Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2008 för Mac Mini

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, då har Steve presenterat de stora nyheterna i San Francisco...
utan någon ny Mac Mini.
Jag hade hoppats på något nytt här, men icke. Maskinen som den börjar bli gammal och känns inte aktuell.
Vad tror ni händer med Mac Mini under 2008? Har vi sett den sista Mac Minin eller kommer den uppdateras och i så fall med vad?

http://buyersguide.macrumors.com/ kan man läsa att det är 161 dagar sen senaste uppdateringen och att medeltiden mellan uppdateringarna är 188 dagar så tidsmässigt så är det inte direkt konstigt att den inte har uppdaterats. Däremot så tog det länge för förra modellen att updateras.

Jag tror att mac mini kommer att finnas kvar ett tag till (några månader), sen kan den antigen tas ur sortimentet eller får en helt ny version (uppdaterad + nytt utseende). Men man vet aldrig, rykterna säger dock att den kommer att försvinna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-22 08:41

Antar att Santa Rosa-chipset vore logisk med bättre inbyggd grafik än nuvarande.
Sedan kunde de dumpa Combo-driven en gång för alla på alla produkter. Default borde vara DVD-brännare med DL och den dyrare varianten kan ha en ny combo med DVD-RW DL + BlueRay.

Ursprungligen av DaWolf:

Antar att Santa Rosa-chipset vore logisk med bättre inbyggd grafik än nuvarande.
Sedan kunde de dumpa Combo-driven en gång för alla på alla produkter. Default borde vara DVD-brännare med DL och den dyrare varianten kan ha en ny combo med DVD-RW DL + BlueRay.

Det är vad som rör sig i mitt huvud med, men det verkar inte Apple hålla med om.

Det vore coolt med:

- C:a 2ghz CPU
- 2gb ram STOCK!
- Fullt HD-stöd och de "rätta" utgångarna för hemmabio
- 160 eller 250gb hdd
- Blueray
- Bluetooth, AirPort
- Inbyggd Digital-TV-Mottagare med en form av EyeTV eller något
- Ljudkort med surroundstöd
- Inbyggd AppleTV
- OSX Leopard

Kort och gott, en komplett hemmabioanläggning (utan högtalare och skärm dock) med OSX Leopard!

Prisidé kring 8000:- för 160gb?

Ursprungligen av henkebarn:

Det vore coolt med:

- C:a 2ghz CPU
- 2gb ram STOCK!
- Fullt HD-stöd och de "rätta" utgångarna för hemmabio
- 160 eller 250gb hdd
- Blueray
- Bluetooth, AirPort
- Inbyggd Digital-TV-Mottagare med en form av EyeTV eller något
- Ljudkort med surroundstöd
- Inbyggd AppleTV
- OSX Leopard

Kort och gott, en komplett hemmabioanläggning (utan högtalare och skärm dock) med OSX Leopard!

Prisidé kring 8000:- för 160gb?

I och för sig kan du koppla den till din hemmabioanläggning optiskt. Apple DVD-spelare,
VLC och andra plugin ger stöd för att skicka digitalsurroundinformation via den optiska
utgången. Varför ha ett ljudkort som stöder surround?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-24 01:31

Denna dator skulle då kannibalisera Apple TVs försäljning, och det vill Apple knappast med tanke på att marginalerna är större på just Apple TV.

Ursprungligen av boris91:

Denna dator skulle då kannibalisera Apple TVs försäljning, och det vill Apple knappast med tanke på att marginalerna är större på just Apple TV.

Jo jag vet. Tyvärr.

Hittils har ju Minin alltid varit lite "efter" vad gäller uppdateringar.
När iMac, MacBook och MacBook Pro fick Santa Rosa så fick Minin den första Core 2 Duon, Merom, som resten av Apples datorer då hade haft i typ 6 månader.

Jag skulle tippa på att så fort iMac, MacBook och MacBook Pro fått den nya Penryn processorn så skulle Minin kunna få en Santa Rosa.

  • Medlem
  • 2008-03-02 00:23

Så länge minin säljer bra, så lär den finnas kvar, men den kommer funktionsmässigt alltid att ligga ett steg efter de andra. Jag tror som MacRazy att den kommer att ärva sina större syskons avlagda "kläder".

Mac mini försvinner och ersätts med Mac nano som blir en stor iPod Touch. Den kommer att kunna dockas i en Apple skärm. Det hela blir möjligt i och med Intel Diamondville, se länk. http://pc.feber.se/art/41852/intel_visar_upp_diamondville/ Vad får jag om jag vinner?

Ursprungligen av whoami:

Vad får jag om jag vinner?

Rätt?

Senaste ryktet om Mac Mini

Ny processor (45nm Penryn) och annat grafik kort (GMA3100).
Kan komma att komma inom några veckor.

http://www.macrumors.com/2008/03/07/penryn-imac-and-mac-mini-updates-soon/

Ursprungligen av Michael Larsson:

Senaste ryktet om Mac Mini

Ny processor (45nm Penryn) och annat grafik kort (GMA3100).
Kan komma att komma inom några veckor.

http://www.macrumors.com/2008/03/07/penryn-imac-and-mac-mini-updates-soon/

Låter mycket trevligt om detta är sant! Då blir det ett köp för min del. Ska i så fall ha den som media-center dator så jag kan göra mig av med min gamla XBox som spelar den rollen nu.

Skall MacMini ha Blu-Ray-spelare krävs det att grafikkortet kan ställa om till 24 Hz.

Senaste ryktet om mac mini.

Core 2 Duo processor från 2.1 GHz och intels integrerade grafik X3100.

http://www.macrumors.com/2008/03/21/mac-mini-not-dead-yet/

Mina egna reflektioner.
Det ser ut som om minin kommer att få 800 MHz i busshastighet och en ny max gräns på ram minnet till 4GB. Detta tror jag eftersom det ser ut som om det bli samma specifikationer som för Macbooken. Den övre modellen av minin borde alltså få 2.4 GHz.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-03-23 00:08

802.11n vore ju inte helt fel heller.

Snälla rara Apple, kom igen nu! Hade varit guld med stöd för 4gb ram och 802.11n och lite bättre processorer. Större hårddiskar i båda modellerna och gärna en SuperDrive i den "lilla" modellen (vilket förmodligen inte kommer ske).

Blir nog en lagom till sommaren

Det ryktas på looprumors.com, som Acke påtalat i en annan tråd, om en mindre Mac Mini. Spännande! Men då får de gärna lansera en Midi också, som Adrian också påtalat.
Som denna
http://www.flickr.com/photos/nashstradamus/sets/72157600722765623/

Jag bara väntar på att skaffa en mac mini så för mig får det gärna komma en ny nu inom kort. Det enda som jag egentligen är ute efter är trådlöst 802.11n så att man kan streama iTunes bra till flera airport expresser i huset. Men det kanske funkar lika bra med b/g? Nån som vet?

Jag har .n i min MacBook men min Express har bara .g, vilket så vitt jag förstått det innebär att min MacBook lika gärna kunnat ha .g också. Funkar iaf skitbra.

nya Expressen har .n!

Jag har .n i macbooken och .n i mina två expresser och .n i min airport extreme. Men om jag nu skulle köpa den befintliga mac mini:n har ju den .g skulle jag förlora något prestandamässigt om jag streamar musik till expresserna samtidigt som jag kanske laddar ner nåt eller snackar via skype? Bättre att vänta? Nån som vet eller har synpunkter på det?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-04-25 11:05

Ett N-nätverk går ner sig till G om man blandar in produkter som inte har N-kapaciteten. Så ja, du kommer tappa i prestanda.

Men jag tror inte att det gör jättemycket i ditt fall, om du bara streamar musik och pratar med skype. Men filöverföringar mellan datorerna och från Internet blir långsammare.

1
Bevaka tråden