Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Iomega ultramax!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 15:22

Hej.,
Har precis inskaffat en iomega ultramax 1tb.

När jag startar den med inställningen som den kom, raid0 så mountar den perfekt med allt utrymme tillgängligt.

Men när jag switchar till raid1 så lyser båda diskarna rött och den vägrar att dyka upp i disk utility! Enligt manualen betyder röda lampan disk failure, men dom verkar ju fungera fint i raid0 så det måste vara något annat som är fel

Något jag glömt som man borde göra? Har testat att erasa disken en gång i disk utility medans den var mountad i raid0 för säkerhets skull

Har du kollat i manualen?
http://www.iomega.com/support/manuals/allhdd/aioj07jun/en/consolidated/main.html#ultramax

Kolla under "volume configuration". Stäng ner - ändra konfiguration - starta upp. Formatera. Får du rött ljus då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 17:05

Ja, självklart stänger jag av disken innan jag ändrar några bumpers.

Formatera går ju dock inte eftersom disken/diskarna inte ens hittas när jag startar upp i raid1 läge...

Testade även med non-raid nu och då dyker båda diskarna upp i disk utility. Så själva diskarna verkar det iaf inte vara något fel på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 18:05

Efter riktigt ihärdigt googlande lyckades jag till slut lösa problemet.

Det finns en liten knapp som heter rebuild som inte nämns någonstans i manualen (!!!) åtminstonde inte i konfigurera-raid-kapitlet. Har varit på den några gånger men man ska tydligen hålla ner den *länge* för att hårddiskarna ska acceptera raid1.

Tack för en bra manual Iomega!

Nu dyker det bara upp en disk á 500 gb och båda diskarna jobbar när man skriver till den.

MEN det finns en sak som oroar mig lite. På framsidan finns en lampa som heter "R1" som inte har blinkat till en enda gång. Jag skulle sova mycket bättre om jag visste vad detta är och om/när den ska lysa. Inte heller detta nämns i manualen.

Är man en raid1-kille så är man paranoid och vill gärna ha full kontroll över allt som händer!

Senast redigerat 2007-08-23 18:17

Hur är ljudnivån?????

Visst, vill man ha en större, dubbelmonterad extern disk med många in-& utgångar, så är väl ultramax ett bra köp. Men om den väsnas och är svårkonfigurerad, så kan man tveka.... Trevligt om någon / några kan ge inlägg ! Skulle behöva det som iomega lovar om sin ultramax 1 tb. G N Y !

Visst, vill man ha en större, dubbelmonterad extern disk med många in-& utgångar, så är väl ultramax ett bra köp. Men om den väsnas och är svårkonfigurerad, så kan man tveka.... Trevligt om någon / några kan ge inlägg ! Skulle behöva det som iomega lovar om sin ultramax 1 tb. G N Y !

Den låter så mycket att jag planerar att öppna den för att se om det går att byta fläkt eller sätta dit ett extra motstånd. Jag tycker den surrar som en hel PC

Aj 17.... En Pc vill man ju inte ha.....

Men hoppas att det löser sig!

Jag blev väldigt tveksam nu.....

Gott Nytt År!!!!!!!!!

Fast kom ihåg att iaf disken låter alldeles för mycket kan man ju klaga hos supporten och få interna diskarna utbytta eller något.... Bara ett tips

Ursprungligen av o z o n e:

Den låter så mycket att jag planerar att öppna den för att se om det går att byta fläkt eller sätta dit ett extra motstånd. Jag tycker den surrar som en hel PC

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-08 14:58

Jag har en iomega ultramax 650gb som jag använder till backup (kör alltså inte raid på denna).
Den låter knappt någonting... och sjukt snabb e den

Jag har min ståendes på skrivbordet en meter från mig, och den väsnas rätt mycket, speciellt vid läsning/skrivning. Eftersom den är en backupdisk så är den avstängd den mesta tiden, så det stör mig inte. Är man känslig för ljud så skall man nog fundera på andra diskar eller att placera den mer ljuddämpat...

/CX

Låter inte roligt, men frågan är om det är värre än andra leverantörer? Enstaka tillfällen då det skiter sig måste man tyvärr utgå från att det händer alla tillverkare...

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 22:54

Be warned så in i h-lvete anser jag! http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/239202-iomega-ultramax-1-tb-k-pt-p-inwarehouse-reklamation.html
Och att man inte har rätt till att öppna chassit för att ersätta en disk i t.ex. en raid1-konfiguration är dåligt tycker jag. Det är inte alls speciellt svårt att byta diskar på den. Det är just att de använder sjyssta diskar i ett alldeles för osäkert chassi med undermåligt kontrollkort som är så frustrerande. Chassit pajade 3 gånger med välfungerande diskar för mig. Vad hjälper det när man inte får öppna chassit och plocka datan från diskarna utan att garantin ryker.

Edit: Jag hoppas på bättre lycka hos WD med My Book Studio 1 TB.

Edit 2: Den verkar dessutom lättare att öppna utan att man lämnar märken efter sig.

Edit 3 (!): 1 TB My Book Studio II FÅR man öppna och byta diskar i. Lite dyrare men vettigt.

Senast redigerat 2008-04-25 12:29
1
Bevaka tråden