Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkade tömma papperskorgen!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag råkade tömma papperskorgen för ett år sen i England och nu skulle jag vilja ha bilderna men de finns på iphoto men den hittar inte originalfilerna så är det någon som har något tips skriv tillbaks..

Förstår inte riktigt, har du slängt filer för ett år sedan som du vill ha tillbaka nu? Isåfall tror jag det är rätt kört om du inte har nån backup...

Kolla med engelska varianten på Renova

Du får väl köra med ett räddningsprogram.
Ett tips använd datorn så lite som möjligt för annars sparar du över dina raderade dokument! Ju längre du använder datorn ju fler bilder kommer du att INTE kunna få tillbaks...

En annan bra sak, spar dina saker på flera ställen. Bränn ut bilderna på ett par DVD-skivor och lägg dem ngn annan stans än hemma (brinner huset ner är det alltså lugnt ändå...). Gör detta till en vana att alltid ha en kopia.

Tuffa grabbar tar ingen Backup - de gråter bara tyst när ingen ser....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-25 23:27

Papperskorgens funktion är att lagra saker som ska slängas, inte som ska sparas.

Ja asså jag tycker det är dyrt att back-upa filer det kostar en del. Mina kusiner sa att jag skulle ha så många gigabit som möjligt på de externa hårddiskarna över och då skulle det gå bra och är det inte så att desto mer du har kvar desto mindre tar det?

Tja, antingen tar du backup eller så kommer du gråta rejält ibland.

Det behöver väl inte bli så dyrt att bränna ut dina bilder (ett antal tusen) på en DVD-skiva för fem kronor.

Lagringsutrymme räknar man i KiloByte, MegaByte, GigaByte etc.
Överföringshastighet räknas i Megabit etc (Megabit per sekund för att vara noggrann). Du rörde nog ihop begreppen här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-26 18:33
Ursprungligen av Lukas Levin:

Hej jag råkade tömma papperskorgen för ett år sen i England och nu skulle jag vilja ha bilderna men de finns på iphoto men den hittar inte originalfilerna så är det någon som har något tips skriv tillbaks..

Förklara gärna lite mer, så kan det kanske gå att hjälpa till.

/Tangen

Ja det var så då att jag hade bilder på iphoto men jag gjorde en ändring på inställningar att den skulle inte kopiera filerna till iphoto biblioteket och jag tömde papperskorgen där 500 bilder var på skrivbordet och bilderna finns på iphoto men när man ska klicka eller kopiera eller använda står det att man ska hitta originalfilen och den finns ej.

Ursprungligen av Lukas Levin:

Ja det var så då att jag hade bilder på iphoto men jag gjorde en ändring på inställningar att den skulle inte kopiera filerna till iphoto biblioteket och jag tömde papperskorgen där 500 bilder var på skrivbordet och bilderna finns på iphoto men när man ska klicka eller kopiera eller använda står det att man ska hitta originalfilen och den finns ej.

Snälla!

FEM rader i EN mening!
Det är svårt att förstå vad du menar.

Har du raderat bilderna helt och hållet är det enda som kan rädda dig att du kör ett "Undelete"-program, Diskwarrior eller ngt liknande.
Fortsätter du spara nya filer i din maskin så skriver du (troligen) över de filer du tagit bort. Så snart som möjligt bör du alltså köra programmet.

Och om det är som du skriver i ditt första inlägg, "tömma papperskorgen för ett år sen" så är du nog rätt så rökt i vilket fall... Det mesta lär ha hunnit skrivas över med nya filer nu. Om nu inte datorn stått oanvänd?

Datorn har väl används cirka 3 timmar dagen.

Aja men tack för hjälpen jag ger upp tror jag.

Lukas, börja spara dina saker på flera ställen.. OM ngt skulle hända blir det ju så jäkla tråkigt annars.

1
Bevaka tråden