Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD har fastnat - hur byter man brännare?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 21:03

Jag tar hela historien från början:

Jag satte i Starcraft skivan och skulle köra igång. Först så matades skivan ut så jag ångrade mig och tänkte "jag kör broodwar istället".

Då hände det: DVD-skivan lät jättekonstigt, nästan som den skulle gå sönder och datorn hängde sig. Så jag startade om datorn efter ca 10 min och då kom den igång men skivan vill inte komma ut - den bara tuggar.

1: Hur får jag ut skivan som fastnat?
2: Kan man byta ut DVD-brännaren själv?

Senast redigerat 2008-06-17 01:09
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-09 23:14

Vad tror ni om den här?
DATABUTIKEN / PIONEER DVD+/-RW Slot in Slimline

passar den i min Imac?
Har en Imac late 2006 24"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-10 12:42

Visst kan du byta up brännaren själv. Men hur bra det fungerar vågar jag inte säga. Men om du gör det och det går bra/dåligt, skriv om det här!

Har du fått ut skivan ännu? Kan ju vara den som är trasig.

  • Medlem
  • 2008-04-10 21:28

Om du har tangentbord och mus med "tråd" kan du hålla in vänsterknappen (kan vara höger, minns inte) på musen direkt när du startar datorn. Då ska skivan hoppa ut. Testa och återkom!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-12 17:08

Har prövat allt på länken ovanför men inget funkar
Skivan sitter där den sitter. Ska ringa apple på måndag och se om man få dem byta ut den utan kostnad efter som EU har garanti på alla nya produkter 2 eller 3 år kommer inte ihåg. Om inte så byter jag ut den själv så svårt kan det inte vara?
Jag åter kommer med svar.

Ursprungligen av fudge:

Ska ringa apple på måndag och se om man få dem byta ut den utan kostnad efter som EU har garanti på alla nya produkter 2 eller 3 år kommer inte ihåg.

Om du ringer kan det i så fall vara bra att veta att någon sådan garanti inte finns. Det som finns och som många brukar förväxla med garanti är den treåriga reklamationsrätten som finns definierad i vår svenska konsumentköplag och som bara gäller för fel som fanns dolt eller synligt på varan då du mottog den.

Men det hindrar ju inte Apple från att hjälpa dig ändå för att de känner för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-12 23:02
Ursprungligen av Marcus K:

Om du ringer kan det i så fall vara bra att veta att någon sådan garanti inte finns. Det som finns och som många brukar förväxla med garanti är den treåriga reklamationsrätten som finns definierad i vår svenska konsumentköplag och som bara gäller för fel som fanns dolt eller synligt på varan då du mottog den.

Men det hindrar ju inte Apple från att hjälpa dig ändå för att de känner för det.

Har för mig att det är dem som måste bevisa att det inte ligger nått dolt fel bakom det. eller kanske har fel. kanske går snabbast att köpa en ny byta själv

Men du ska ju inte behöva byta DVD-spelaren bara för att en skiva fastnat. Däremot kanske du måste skruva loss den och rent handgripligt plocka ut skivan. Och hur du gör det det vet tyvärr inte jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-12 22:26
Ursprungligen av Mattias H:

Men du ska ju inte behöva byta DVD-spelaren bara för att en skiva fastnat. Däremot kanske du måste skruva loss den och rent handgripligt plocka ut skivan. Och hur du gör det det vet tyvärr inte jag.

tanke på hur det lätt i dvd spelaren så tror jag nästan till 99% att den är sönder.
men men kan alltid hoppas på att den inte är sönder

  • Medlem
  • 2008-04-12 21:22

Försök att beskriva frågan i rubriken.
Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 23:07

Jag har haft en iMac inne på Lan-Master precis som inte funkade med
"hålla in musknappen"
"drutil eject" i terminalen osv

Det var någon del som behövdes bytas ut, tog 4 dagar sedan fick jag tillbaka den, nåt mekaniskt, och känt av Lan-Master sedan innan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-18 13:57

ingen som vet om brännaren i länken längs upp funkar? det är samma som jag har nu men den klara dvd -r dl också, gör inte den som sitter i datan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 09:35

Har varit inne på mac support och skickat mail till Macoteket support.

Mac support sa vi kan byta ut den och det kostar mellan 1500 - 2500 kr.
Fråga jag om brännaren jag hitta på nätet om den funkar till min Imac. Det visste han inte men så sa han det är jätte svårt att byta ut själv.

Macoteket svara med byte/installation kostar 984 kr plus kostnad för produkten.
fråga samma sak om brännaren jag hittade på nätet.
svara jag vet inte.

Är det bara jag som blir irriterad på att bli behandlad som en iQ badboll?
Eller är den så rädda för om Mac folket upptäcker att det inte är så svårt att byta delar själv i sin mac data.

Nä får jaga vidare efter kunnigt folk.

Vet inte om denna länken kan hjälpa dig:
http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso
Brukar finnas en del tips på hur man byter delar och vilka delar som funkar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 15:39

i iMac kan du sätt vilken som helst Slimline duallayer brännare.
På vissa måste man ta av fronten för att dom ska passa.

Du kan få en sådan för ca 600:- på nätet.
Bor du i Malmö kan jag byta den till dig.

B.D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 16:33
Ursprungligen av bodahl:

i iMac kan du sätt vilken som helst Slimline duallayer brännare.
På vissa måste man ta av fronten för att dom ska passa.

Du kan få en sådan för ca 600:- på nätet.
Bor du i Malmö kan jag byta den till dig.

B.D

tack jo jag bor i malmö.

Men ska försöka byta den själv men går inte så hör jag av mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-16 17:02

kan inte hitta PIONEER DVD+/-RW Slot in Slimline (DVR-K06) någonstans tillsalu
någon som vet om man sätta in en annan dvdbrännare så fall vilken?

eller ska man köpa denna externa istället? SAMSUNG DVD±R/RW 20X DL LIGHTSCRIBE EXTERN USB 2.0 TOAST - Mycket prisvärd DVD-brännare med USB 2.0 anslutning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-16 17:44
Ursprungligen av johan_tanying:

jepp det har jag och provat allt man kan hitta på nätet vill ej komma ut så måste byta ut den eller nått

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-17 17:40

jag hitta en länk till apples sida om hur man byte ut dvd brännaren bild för bild men nu kan jag inte hitta den någon som vet vart man hittar det?

Minns inte vilken model du har men jag hitta denna länken:
iMac_Disassembly
Annars sök på:
Accelerate Your Macintosh! News Page - 6/17/08

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-06 10:43

hitta denna brännare men vet ej om den funkar i datan?

OPTIARC DVD±RW 8X SLIMLINE DL LF AD-7633A SLOT-IN SVART

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-06 19:54

ingen? eller är alla upptagna med sin Iphone

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-21 16:30

Jag är i farten att göra samma sak. Snackade med Mac Support i GBG precis, och dom kunde beställa in specifika iMac-DVD brännare sa dom. Jag funderar på att göra det och sedan montera in själv. Har du kommit nånvart Fudge?

Efter att en tjock hemma-gjord CD fastnade för länge sen så har DVD-spelaren blivit mindre och mindre sammarbetsvillig. Nu fastnar alla CDs/DVDs jag stoppar in, och kommer ut utan förvarning några dagar senare. När jag försöker mata ut så låter det som att skivan kommer ut, men inget kommer, och när den spinner ner/upp är det ett skrapande ljud, som om nått ligger och skaver.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-09 22:08
Ursprungligen av Philip:

Jag är i farten att göra samma sak. Snackade med Mac Support i GBG precis, och dom kunde beställa in specifika iMac-DVD brännare sa dom. Jag funderar på att göra det och sedan montera in själv. Har du kommit nånvart Fudge?

Efter att en tjock hemma-gjord CD fastnade för länge sen så har DVD-spelaren blivit mindre och mindre sammarbetsvillig. Nu fastnar alla CDs/DVDs jag stoppar in, och kommer ut utan förvarning några dagar senare. När jag försöker mata ut så låter det som att skivan kommer ut, men inget kommer, och när den spinner ner/upp är det ett skrapande ljud, som om nått ligger och skaver.

låter som min. har brännare men vet ej hur jag ska göra hittar ingen bra guide till min har imac 24" late 2006 plus vilka vertyg man ska ha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-09 22:20

så himla svårt är det nog inte!

8 skruvar

http://manuals.info.apple.com/en/imacg5_20inch_OpticalDrive.pdf

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-10 22:28
Ursprungligen av atomlab:

så himla svårt är det nog inte!

8 skruvar

http://manuals.info.apple.com/en/imacg5_20inch_OpticalDrive.pdf

önskar det hade varit så lätt som på bilderna men man öppnar min på andra hållet måste montera av lcd skärmen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-11 12:14

Tja!
hur gick det... Har du gjort något försök än?
Någon som vet ifall det går att byta DVD'n själv på den senaste 24" iMac'en förresten?

"Lite OT"

Är det någon som vet något bra sätt kunna byta ut dessa gummiblad som sitter på CD/DVD läsare på en MBP 08?

Efter en olycka med saft på tangentbordet så bytte jag ut det hos macfixaren. men det jag inte visste var att när jag kom hem och skulle stoppa in en cdskiva i läsaren och sedan mata ut den så gick det väääldigt trögt. Den orkades knappt åka ut.

Kände då att dessa gråa gummiblad hade stelnat, säkert pga av saften. Kan jag byta ut dem på något sätt eller är det bara att åka tillbaka till macfixaren igen?

Bevaka tråden