Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeonkort rusar oprovocerat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-26 00:39

Jag har ett Radeonkort i min Mac Pro (det som följer med vid leverans) vars fläkt hela tiden rusar, med viss intervall, UTAN att något arbete utförs på stationen.

Den gör alltså även så här om den står helt orörd.

Kan det vara fel på kortet, eller finns det någon programvara man kan använda för att kontrollera fläkten?

Körde ett tag SMC Fan Control - ett bra program för övrigt - i tron att det var någon av Macens egna fläktar, men det var naturligtvis resultatlöst.

Jag börjar bli rejält irriterad på ljudet.

Senast redigerat 2008-04-27 01:34
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-26 04:51

Efter ett idogt letande kom jag fram till vad som orsakade problemet. Radeonkortet har ett luftintag i den del som vetter inåt maskinen. Intaget beckas igen av damm. Jag rengjorde luftintaget med tops och en tandborste, och nu surrar datorn lugnt och stilla igen.

Idiotisk konstruktion, måste jag säga.

  • Oregistrerad
  • 2008-04-26 23:36

Ingen idiotisk konstuktion utan tyväär det enda sättet att få in mycket luft i kylfläsen, datorer blir tyvärr mycket dammiga, och mac'ens stora blås gör inte saken värre.

Jag brukar köra lite tryckluft (Sånt kan du köpa på burk också hos classe exempelvis). Sprutar man luft igenom hela "systemet" så blir du av med allt damm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 21:09
Ursprungligen av studiox:

Ingen idiotisk konstuktion utan tyväär det enda sättet att få in mycket luft i kylfläsen, datorer blir tyvärr mycket dammiga, och mac'ens stora blås gör inte saken värre.

Jag brukar köra lite tryckluft (Sånt kan du köpa på burk också hos classe exempelvis). Sprutar man luft igenom hela "systemet" så blir du av med allt damm.

Jag har hört att det kan bildas statisk elektricitet om man blåser med "luft på burk". Om det är sant kanske man skall undvika just det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 01:29

Smart med tryckluft på burk. (Aerosol/Miljövänligt?) Jag har dock ställt in min station i ett skåp, samt installerat några tystgående fläktar i skåpets baksida för cirkulation. Detta har begränsat dammet ordentligt, dock inte tillräckligt - tydligen - för just Radeonkortet. Själva datorn är nästan helt dammfri (kanske inte konstigt då allting samlades i kortet).

1
Bevaka tråden