Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snygga saker

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många saker som är nya & moderna tycker jag är så ämlans fula.
Det är precis som om all snygg design redan är ...använd eller "förbrukad".

Jag har snöat in lite på Arthur Junghans - alltså klockor.

Idag när jag kom hem låg ett litet paket från en kille på Tradera på bänken.
Inuti fanns en otroligt vacker Junghans Tri-Vox Väckarklocka.

Den är helt mekanisk, låter ett lite dovare klick-klåck hela tiden.
Låter barndom om den
Drog upp den och drog upp slaget, satte alarmet och...

Va?! Jag trodde det gamla vanliga vrålringet skulle komma - nejdå, den här låter som ett ting-ting-ting-ting med en sekunds mellanrum. Underbart vackert.
Kan inte jämföras på samma vecka ens med moderna elektroniska sumrar.

Tror summan blev någonstans runt 140kr med frakten....

Klocka nummer två är ett väggur, "köksklocka", Dras upp varje söndag. tickar svagt.
Ren, snygg, stilren design. 255:- ...

Vet inte hur ni andra är men, man kan ha himla roligt med att låta hur saker ser ut vara viktiga i ens liv.
Om du ändå skall välja mellan 83st väckarklockor - ta den snyggaste, inte den billligaste. Skit i att köpa saker ibland, säg till dig själv "Nä, jag skall banne mig ha en snygg [prylnamn]"

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-04-22 21:50

Du lyckades i alla fall övertyga mig om Junghans förträfflighet när du länkade till din blogg i en annan tråd...så nu är jag en mycket nöjd ägare av en Mega Apollo...:)

Vad roligt. Ja, det är en klocka som jag verkligen trivs med.
Hittade du den till ett bra pris i Sverige?

Nu har jag fyra Junghans-Ur i huset, är man skadad månne?

Ursprungligen av Goflorp:

Vad roligt. Ja, det är en klocka som jag verkligen trivs med.
Hittade du den till ett bra pris i Sverige?

Nu har jag fyra Junghans-Ur i huset, är man skadad månne?

Nej, du slipper ju alla magnetiska fält!

Goflorp:
Jag har hittat en passande klocka för dig att ladda ner på din dator. Står att den kan laddas ned på Google Desktop men du kan säkert klura ut hur du får ned den på en egen webbsida (om du vill ha den).
Här är den: http://abowman.com/google-modules/pendulum-clock/
Kanske du redan sett den ?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-04-23 10:39

Hittade den för 7000:- i Göteborg...det tyckte jag var rätt ok...

Thanks KaRo, tillagd så snyggt nu på. Jag hade en liknande förut men den vart modern och ful.

Kolla på; http://goflorp.blogspot.com/

Vassego ! Men skulle du inte ha skrivit TickTack ordvitsare som du är istället för Thanks ? Den passar bra på din sida. Visste inte att man kan byta namn så att det står tex Junghans mitt i klockan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-27 20:10
Ursprungligen av Goflorp:

Thanks KaRo, tillagd så snyggt nu på. Jag hade en liknande förut men den vart modern och ful.

Kolla på; http://goflorp.blogspot.com/

Men så ROLIGT
Jag gick in och kollade på din sida. Och precis då blev klockan åtta och din klocka spelade en liten trudelutt och sedan så slog den åtta slag!!! Bara så där!!!

Det var bara så himla roligt, och jag flyttades direkt tillbaks i tid och rum och hamnade i SALEN hos min mormor. Å, där var så fint. Och så fanns där den fina klockan som mormor drog upp. Det var liksom en högtidsstund då hon drog upp klockan. Och jag kommer ihåg hur jag satt och väntade på när klockan närmade sig hel- eller halvtimme för att få höra den.

Undras om din klocka också slår ett slag vid halvtimme, hmm, jag måste nog gå in och kolla strax före halv.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-04-27 20:23

Fina ur där, Hemma hos föräldrarna hänger ett fint Junghans med pendel. Själv har jag ingen riktigt snygg klocka med det kommer. Har lite andra saker i stället, den här B&O från 1962 tex.

Den har grammofoningång så det går utmärkt att koppla in en iPod

Wunderbar! ... eller Wunderschön kanske!

1
Bevaka tråden