Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra foto-mapps-namn med automator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu lagt över mappar med foton från min kamera till datorn och jag skulle vilja döpa om dem alla enligt principen på bilden. alltså. 2008-04-05 för dagen och inte 10680405
Ett klassiskt namn-byte, någon som vet hur man gör?

Försökte mig på automator, skulle vara så väldans praktiskt..men har inte lyckats..

Ingen som vet?

Är det verkligen bara jag med det här problemet?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-26 21:33

Nä, du är inte ensam.

För att slippa dubbletter vad gäller filnamn i iPhoto (som av någon outgrundlig anledning inte kan döpa om filer vid import!) använder jag detta Automator-script (se bifogad bild).

Jag har sparat det som ett program och lagt en genväg i Finder-fönstrets verktygsrad.

Genom att markera alla bilder i aktuell mapp på minneskortet och dra dem över "programmet", läggs datum för fototillfälle till filnamnet.

Sedan drar jag de ändrade filerna till iPhoto för import.

/M

Lightroom har en del saker du kan ändra/radera/lägga till vid importen av filer.
Import-dialogen är rätt kompetent...
Men använder du inte redan det såblir det lite Skjuta-kanon-på-mygg ...

Fungerar det skriptet på mappen också?
Utan att ändra fil-namnet?

Jag var inte så tydlig, jag menade själva mappen som fotona från kameran ligger i..

(skönt att höra att man inte är ensam..)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-26 23:22
Ursprungligen av klarabara:

Fungerar det skriptet på mappen också?
Utan att ändra fil-namnet?

Jag var inte så tydlig, jag menade själva mappen som fotona från kameran ligger i..

(skönt att höra att man inte är ensam..)

Jo. Funkar även på mappar.
Men det är ingen dum idé att se till så man inte har två bildfiler, foton, som har samma filnamn. Det är liksom upplagt för strul i någon form i framtiden...

jag hoppas jag har fel nu! Men.

Om jag har tagit bilder den här veckan och har 6 mappar med bilder i finder (se bifogad bild) och vill använda det här skriptet ikväll, den 26/4 så lägger det alltså till "2008-04-26" till "11280422" och mappens namn blir

"2008-04-26-11280422"

Med följden att jag måste gå in och ta bort 11280422 och ändra "26" till "22"? Eller?

Jag vill att mappen bara ska ha datumet då den skapades...? Så det blir "2008-04-22"
och nästa blir 2008-04-24 eller vilken dag bilderna i den mappen skapades?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-27 00:09
Ursprungligen av klarabara:

j
Om jag har tagit bilder den här veckan och har 6 mappar med bilder i finder (se bifogad bild) och vill använda det här skriptet ikväll, den 26/4 så lägger det alltså till "2008-04-26" till "11280422" och mappens namn blir

"2008-04-26-11280422"

Med följden att jag måste gå in och ta bort 11280422 och ändra "26" till "22"? Eller?

Jag vill att mappen bara ska ha datumet då den skapades...? Så det blir "2008-04-22"
och nästa blir 2008-04-24 eller vilken dag bilderna i den mappen skapades?

Kan detta funka? (bifogad bild)
Lägg först in ett löpnummer i stället för bef. mappnamn
Lägg sedan till datum (då kan mapparna få samma datum utan att "krocka").

Edit: Det blir ju inte bra om man kör detta två gånger på mappar som skapats samma dag, då löpnumret blir detsamma, det börjar på ett var gång scriptet körs.
Det är nog läge för ett mer avancerat AppleScript eller annan lösning. Sorry.

Darn close!

Synd att man inte kan be automator ta bort sekvens-numret sådär i efterhand..

Fett mycket mindre jobb än innan...enter-pilpil-dash-pilpil-dash-pilpil-dash-suddasudda-etc....

Tack så väldans mycket!!

Inget att säga sorry för alls!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-27 09:06
Ursprungligen av klarabara:

Inget att säga sorry för alls!

OK. Sorry

1
Bevaka tråden