplas in i min router via en rj45 kontakt.

någon som har ett bra svar?

med vänliga hälsningar
Tim

Senast redigerat 2008-04-27 19:15

Titta på ReadyNAS olika modeller. Väldigt bra funktioner och fungerar utmärkt ihop med Mac.

Har också erfarenhet av LaCie Ethernet disk RAID, och dom funkar väl sisådär.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-27 19:13

jag har sett readyNAS, men 5k exkl diskar är lite för dyrt för mig.

5k inkl diskar, där är smärtgränsen.

som sagt så behöver jag inga som helst funktioner utöver läs/skrivrättigheter då jag inte ska föra backup med denna, bara ha lagring utav video/bild/data.

jag vill alltså bara ha lagringsutrymmet åtkomligt på nätverket, läsbart för såväl pc som mac.

frågan är alltså om det spelar någon roll vilket format hårddiskarna är formaterade i för att få denna åtkomst? hur stora hårddiskar klarar fat32 av? (max 4gb stora filer vet jag men begränsning på hårddiskarna ligger väll på ~128gb?)

//tim

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-04-28 17:35

Begrænsningen på 128 Gb ær borta sedan flera år och låg inte i filsystemet. Dessutom ær det så att många av nætverksdiskarna kør en nedskalad version av Linux med ext2 eller ext3 som filsystem som stødjer stora filer och diskar. Kommunikationen mot disken sker via ett nætverksprotokoll som t ex SMB eller AFP och ær ovetande om några begrænsningar.

Sjælv kør jag DLINK DNS-323 med två diskplatser med max 750 Gb SATA disk. Med RAID-0 så ser den i så fall ut som en 1,5 Tb disk och med RAID-1 som en 750 Gb med redundans.

Kostar ca 1500 + diskar.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-28 18:46

gpd:
jag fick precis samma svar per epost för ett par minuter sedan.

då blir det antagligen en western digital world pga att jag får bäst pris på den samt det smidiga online verktyget för fjärrinloggning.

den där D-linken har jag sett men det blir dyrare med en sådan + 2x1TB diskar än att köpa en wd world som har lättbytta diskar och bibehåller garantin

då ska jag beställa en world.. får återkomma när jag har fått det up 'n running.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-04-29 18:10

Tittade precis nærmare på WD disken. Det kan vara så att du behøver ha en pc før att administrera den, konfigurationsprogramvaran kør bara på PC och det ær osækert ifall det går att administrera via en weblæsare ?? Medføljande programvara ær i alla fall endast Windows.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-30 22:08

jag har ju flera pc-datorer hemma. men som det ser ut nu så blir det nog en lacie iaf då den är 100% kompatibel med mac.

Återkommer när jag beslutat mig för vad det blir och när jag väl fått hem den.

//Tim

Bra tim, återkom! Är också ute efter en vettig lösning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-05-01 21:39

Jag kör på en Western Digital NetCenter som funkar utmärkt med Mac OS X.
NTFS-formaterade SHARES som både MacBook:en och en XBOX kan använda.
Dessutom får NAS-servern ta hand om utskrifter från min trådlösa MB till en
äldre HP-laser...Administrationen är helt web-baserad...

Den enda baksidan med den här är att den inte har minne/CPU till att adressera
mer än 500GB även om man kan hänga på flera USB-diskar bakom...

/M

Är detta till någon hjälp ??

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

OM programmet:

NTFS for Mac® OS X allows you to:

* Natively read and write your data to any Windows NTFS partition.
* Easily transfer data between Windows and Mac® computers using external or thumb drives with NTFS partitions.
* Access NTFS partitions without having any complex translation applications or file services like AFP or Samba protocols.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-02 15:44

nej, faktiskt inte.

iom at det redan sagts och jag även konstaterat att filsystemet på hårddisken inte spelar någon roll när den läses utav en dator via ett smb-protokoll eller liknande, räcker således med att den dator som hårddisken är kopplad till stödjer formatet.

just nu kör jag win server mjukvara i en pc med hårddiskutdelning som temporär lösning, men det kommer att ersättas med en riktig nas så snart jag kommer till skott.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-02 18:26

jag har varit i kontakt med western digital nu per telefon och kan väll konstatera följande:

deras webb-access fungerar inte på mac då man behöver en modifierad version utav nortons anywhere (kallas western digital anywhere), de hade inga alternativa program till detta eller några planer på att i framtiden utöka sitt stöd för mac med kommande ntäverkshårddiskar i my book serien.

sedermera så nämnde de även att det möjligt (dock inte säkert) kunde fungera i det lokala nätverket med mapp utdelning, dock inget de garanterade.

Sedan så var de noga med att påpeka att support vid bruk utav mac-plattform var uteslutet.

kort o gott fick jag ett ganska sniket intryck och har därför bestämt mig för att western digital inte är något för mig.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-09 00:51

för att göra en liten update.

jag har skippat hela den här iden med en nas och kör en enklare server istället.

enkel intel c2d, 2gb ram, sedan en liten systemdisk och ett 4*sata hotswap för lagrings diskarna som går på ett extern raid5 kort då det inte är helt lätt att flytta en raid mellan olika raid-chip.

justnu så velar jag kring win2003server eller en linux dist, jag är dålig på linux men det är inte lika mycket skit som kan påverka linux som windows, virus finns ju för båda plattformar tyvärr. I övrigt så kommer det inte surfas från servern så utav den orsaken så känner jag mig inte heller speciellt orolig., snarare så är det väll det mest användarvänliga som kommer användas i slutändan.

någon som har fina applikationer för windows/linux plattformen för att ge rättigheter för läs/skriv till hårddiskar via smb/cifs/afp protokollen?

//tim

Ursprungligen av tim-:

för att göra en liten update.

jag har skippat hela den här iden med en nas och kör en enklare server istället.

enkel intel c2d, 2gb ram, sedan en liten systemdisk och ett 4*sata hotswap för lagrings diskarna som går på ett extern raid5 kort då det inte är helt lätt att flytta en raid mellan olika raid-chip.

justnu så velar jag kring win2003server eller en linux dist, jag är dålig på linux men det är inte lika mycket skit som kan påverka linux som windows, virus finns ju för båda plattformar tyvärr. I övrigt så kommer det inte surfas från servern så utav den orsaken så känner jag mig inte heller speciellt orolig., snarare så är det väll det mest användarvänliga som kommer användas i slutändan.

någon som har fina applikationer för windows/linux plattformen för att ge rättigheter för läs/skriv till hårddiskar via smb/cifs/afp protokollen?

//tim

Vad jag vet så finns det inga virus till linux, visst det finns trojaner och liknande men dessa måste laddas ner och aktiveras manuellt. Windows har över 400k om jag inte minns fel.

Installera Ubuntu Server med Webmin som grafiskt web-gui så har du en väldigt bra start. Jag delar själv ut en 4Tb disk (LVM volym) till min familjs datorer med följande protokoll:
SMB
HTTP (Webdav)
NFS
AFP
FTP

Alla i hushållet kan med andra ord komma åt allt från vilket datorn som hällst i hela värden (internet måste givetvis finnas).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-05-09 11:29

Hemma har det fungerat bra att bara använda Windows fildelning på en NTFS hårddisk, så kan jag läsa och skriva filer med min MacBook. Jag blev riktigt överraskad att det fungerade, för jag hade fått för mig att Macen inte skulle kunna skriva till NTFS, men det var inga problem.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-24 14:02

Nu har jag iaf ordnat min lösning blev en raid5 array på 4x750gb hotswapbart och 3st 500gb diskar internt. ingen mac men rätt trevlig ändå.

1
Bevaka tråden