Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar av sig själv

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-05 18:28

hej jag har märkt att min data sätter på sig sj speciellt mitt i natten, jag har kollat strömspar och det är av stängt någon ide?
började efter jag installera leapord.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-14 09:32

Jag har samma "problem". Någon som vet vad det beror på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 09:13

Startar den från avstängt läge, eller från viloläge? Om det är från viloläge kan man undra om den "Vakna[r] för åtkomst av nätverksadministratör" (har för mig att det hette något annat före Leopard). Kan det vara så att någon annan burk väcker den?

Vänligen, Ylan

Jag ha också samma problem. Skillnaden är att jag fortfarande kör Tiger, så det är inget nytt fenomen i Leopard. Problemet är väldigt intermittent, ibland händer det att datorn vaknar av sig själv, t ex mitt i natten, flera gånger i veckan, medan det sedan kan gå någon månad utan "spontanväckning".

Och nej, jag stänger nästan aldrig av eller startar om datorn, utan sätter den alltid i vila via menyn eller med alt-äpple-mata ut-knappen. Då kan det också hända att datorn snyggt och prydligt släcker ned – för att sedan omedelbart vakna till liv igen. Jag måste alltså sätta den i vila två gånger innan datorn fattar att den ska sova...

Jag antar att detta är två yttringar av samma bugg.

Detta har dock aldrig hänt min PowerMac, fenomenet uppträder vad jag har kunnat finna enbart på min 20" iMac G5 2,1 GHz.

Men jag är ändå nyfiken vad det beror på.
Hårdvarubugg i iMacen eller någon form av mask eller virus?

  • Medlem
  • Håbo
  • 2007-11-18 09:24

Detta har även hänt mig i Tiger på en PB G4, näst sista generationen (=beprövad hårdvara). Uppvakningen är helt spontan och verkar oberoende av vilka/hur många program som är igång. Då jag har en dyr Applecare på maskinen tänkte jag utnyttja min rätt att fråga en expert på området och ringde således till supporten. De hade aldrig hört talas om problemet och gav det unika rådet att zappa pram med allt vad det innebär.

Kan varken bekräfta eller dementera att det gjorde någon skillnad (kör Leopard nu), sover inte i samma rum som PB:n längre men jag har ibland märkligt korta batteritider, dvs när jag lämnar datorn i vila på kvällen med sisådär halvfullt batteri så kan det ibland vara helt slut när jag kommer hem dagen efter vilket gör mig misstänksam att den startar lite ibland till ingen nytta... Man tappar lätt lite förtroende för vilafunktionen om det skulle visa sig att maskinen gått igång i ryggsäcken på väg någonstans och således gjort slut på batteriet.

När jag ringde till supporten på Apple efterlyste jag ett script eller liknade som kunde köras varje gång maskinen går ur vila för att göra ett logg-entry i en fil med datum och tid... Tyvärr tror jag inte att personen i fråga förstod exakt vad det var jag ville ha, han var tyvärr helt ointresserad att ta ärendet vidare. Någon annan som har idéer om hur man skulle kunna detektera att maskinen vaknat upp?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-18 12:09

Min PowerMac MDD vaknar ibland när jag stoppar i t.ex laddaren till mobiltelefonen eller till och med tänder lampan ibland. Aldrig varit med om att det vaknar av sig själv för mig, bara när jag stoppar i något i vägguttagen i mitt rum eller knäpper på en lampa.
Men kanske är helt annat problem, har lite konstigt elnät här hemma.

Ett tips är att sätta ett åskskydd i uttaget där datorn sitter. Hade samma problem med "väckningar" av el tills jag satte in ett åskskydd.

Om det inte hjälper kan det bero på USB, någon hubb eller ska apparat som får för sig att väcka datorn.

Ni har inte lyckas med nått sådant här?
Systeminställningar -> Strömsparare -> Schema

Eller den kanske inte vaknar upp samma tid..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-26 09:29

jag stänger av min imac men ändå sätts den på gjorde det nu i natt klockan 01.00 kör
Leopard nu men körde tiger innan då hade jag inga problem med det.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2008-01-08 18:29

Jag har samma problem med min iMac G5 2,1 GHz. Dessutom ett nytt ännu jobbigare problem som uppstått sedan jag installerade Leopard... Dator sätter sig själv i vila när som helst! Kan vara igång en hel kväll för att sedan börja sätta sig i vila en gång i minuten... sen slutar det. Har precis haft dator i vila ofrivilligt två gånger... Vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-05 00:58

kom på en lösning genom att ställa upp starten på morgon så sätts den inte igång på natten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-03 11:34
Ursprungligen av fudge:

kom på en lösning genom att ställa upp starten på morgon så sätts den inte igång på natten.

Denna lösning fungerade bra för min del (satte ett schema att den ska starta upp 15:00).
Men det är tveklöst ett fel att den automatiskt vaknar 1:00 eller 2:00 när man inte har satt upp något schema. Som jag skrev tidigare, allt funkade ok några dagar utan schema efter en PMU-reset, men sedan återkom problemet. Nu kör jag med schema fram till nästa OSX-uppdatering (10.5.3).

Däremot fungerade inte air's förslag med bluetooth-inställningen, eftersom jag inte använder bt-mus eller bt-tangentbord. Rörelse på trådbunden mus väcker inte datorn ur dess sömn, vilket är bra, jag brukar väcka den med shift-tangent eller liknande.

Senast redigerat 2008-04-03 12:06

Ett vanligt problem med Windows, att datorn varvar igång ur vila och dessutom drar på processorn rejält. Men pc är ju pc... Har dock aldrig hänt mig med Mac.

Ursprungligen av Stinky:

Ett vanligt problem med Windows, att datorn varvar igång ur vila och dessutom drar på processorn rejält. Men pc är ju pc... Har dock aldrig hänt mig med Mac.

aldrig hänt mig eller någon jag känner medvetet

Vilo- och väntläge brukar alltid krångla för mig på XP, Vista och även Linuxdistributioner faktiskt... Det är bara i Mac OS X det funkar helt hundra.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Vilo- och väntläge brukar alltid krångla för mig på XP, Vista och även Linuxdistributioner faktiskt... Det är bara i Mac OS X det funkar helt hundra.

jo kanske det, lite enklare att anpassa för bara macar. och yup, linux distrubitionens viloläge var störd på min laptop. den stängde ner fläkten, det var bara det att det gjorde inte resten av datorn. fattar inte vad som gick fel, men aja tur man inte är i linux träsket nu

sen btw, har ens macar något BIOS? :/ Kanske missförstått eller så läste jag rätt för ett tag sen

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2008-02-06 06:38

Jag hade samma problem för ett par veckor sedan. Problemet för mig var att kontakten mellan bluetooth-tangentbordet och datorn bröts och upprättades intermittent. Då vaknade datorn. Batterinivån visade fyra av fem gröna staplar i systeminställningar. Men jag bytte batterier ändå och det löste problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 21:58

Är det inte handshake mellan os & bios som gör att vilo-\ väntlägena funkar som det e tänkt... [På PC och linux -- bara en hypotes].

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 09:46

ända jobbiga med att den start upp mitt i natten är när man vaknar till och tänker fan vad ljust det är i rummet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-01 10:40

Har samma problem (iMac från 2007, Leopard).
Den vaknade exakt kl. 01:00 (vintertid) och nu när det är sommartid vaknar den exakt 02:00.
Har hittat diskussion på Apple's forum (har inte länken just nu), men problemet är knutet till datorns PMU (power management unit), så tidigare inlägg om BIOS var inne på rätt spår.

Datorns PMU måste nollställas, man stänger av dator, drar ur *alla* sladdar och väntar minst 15 sekunder.
Jag har testat detta, fungerade bra 1-3 dagar (datorn sov hela natten) sedan återkom problemet. Det är ett elände att beöva stänga av datorn på kvällen, jag vill använda vila/sleep !

Ursprungligen av hego99:

Har samma problem (iMac från 2007, Leopard).
Den vaknade exakt kl. 01:00 (vintertid) och nu när det är sommartid vaknar den exakt 02:00.
Har hittat diskussion på Apple's forum (har inte länken just nu), men problemet är knutet till datorns PMU (power management unit), så tidigare inlägg om BIOS var inne på rätt spår.

Datorns PMU måste nollställas, man stänger av dator, drar ur *alla* sladdar och väntar minst 15 sekunder.
Jag har testat detta, fungerade bra 1-3 dagar (datorn sov hela natten) sedan återkom problemet. Det är ett elände att beöva stänga av datorn på kvällen, jag vill använda vila/sleep !

Har samma problem med en MacBook Pro 2.4 Ghz

Min iMac 24" (2.8ghz extreme) började också starta av sej själv på nätterna efter Leopard 10.5.1 (tror jag). Det visade sej däremot att den slutade när man stängde av rättigheterna för Bluetooth att väcka maskinen från sleep, tydligen musen (mighty mouse) eller tangentbordet som väckte den...

air har en poäng, att musen rubbas ngn tiondels mm av en passerande buss nattetid räcker.

En idé som jag själv använder kan vara att använda strömsparare till att stänga av skärmen (Sätt skärmen i vila om den inte använts på en halvtimme), skärmsläckare på efter 10 min. Aktivt hörn drar på skärmsläckaren också.

När man går och lägger sig så drar man igång skärmsläckaren (ngn neutral lugn sak) efter en stund klickar skärmen av. Åtminstone en iMac är på gränsen till knäpp tyst...

  • Medlem
  • 2008-04-18 13:15

Helt makalöst detta - och att Apple *aldrig* har hört talas om problemet betvivlar jag. (De har inte hört talas om något som jag rapporterat för dem).

Det där med ett åskskydd...du menar att datorn vaknar av "oroligheter i strömmen" ? Känns lite underligt, men så kanske det är? Tycker själv att det har blivit mer av den här osömniga varan på senaste tiden.

Några andra tips och idéer tro?

/Fredrik - som önskar alla en trevlig helg...

Kan det vara så att det finns ett samband i klockslaget med när den kör sudo kommandot för den återkommande städningen ( daglig/veckolig/månatlig )... den städningen har väl default till 1 eller 2 på natten ?? Minns inte om det är prebinding eller vad det nu heter..

Har vi ngn duktig Unix-gubbe här som kan tipsa om i vilka loggar man kan hitta ngn ledtråd till vad som sker. Sker uppvaknandet på fasta tider är det säkert någon "housekeeping"-process som körs.

- jag har aldrig min maskin avstängd så jag har aldrig upplevt problemet. Jag vet dock att om jag ligger vaken ibland så kan jag höra att maskinen hittar på saker vid hela timmar under natten...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-18 22:17

Jag har haft detta problem någon gång. Jag gjorde en ganska rejäl undersökning av vilka filer som ändras vilka tider osv.

Vad jag kunde komma fram till var att EyeTV hade schemalagt en tid, sedan när den togs bort så låg .plisten för den schemaläggning kvar, men nollställd, så när jag tog bort den filen och startade om så löste det sig.

/Library/Preferences/SystemConfiguration/
Där i låg wakeup eller autowake eller liknande plist. Den tog jag bort.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-18 22:26
Ursprungligen av Sidde:

Jag har haft detta problem någon gång. Jag gjorde en ganska rejäl undersökning av vilka filer som ändras vilka tider osv.

Vad jag kunde komma fram till var att EyeTV hade schemalagt en tid, sedan när den togs bort så låg .plisten för den schemaläggning kvar, men nollställd, så när jag tog bort den filen och startade om så löste det sig.

/Library/Preferences/SystemConfiguration/
Där i låg wakeup eller autowake eller liknande plist. Den tog jag bort.

Tack Sidde!
Jag har ju EyeTV så det är antagligen boven här.

OffTopic: har ni uppgraderat EyeTV till 3.0 ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-23 12:25
Ursprungligen av Sidde:

Jag har haft detta problem någon gång. Jag gjorde en ganska rejäl undersökning av vilka filer som ändras vilka tider osv.

Vad jag kunde komma fram till var att EyeTV hade schemalagt en tid, sedan när den togs bort så låg .plisten för den schemaläggning kvar, men nollställd, så när jag tog bort den filen och startade om så löste det sig.

/Library/Preferences/SystemConfiguration/
Där i låg wakeup eller autowake eller liknande plist. Den tog jag bort.

prövade det men hjälpte inte, vakna av det var ljust i sovrummet

Grymt Sidde

Bevaka tråden