Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP vill ha betalt för skrivardrivrutiner till Mac!!!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jodå så är det, såg att det äntligen hade släppts drivrutiner till os x för deras billiga laser
Laserjet 1020, har en sån som jag inte kunnat köra på macen på grund av avsaknad av drivisar, men nu har de släppt drivisar, men de snåla rackarna har den inte för nerladdning utan man måste köpa en cd för 139:-!!!! inte mycket pengar jag vet, det är principen!!! jag har köpt en produkt och så ska jag betala igen för att kunna använda den, jodå jag gör väl det, avvaktar bara vad deras kundtjänst svarar på mitt mejl jag skickat till dem.

Så om det finns fler Laserjet 1020 ägare här passa på och maila hp och fråga varför mac-folket ska betala extra för att kunna använda deras produkter....

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-20 00:20

Jisses! Jag vet nu att jag aldrig ska köpa en HP. jag har aldrig någonsin hört någon annan hårdvarutillverkare som tar betalt för drivrutiner. Detta är rubbat. Föreställ er att ni köper en Volvo, men den går inte att starta. Ni erbjuds då att köpa en drivis till den elektroniska bränsleinsprutningen av.

Ursprungligen av mjg:

Jisses! Jag vet nu att jag aldrig ska köpa en HP. jag har aldrig någonsin hört någon annan hårdvarutillverkare som tar betalt för drivrutiner. Detta är rubbat. Föreställ er att ni köper en Volvo, men den går inte att starta. Ni erbjuds då att köpa en drivis till den elektroniska bränsleinsprutningen av.

Visst lite fel av HP, men Laserjet 1020 såldes väl som en Windows only skrivare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 00:42

Ska bli intressant att höra vad kundtjäns svarar. Har svårt att tänka mig vad som skulle rättfärdiga den extra avgiften. Håll oss uppdaterade!

Ursprungligen av vanilj:

Ska bli intressant att höra vad kundtjäns svarar. Har svårt att tänka mig vad som skulle rättfärdiga den extra avgiften. Håll oss uppdaterade!

jag skall givetvis hålla er underrättade, och jodå den sålde/säljs som windows only, men på nerladdningssidan står det Mac OS X med stora bokstäver, provade att ladda ner drivisen till 1022 och när den monteras på skrivbordet står det laserjet 1020 series driver men efter installation av den så ser tiern skrivaren men inte drivisen så dn erkar inte funka... har blivit utlovad svar under morgondagen av HP... ska bli intressant...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-20 05:37
Ursprungligen av Gusten68:

jag skall givetvis hålla er underrättade, och jodå den sålde/säljs som windows only, men på nerladdningssidan står det Mac OS X med stora bokstäver, provade att ladda ner drivisen till 1022 och när den monteras på skrivbordet står det laserjet 1020 series driver men efter installation av den så ser tiern skrivaren men inte drivisen så dn erkar inte funka... har blivit utlovad svar under morgondagen av HP... ska bli intressant...

Jag har en sådan skrivare och drivrutinerna för 1022 (version 1.0.1201) fungerar utmärkt för mig. Men det klart, det vore trevligt om man kan får officiella drivrutiner, helst också gratis.

  • Medlem
  • 2006-07-20 02:23

Visst är det lite märkligt. De kanske använder detta som en testplattform för att ta reda på om man kan ta betalt för drivrutiner generellt? Man köper en skrivare, plus drivrutin till valfritt OS. Fast om de ska tjäna något måste de nog ta mer pengar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-20 05:50

Gjorde precis en utskrift med de nya drivrutinerna (version 1.2.0) som går att ladda hem från HP. Fungerar också alldeles utmärkt.

Ursprungligen av jahve:

Gjorde precis en utskrift med de nya drivrutinerna (version 1.2.0) som går att ladda hem från HP. Fungerar också alldeles utmärkt.

med en 1020? hur gör du för att få tigern att se drivrutinerna, när jag lägger till skrivaren står det bara att jag ska "välj en en drivrutin eller skrivarmodell" sen kommer jag inte längre... det jag har att välja på är "annat" "apple" och "esp" och när jag kör installationen för 1022 (1020 series driver) så finns ju inga val att göra bara att godkänna och installera...

googlade lite nu på morgonen när huvudet var lite klarare än klockan 1 inatt, hittade det här: http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=40933&page=5
följde instruktionerna och plockade ner en äldre drivrutin och vips! så hoppar skrivaren igång, men ska bli intressant att se vad supporten skriver...

jaha då har svaret från HP kommit...

"Hej Peter,

Tack för ditt brev.

Tyvärr är det så att denna skrivare inte fungerar på en mac dator.
Skrivaren saknar det inbyggda program språk som krävs för att den ska fungera till en mac.

Informationen att man kan beställa en cd skiva för mac till denna skrivare är tyvärr fel.
Vi ber om ursäkt för det och vi ska ta bort denna information snarast möjligt.

Med vänlig hälsning

(personens namn borttaget)
HP Kundtjänst"

Där ser man konstigt att jag fick den att gå trots allt.... och om man läser lite så har folk fått den att fungera med medskickad cd...

Inte blir det någon mer HP för min del...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-20 13:26

Jag körde de gamla drivrutinerna sedan tidigare. Det fungerade att uppgradera drivrutinerna i installationsprogrammet för den nya versionen.

Ursprungligen av jahve:

Jag körde de gamla drivrutinerna sedan tidigare. Det fungerade att uppgradera drivrutinerna i installationsprogrammet för den nya versionen.

Vann du någon ny funktion eller förbättring när du uppdaterade?

Kopplade in lasergeten på frugans mac mini och det var inga problem att skriva ut över nätverket från min mac heller det var gött att få igång den på macen!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-20 13:27

Äsch. Så länge HP gör grejor som fungerar och är prisvärda kommer jag att köpa deras produkter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-20 16:26

Nej. Jag har inte upptäckt några nya funktioner.

Ursprungligen av jahve:

Nej. Jag har inte upptäckt några nya funktioner.

då kanske det bara är så att skillnaden är den är dubbelbinär.... i så fall bråkar jag nog inte mer med detta utan tuffar glatt på med min skrivare som inte funkar med mac

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-04-25 17:06

HP OfficeJet K80 och MacBook Air

Har nyligen köpt en MacBook Air och AirportExpress Station. Använder sedan 2002 en HP OfficeJet Skrivare (All-In One) med WXP Pro utan några problem. Får inte till det med Mac. Läst något om USATB som inte funkar med Leopard. Någon som vet vilken drivrutin man skall ha?:"> :">

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-25 17:42

Förvirrande tråd.
HP säger att skrivaren inte går att köra med Mac - den saknar inbyggt program/kommunikationsspråk.
En del kör den ändå...med gammal drivrutin.
Denna drivrutin kan man uppdatera automatiskt till nyaste drivis...men denna drivis finns alltså inte för Mac och HP har tagit bort felinformationen från sin sajt.
Halleujah!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-27 23:17

jag kör en lite dyrare (2500kr klassen) hp skrivar/scanner combo och där fick man allt med en windows skiva och en mac skiva samt en manualskiva.. det var faktiskt imponerade

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-10 22:29

För er som har uppgraderat till Leopard och vi ha officiellt stöd för er billiga Laserjet 1020. Det verkar som att Apple har lagt till den i sitt senaste HP-drivrutinspaket. Kan vara bra att veta.
Mac OS X 10.5.3: Printer drivers included in the HP Printer Driver Update v1.1.1

  • Medlem
  • 2008-11-10 22:40

Ja! Det verkar lösa mitt skrivarproblem med PSC 2355. Surt bara att det är 405MB som ska ner...

  • Medlem
  • 2008-11-12 16:20

Okej, hur gör jag? Jag har installerat filerna och rotat runt som en galning efter skrivaren, men det går inte att välja den ändå.

Skrivaren är en HP PSC 2355 som är kopplad till en windows-dator och utdelad därifrån. Jag hittar skrivaren, men det går inte att välja rätt drivrutin...

1
Bevaka tråden