Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekordkvartal för Apple

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sökte efter kommentarer på denna nyhet i detta forum, men ingen verkar bry sig? Eller är det jag som inte kan söka?

Nåväl, roligt att det blir fler Mac-användare iallafall! ...eller det är ju en bra fråga, undrar hur många av dom 2,2 miljoner Macar som sålts som går till switchers och hur många som köps av nån som redan har en Mac?

http://www.apple.com/pr/library/2008/04/23results.html?sr=hotnews

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-24 10:06
Ursprungligen av anders5737:

undrar hur många av dom 2,2 miljoner Macar som sålts som går till switchers och hur många som köps av nån som redan har en Mac?

Enligt artikel på Macworld "Av dem som köper en Mac hos återförsäljarna har 53 procent aldrig ägt en Mac tidigare. Med andra ord slås det återigen hål på myten att det enbart är de redan Applefrälsta som väljer Mac."

Någon gång måste ju vara den första för att man ska kunna vara "redan Applefrälst" och välja Mac igen...

Sitter med min första och enda Mac(Book) och kommer definitivt köpa fler
Min flickvän och tillika sambo har också bestämt sig för att det är Mac som gäller hädanefter och ska köpa en MacBook när återbäringen kommer.

Jag är stolt

Ursprungligen av anders5737:

Sökte efter kommentarer på denna nyhet i detta forum, men ingen verkar bry sig?

Vi kanske blivit så vana vid Apples fina siffror de senaste åren?

MacRumors har (som vanligt) en bra sammanställning av resultatet och även den minst lika intressanta Q&A-sessionen efteråt:

MacRumors: Apple 2Q 2008 Results, Conference Call Highlights: $1.05 Billion in Profit

Värt att notera är hur bra försäljningen av Mac går och hur bra Apples egna butiker går. Kom ihåg att många var skeptiska till Apples satsning på butiker, men det har visat sig vara [ännu] en fullträff.

Värt att notera är också att Apple nu sitter på en enorm hög med rena pengar, vilket gör att företaget står rätt starkt inför utgifter och investeringar, även motgångar. Apple vill inte kommentera vad motivet med så stor kassa är:

Q: You've built up a lot of cash. Any plans for it?
A: No comment on that at this time.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-24 19:15
Ursprungligen av Adrian B:

Värt att notera är hur bra försäljningen av Mac går och hur bra Apples egna butiker går. Kom ihåg att många var skeptiska till Apples satsning på butiker, men det har visat sig vara [ännu] en fullträff.

Värt att notera är också att Apple nu sitter på en enorm hög med rena pengar, vilket gör att företaget står rätt starkt inför utgifter och investeringar, även motgångar. Apple vill inte kommentera vad motivet med så stor kassa är:

Q: You've built up a lot of cash. Any plans for it?
A: No comment on that at this time.

Är det inte väldigt lustigt (eller märkligt?) att trots att Apple går sjukt bra kvartal efter kvartal, år efter år, så kan inte folk låta bli att tro att Apples affärside på något vis är trasig och måste justeras omedelbart (efter tyckarens personliga smak)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-24 23:23
Ursprungligen av Adrian B:

Q: You've built up a lot of cash. Any plans for it?
A: No comment on that at this time.

Köpa och därefter lägga ner Microsoft:)?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-24 23:40
Ursprungligen av heinz_p:

Köpa och därefter lägga ner Microsoft:)?

Knappast .. att bygga broar (Bridges) är nog deras melodi...

och som ensam lär man inte bli en vinnare snarare tvärtom..

Jag är väl glad så länge mac inte blir överskattat. Fast det är en smaksak.

Ursprungligen av lostdetective:

Jag är väl glad så länge mac inte blir överskattat. Fast det är en smaksak.

Att döma av anti-Apple-kommentarerna som alltid kommer på t.ex. IDG så finns det nog folk som tycker det redan idag

Men det är ju intressant att de som oftast tycker så är de som inte använder Mac själva. Så länge de som använder Mac gillar det kunde jag inte bry mig mindre om vad en del andra tycker (även om man tycker att folk inte borde uttala sig om sådant de inte har erfarenhet av). En produkt kan ju inte passa alla ändå så.

Ursprungligen av Adrian B:

Att döma av anti-Apple-kommentarerna som alltid kommer på t.ex. IDG så finns det nog folk som tycker det redan idag

Men det är ju intressant att de som oftast tycker så är de som inte använder Mac själva. Så länge de som använder Mac gillar det kunde jag inte bry mig mindre om vad en del andra tycker (även om man tycker att folk inte borde uttala sig om sådant de inte har erfarenhet av). En produkt kan ju inte passa alla ändå så.

Jo, precis. Det jag menade var att jag inte hoppas att äga en Macbook (pro) kommer bli någon sorts inne-grej. Och då köper alla en Mac bara för att det är inne, inte för att det verkligen är bra.
Fast förvisso kanske det är en inne-grej? Noll koll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 19:38

Håller med dig Jogin, det är däremot lite andra tongångar i finanskretsar, när de inser att Apple är det bolag av alla fotrune 500 som gett mest avkastning till sina aktieägare, och då ska man veta att dom inte har någon vinstutdelning överhuvudtaget, utan bara på kursen, 2000% sen 2003, helt galet, 55 Miljarder i kassan har de med.

/Tangen

Dagen när OSX och Mac är lika stort som Windows och PC kommer allt närmare. Ska bli väldigt intressant att se vad som händer om Apple lyckas bli det självklara valet när man skaffar en dator. Är Apple lika intressant när det inte är underdogen längre? Klarar Apples fanbase av att inte vara en minoritet? Frågorna är många, svaren är få.

Ursprungligen av mackeswissman:

Ska bli väldigt intressant att se vad som händer om Apple lyckas bli det självklara valet när man skaffar en dator.

Livsfarligt. Vissa företag jobbar bäst när de är nummer två och Apple är ett sådant.

Titta på hur Adobe beter sig idag när de har (nästan) hela marknaden för vektor, bitmap och sidlayout. Försök installera CS3 på en dator där ni provkört ett av programmen innan. Ring sedan till supporten och hör när de föreslår att ni antingen ska formattera datorns hårddisk och installera om, alternativt installera CS3 på någon annan dator. Eller räkna antalet radioknappar och kryssrutor i programinställningar i Acrobat 8 som måste vara ett rekord i bloatware.

Ni som är gamlingar kommer ihåg hur Adobe betedde sig förra gången man hade monopol med låst standard för Typ1-fonter, alla andra fick göra halvcrappiga Typ3-fonter, printerfonter som var kopieringsskyddade och gick bara att installera på en enda skrivare (det ni!) och skärmtypsnitt som bara såg bra ut i 10, 12, 14, 18 och 24 punkter. Passade inte det, kunde man ju välja någon typ3-font i stället så länge som den inte resursnummermässigt kolliderade med en Adobe-font.

Det var en befrielse för oss alla när Apple och Microsoft gick samman och Bill Gates lanserade Apples uppfinning TrueType (som då kallades för Royal) på Seybold 1989 - vilket gjorde att Adobes VD John Warnock chockerad och gråtandes från talarstolen lovade öppna Typ1-formatet. Adobe släppte också snabbt ATM som gjorde att typsnitt såg bra ut i alla storlekar, något som senare blev inbyggt i operativsystemen. Jublet var öronbedövande från oss i branschen, nästan att jämföra med berlinmurens fall.

Jag har en gnagande känsla över att livet som Mac-användare inte alls vore lika trevligt, innovativt och spännande om Apple och Steve Jobs haft en 80-procentig marknad. Då hade vi nog också suttit med sönderutvecklade produkter som bara utvecklas för att dra in nya licenspengar varje år och kundbemötande som gjort Stalin imponerad.

Men jag tror inte heller Steven Jobs vill ha 80% av PC-marknaden. Hellre de bästa (och mest lönsamma) kanske 20 procenten, misstänker jag. Precis som Pixar absolut inte vill ha något monopol på tecknad film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 21:32
Ursprungligen av mackeswissman:

Är Apple lika intressant när det inte är underdogen längre? Klarar Apples fanbase av att inte vara en minoritet?

Nu är det ju långt kvar tills dess... Men jag vill gärna tro att folk som använder mac använder mac för att de är bra och inte för att de är ensamma om det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-24 20:33

Microsoft är inte ens en direkt konkurrent till Apple, det är de övriga datortillverkarna som är det, och bland dem så är Apple mest lönsamt.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-24 22:28

Såg nån siffra hur Itunes (store) börjar komma upp i 80 % av musik marknaden..
sen kan man +++ på med Poden och phöönen ..
Dessa produkter är underbara mjölk kosor för Apple INC !!
sen där till ->med integreringen med intel duo coro ..och Itv, Iradio står bakom hörnet..

Vad kan bli bättre.. som nån sa Apple blir världens Bästa Pc

för övrigt tror jag om några år ..Kan du som Apple avändare styra ditt
Hem o planering med typ phöönen? villa som värme tv ,larm bild ljud
webb osv osv .. det enda du behöver är ett eget integrerat nätverk från
Apple i hemmet som jobbet.. uhh man är redan på god väg .. Eller?

Senast redigerat 2008-04-24 22:49
Ursprungligen av Trisen:

för övrigt tror jag om några år ..Kan du som Apple avändare styra ditt Hem o planering med typ phöönen? villa som värme tv ,larm bild ljud
webb osv osv .. det enda du behöver är ett eget integrerat nätverk från
Apple i hemmet som jobbet.. uhh man är redan på god väg .. Eller?

Been there, done that.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-25 20:25

de går för bra för apple, vill inte att de blir för stora så att alla har dom, man vill ju vara i minoritet med de bästa grejerna hoppas även iphone blir dyr och inte alltför vanlig för allmänheten.
visst är de kul att apple slår skitföretaget på fingrarna, men med framgång kommer förr eller senare problemen också, de jag är rädd för!

1
Bevaka tråden