Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Å Ä Ö blir knas när jag skickar till Windows-användare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag får helt knasiga tecken när jag sänder till folk som har PC...
jag har kollat språkval.. teckenkodning.. inställningar.. byggt om brevlådor... etc

är det någon som har upplevt liknande..

kan inte delete pref.list för då försvinner alla mail

Problemet är ganska välkänt och kommer av att en del Windows-användare kör trasiga program som inte kan ta emot e-post från användare av en del andra program och operativsystem. En del menar att byte till UTF-8 eller ISO-8859-1 kan hjälpa ibland, men i längden kommer problemen hos dem att kvarstå till dess de byter till bättre program.

Senast redigerat 2008-04-25 14:39

Det finns en jättetråd om detta och relaterade problem: http://www.99.se/mac-os-x/84740-kinesiska-tecken-i-mail-till-windows.html

Om du har möjlighet, och lust, att byta till Entourage slipper du problemet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 10:26

kan rekommendera ett byte till entourage jag också

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om du har möjlighet, och lust, att byta till Entourage slipper du problemet

.

då funkar skandinaviska tecken till windows, utan problem.

peter

Vilken OS X kör du? Det sägs att detta skall vara fixat i 10.5

Men Mail är ju så mycket trevligare än Entourage

Ursprungligen av Johan S:

Men Mail är ju så mycket trevligare än Entourage

Kan jag verkligen inte hålla med om. Jag tycker personligen att Entourage är flera klasser bättre.

Det är ju en högst individuell fråga. Bara för att jag föredrar Alpine betyder det ju inte att den också är bättre för er utan man får prova olika alternativ och bestämma sig för vad man vill använda.

Just teckenkodningsproblemet är inte Mac-specifikt, även om en del okunniga Windows-användare tror det och gärna vill påtala det när deras program inte fungerar. Samma sak kan inträffa även om du skickar från Windows-maskiner.

I teorin är det så, men i praktiken är det ett Apple Mail-problem.

Appel Mail klarar inte heller att ta emot animerade GIF eller at ha bilder i signaturen.
Går snart tillbaka till Entourage.

1
Bevaka tråden