Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort 4 GB spärr för Mac och PC?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-26 20:39

Here we go again...

Var idag på OnOff och köpte en ny extern hårddisk. Hittade en jag gilla och informerade säljaren tydligt att min tanke är att kunna föra över stora filerna från en mac till en extern hårddisken och sen till ett mediacenter som är pc-anpassat. Inga problem sa säljaren. Utan att säga något mer... Jag frågade även för tydlighetens skull om det går att koppla den både till Mac och PC utan att behöva installera något... Alltså bara att tuta och köra? Ja, svarade säljaren. Det sista är visserligen sant, men tycker att han borde informerat att hårdisken använder FAT32 och klarar alltså inte att ta emot filer över 4 GB...vilket jag märkte först när jag koppla in den...

Enligt Western Digitals hemsida finns det inget sätt att kringå denna spärr så att det funkar både på mac och pc... bara på pc om man formaterar om till NTFS.... (Vet dock inte ifall detta är verkligen sant?) Har haft liknande problem innan men trodde denna externa hårddisk var annorlunda...

Nu har jag bara två val – gå tillbaka till butiken imorgon och be att få pengar tillbaka trots att förpackningen är bruten. Säljaren har ju trots allt gett mig fel info eller i alla fall inte tillräcklig info med tanke på mina frågor. Eller så kanske någon här har någon fräsch idé om hur jag kan lösa problemet?

Behöver som sagt bara kunna föra över filer från macen till den externa hårddisken och sen kunna föra över filer till mediacentret... Behöver alltså inte kunna föra över filer till den externa hårddisken från mediacentret. Ska även kunna ta bort filer från den externa hårddisken på macen.

Några idéer på en lösning?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-26 20:43
Ursprungligen av carbon:

Några idéer på en lösning?

En hederlig gammal nätverkskabel mellan maskinerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-26 20:48

Det går. Men hastigheten blir inte speciellt snabb. För över filer via ftp till mediacentret. 4 GB tar ca 20 minuter. Vill ha något som går snabbare.. Därför köpte jag en extern HD som använder USB 2...

Fler lösningar?

Om du formaterar hårddisken från FAT32 till NTFS så klarar den större filer än 4gb. Problemet är att OS X inte kan skriva till NTFS, bara läsa. Finns kanske dock något program som kan fixa det.

Problemet är att både om du lämnar tillbaka den och ska köpa en annan hårddisk så är det samma problem där med filsystemen.

Din bästa chansning är nog att få Windows att läsa av HFS hårddiskar eller få OS X läsa av NTFS.

Hittade HFS läsare till windows: HFSExplorer. vet dock inte hur pass bra det är eller hur det funkar.

Smidigast är nog isåfall Streaming av allt. Själv kör jag en Xbox 360 och har connect360 på macen så kan jag streama HD videos och lyssna på hela mitt itunes bibliotek.

Det finns flera trådar redan skrivna med NTFS kontra HFS+. Sök lite och du hittar dussintals trådar i ämnet.

Begränsningen ligger inte i hårddisken öht, felet/bristen ligger i filsystemet. Det är känt av geeks och nördar att denna begränsning finns, men säkert inte av "vanligt folk".

Tycker det är piss att inte upplysa om att det faktiskt finns en gräns för 4GB filstorlek, men de/man kanske tror att det är ngt oviktigt.

Lagen om alltings jävlighet säger att en ISO av en film är precis över 4GB....:-(

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-26 21:08

Ja, det finns andra lösningar. Först vill jag bara försäkra mig om att du verkligen ämnar föra över enstaka filer större än 4GB, vi talar alltså stora DV-filer eller nått?

Problemet även med FAT32 är att den kod som OSX använder för att skriva till FAT32-diskar är, ska vi säga, suboptimal och sänker prestandan så lågt att det vette sjutton om det inte går snabbare att föra över med nätkabel.

NTFS har inte problemet med 4GB-filer, max filstorlek är lika stor som filsystemets totala möjliga storlek (ca 2 EB, eller 1 miljon TB, eller nått sånt, mer än vad många behöver ) NTFS kan dock inte skrivas av OSX så tyvärr faller det ju bort.

Det finns programvara för att kunna läsa HFS+ under Windows. Exakt vilken prestanda man får då vet jag inte.

Det finns också möjligheten med UFS, men status för att skriva UFS från windows är jag lite osäker på, läsa kan man med GPL-drivrutiner. Dessutom verkar OSX vara lite gnälligt när det gäller UFS, inte alla program stödjer det.

RARa upp dina filer i mindre storlekar. För över dem till HD och sen till PCn och RARA ihop dem igen.
(SimplyRAR)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-26 23:30

Formatera i NTFS och installera denna: http://macntfs-3g.blogspot.com/
Så kan du skriva till NTFS hur mycket du vill. Men, jag tar inget ansvar om den pajar ditt system, men hos mej fungerar den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 00:32
Ursprungligen av Creops:

Formatera i NTFS och installera denna: http://macntfs-3g.blogspot.com/
Så kan du skriva till NTFS hur mycket du vill. Men, jag tar inget ansvar om den pajar ditt system, men hos mej fungerar den.

Kan intyga att macntfs funkar fint. Nån som vet varför inte Mac OS X har ntfs-stöd inbyggt från början? UNIX/LINUX har väl haft "officiellt" stöd något år nu.

Ursprungligen av sodemus:

Kan intyga att macntfs funkar fint. Nån som vet varför inte Mac OS X har ntfs-stöd inbyggt från början? UNIX/LINUX har väl haft "officiellt" stöd något år nu.

NTFS är Microsofts filsystem.
varför skulle Apple betala MS för att få använda deras system när de har ett eget som duger alldeles utmärkt.

Tror att vem som helst får göra läs-kompabilitet med NTFS men skriv kräver pengar till MS. Hur andra löst detta vet jag ej.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-27 09:55
Ursprungligen av Creops:

Formatera i NTFS och installera denna: http://macntfs-3g.blogspot.com/
Så kan du skriva till NTFS hur mycket du vill. Men, jag tar inget ansvar om den pajar ditt system, men hos mej fungerar den.

Hastigheterna med det där är väl allt annat än användbara. Vet inte hur mycket de fixat sedan jag testade det för runt 6 månader sedan. Men då var det 1mbit ungefär.

  • Medlem
  • 2008-04-27 00:57

Macfuse/NTFS-3G är väl ett hack, men det verkar funka bra. Det varnar också om en systemdisk inte matats ut rätt, och monterar inte disken. Det är kanske inte att direkt rekommendera för kritisk backup, eftersom det som sagt är ett hack. Även om det funkar bra, finns inga garantier.

Jag har min externa Lacie-disk formaterad som HFS+, och använder programmet MacDrive på PCn. Fungerar klockrent bra där det ligger i bakgrunden. Kan absolut rekommendera det. Inga problem med filer över 4 Gb inte.

Mvh Claes

De här funkar bra och har som jag har sett riktigt bra prestanda. Fungerar helt transparent i Windows.

http://www.mediafour.com/products/macdrive/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-27 14:54

Det känns ju utan tvekan som att en nätverkskabel är bästa och billigaste lösningen här. Testade förresten att överföra en 4.5GB fil till min externa hd precis, det tog ca 6 minuter. Räknar du in tiden det tar att leta upp och koppla in hdn, kopiera filen, flytta hdn till den nya datorn och sen kopiera över den till en ntfs disk på den datorn via macdrive så lär det ju gå på ett ut. Ska du dessutom börja mecka med att rar:a filerna så de får plats på en FAT32 disk så kommer det ta väldigt mycket längre tid än 20 min.

Jag kör själv med en xbox media center som streamar från min mac via ett 100mbit nätverk och det fungerar perfekt, inga problem med lagg eller att hoppa i filmerna. Dela ut en mapp på din dator istället och låt ditt media center läsa den över nätverket.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-27 16:07

Tycker du att ditt nätverk hemma är för slött så går det ju alltid uppgradera Räcker det inte med en gigabit-länk så kör du två samtidigt! Men jag tror hårddiskarna reglerar hastigheten innan ett 1000mbps nät maxas. Känns definitivt så mellan mina MPB<>MP iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-27 16:29
Ursprungligen av PutteSWE:

Tycker du att ditt nätverk hemma är för slött så går det ju alltid uppgradera Räcker det inte med en gigabit-länk så kör du två samtidigt! Men jag tror hårddiskarna reglerar hastigheten innan ett 1000mbps nät maxas. Känns definitivt så mellan mina MPB<>MP iaf.

OT: Hårddiskarna ger definitivt upp innan nätverket ger upp. Har en 1.8" 30 GB hd som jag tog med till plugget en dag för att ladda ner... saker... på universitets uppkoppling. Anslutningen maxade ut vid 10mb/s (80 mbit) för att hd'n inte kunde skriva snabbare. När jag sen laddade ner till datorns interna 7200 rpm HD fick jag i snitt 50mb/s (400 mbit), trots att speedtest.net visade en maxhastighet på 150mb/s (1.2 gbit).
Antar att enda sättet att maxa ut ett gigabit nätverk är att ha raid eller köra allt på ramdiskar, vilket inte precis är så vanligt i macar..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-27 17:14

Tack för alla tips! Efter närmare eftertanke tycker jag precis som någon sa att nätverkskabel blir det bästa trots allt... Det andra skulle antigen ta lika mycket tid på sitt sätt ändå (tex. splitta till rar-filer), bli för krånligt eller vara ett för osäkert kort. Det är ju ett mediecenter som kör NTFS, inte en ren PC-burk. Att installera PC-program på mediespelaren går inte.
Nää... jag fick lämna tillbaka den. Det gick bra trots bruten plastförpackning efter lite om och men.. säljaren medgav att han inte gett full information.. Ska inom kort testa att streama.... Tack återigen.

Intressant tråd för mig som köpte min första Mac för 2 dagar sedan (MacBook) och nu ska formatera och göra mig av med min PC (Multimediamonster med Vista MCE) och har fasat över det här med att Mac inte stöder NTFS (har en del filer över 4 GB på min externa WD MyBook som jag hoppas att min Mac att läsa..)

Har jag förstått det hela rätt att Mac kan läsa NTFS, men inte skriva..? Att HFS+ är "NTFS" fast för Mac..? Kan jag spara det jag har på min externa HDD på skivor eller annat för att formatera om den i min Mac till HFS+ och sedan lägga in det som fanns på den innan igen, eller blir det problem eftersom filerna då innan låg på NTFS på HDD:n och nu skall läggas in på HFS+..?

Ytterst tacksam för svar då jag verkligen är en nybörjare på det här med Mac..!

Tackar för att du läst mitt inlägg och hoppas du kan dela med dig av din kunskap till en som inte redan kan!:)

Mvh
Pain

Att läsa in filerna till macen från NTFS är inga problem (det enda som ev kan ställa till det är för OSX / UNIX "förbjudna" tecken i filnamnen") Sedan är det bara att bränna DVD eller kopiera till andra externa diskar vid behov.

Sök lite på "bootningsbar disk", "GUID" etc för att få reda på hur du formaterar en bootningsbar extern hårddisk. Gå sedan till Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker eller MacUpdate: Mac Software & iPhone Downloads from Apple (där allt du behöver inom free-/shareware finns) och sök på CarbonCopyCloner eller SuperDuper för att få utmärkta klonings-/backupverktyg.

Tycker också att:
Mediafour | MacDrive
är aldeles utmärkt. Inga prestandaproblem, rent och fint utan strul.

Tack för svaren, skall testa! Men om filnamnet innehåller "förbjudna" tecken så ser dessa bara konstiga ut o ja kan döpa om filen utan problem..?

Ursprungligen av Pain Reaper:

Tack för svaren, skall testa! Men om filnamnet innehåller "förbjudna" tecken så ser dessa bara konstiga ut o ja kan döpa om filen utan problem..?

Nej, systemet vägrar att kopiera filen, stannar kopieringen och slänger upp en dialogruta som frågar om du vill avbryta eller hoppa över den felande parten. Generellt gäller att man skall undvika alla tecken som / | : osv.

För mig har dessa filer främst skapats av Internet Explorer när man sparat webarkiv av en hemsida, och hemsidan i fråga har innehållit en massa konstiga avgränsare i namnet.

Annars är det inga problem med åäö, kinesiska, japanska etc.

Ursprungligen av johan_tanying:

Nej, systemet vägrar att kopiera filen, stannar kopieringen och slänger upp en dialogruta som frågar om du vill avbryta eller hoppa över den felande parten. Generellt gäller att man skall undvika alla tecken som / | : osv.

För mig har dessa filer främst skapats av Internet Explorer när man sparat webarkiv av en hemsida, och hemsidan i fråga har innehållit en massa konstiga avgränsare i namnet.

Annars är det inga problem med åäö, kinesiska, japanska etc.

Ok, då är jag med! Bara att ändra namnet på filen om de skulle dyka upp nåt sånt då.. Tror inte att jag har några sådana filer..
Men först ska jag tbx med min Mac eftersom jag hittat döda pixlar i skärmen samt att "space" svarar dåligt ibland..

1
Bevaka tråden