Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper P.A. Semi

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Forbes rapporterar att Apple avslutat förhandlingar om att köpa processorkonstruktörerna P.A. Semi. Artikeln spekulerar i att köpet är del av en strategi från Apples sida att skapa så mycket som möjligt av iPhone-teknologin inom de egna väggarna.

P. A. Semi har tidigare varit aktuella i Apples historia som en potentiell PowerPC-leverantör innan beslutet togs om övergången till x86-arkitekturen.

http://www.forbes.com/2008/04/23/apple-buys-pasemi-tech-ebiz-cz_eb_0422apple.html

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 09:13

Spännande! Största köpet på mycket länge. Kanske detta, bland annat, det lockade över HP-killen för?

Senast redigerat 2008-04-23 09:26
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-23 11:34

Mycket märkligt köp. Ska bli spännande att höra vad de har tänkt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-23 13:41

En slutsats kan man i alla fall dra: iPhone är ingen dagsslända - inget döende pilotprojekt. Uppenbarligen satsar Apple stenhårt på iPhone-konceptet. Detta bevisar - bortom allt annat trams - att iPhone är en sensationell succe både ekonomiskt och inte minst tekniskt.
Apple kommer att bli en av världens största mobiltelefonproducenter.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-23 13:46

Inget märkligt köp. Väldigt klokt tycker jag. Om Apple har ännu bättre koll på komponenterna i telefonen kommer det nog vara till fördel

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-23 13:50

Fast P.A. tillverkar ju inget till iPhone idag, så det är ju inget som på kort sikt påverkar iPhone-tillverkningen. Däremot är det ju _möjligt_ att de kommer låta P.A. tillverkar chip till iPhone/iPod i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 18:26

Roligt och läsa kommentarer på nätet: "Äntligen slipper vi intel-träsket" "Kul att Apple ska utvecka en egen CPU" Men shit...

Ursprungligen av acke:

Roligt och läsa kommentarer på nätet: "Äntligen slipper vi intel-träsket" "Kul att Apple ska utvecka en egen CPU" Men shit...

Inte ett processorbyte till...

Först bytet OS 9 -> OS X
Sen bytet PowerPC -> Intel

Nu Intel -> P.A. Semi's processor

Kan inte utveckligen stanna upp i 10 år så att man kan hinna njuta av produkterna också.

(Skämtar, Intel -> P.A. Semi's processor är nog osannolikt)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-23 20:18
Ursprungligen av acke:

Roligt och läsa kommentarer på nätet: "Äntligen slipper vi intel-träsket" "Kul att Apple ska utvecka en egen CPU" Men shit...

Haha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 23:20

Jag har ingen aning vad de ska ha köpet till. Antar att det har med Apples kärlek till små tunna saker att göra. Vad jag vet däremot är att Apple inte kommer gå tillbaka till PPC..

Allt kommer att ha CPU och internetuppkoppling om tio år. Nä men seriöst, vilket fynd de gjorde. Nästan lika bra deal som när Steve köpte Pixar. Eller när MS köpte DOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 00:34

Sony köpte också stora saker igår för nästan lika mycket pengar. De köpte Gracenote...ehh..

  • Medlem
  • 2008-04-24 00:37

Vad skulle påverkas av en återgång till PPC? Ingenting egentligen. Allt finns redan. Det vore mäktigt tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 00:47
Ursprungligen av stfm:

Vad skulle påverkas av en återgång till PPC? Ingenting egentligen. Allt finns redan. Det vore mäktigt tycker jag.

Nerd-mäktigt kanske. Förklara det sprattet för de utvecklare som lagt ned tid för att utveckla och optimera deras program för Intel. Kommer aldrig hända.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 00:43

Det måste ju handla om att de köper folk, kunskap och teknik.
Vad ska de som sagt med PPC till även om den är energisnål så är den inte tillräckligt för en telefon eller iPod.
Tror de slänger de P.A: Semi gjort och sprider ut manskapet över Apple där det behövs.

Ursprungligen av acke:

Det måste ju handla om att de köper folk, kunskap och teknik.
Vad ska de som sagt med PPC till även om den är energisnål så är den inte tillräckligt för en telefon eller iPod.

Jag tror inte att Apple köpte dem för att komma åt deras nuvarande produkter. I så fall hade de lika gärna kunnat köpa processorer direkt från dem. Jag tror att det handlar om att de vill kunna ta fram speciella chip som passar dem så optimalt som möjligt istället för att förhandla om det med andra. Det kan mycket väl ta år innan detta resulterar i något som Apple kan använda sig av.

Jag tror att de kommer att använda processorn från P.A. Semi i framtida Apple-TV. Core 2 Duo genererar för mycket värme och drar för mycket ström. Den nuvarande är inte kraftfull nog för framtida tjänster. Intels Atom är inte kraftfull nog.

De mycket strömsnåla, kraftfulla P.A. Semi processorer är så kraftfulla att de troligtvis skulle kunna driva flera TV apparater i hushållet.

Bonus: Mac OS X är finns redan för PPC så portning av Mac OS X till P.A. Semi blir en lätt match.

De kunde också använda processorn i framtida produkter, t.ex. Apple Tablet eller liknande.

Tror ej att vanliga macar kommer med P.A. Semi. De kommer nog fortsättningsvis att använda Intel processorer inom de närmaste åren.

Jag gissar att Intel börjar känner sig lite nervösa...

Senast redigerat 2008-04-24 08:21
Ursprungligen av acke:

Det måste ju handla om att de köper folk, kunskap och teknik.

Exakt så är fallet. P.A. Semis processorer är ju direkt olämpliga för iPhone, så alla som tror att detta handlar om nästa processor tar fel.

While the news generated speculation that Apple might use P.A. Semi's low power PowerPC chips in future iPhones or iPods, Beyond3D points out that these chips require far more power than can be expected for use in the iPhone or iPod.

Det handlar om kunskap och människor:

Instead, EETimes provides some additional insight into Apple's motivations on the acquisition. According to comments made directly to P.A. Semi's customers, Apple is "not interested in the startup's products or road map, but is buying the company for its intellectual property and engineering talent." In fact, P.A. Semi also told customers that they would be unable to guarantee a supply of its chips in the future.

MacRumors: Apple's Plans for P.A. Semi? Not Interested in the Chips?

Tydligen används deras produkter en hel del inom försvaret. Det skrivs en del om det på MacDailynews. Ovanligt nog en snabb acceptans för prylarna inom försvaret också där man annars brukaar ha attityden "vänta och se" innan man handlar. Nåt med kodning/säkerhet?

Ursprungligen av Adrian B:

Exakt så är fallet. P.A. Semis processorer är ju direkt olämpliga för iPhone, så alla som tror att detta handlar om nästa processor tar fel.

Fast vad är det som säger att P.A. Semi bara kan producera samma processor i all evighet? Naturligtvis köper Apple inte företaget enbart för att säkerställa att de får tag på processorer. De vill kunna styra vad som produceras.

Om Apple vill skulle de t ex kunna använda kunskaperna på P.A. Semi för att i framtiden producera x86-processorer, även om det mest troliga är att de vill anpassa deras nuvarande produkter för att passa till iPod och iPhone. Men scenariot är inte otänkbart.

...vilket när jag tänker efter är ungefär precis det du skrev.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-24 07:17

Powerbook G5 next Tuesday!

Känns som om de köper upp P.A. Semi för kunskap och kanske redan ett pågående projekt, och inte för deras PowerPC-grejer. Snarare en egen ARM-processor om jag skulle chansa på något mer sannoligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-24 12:26

Jag tror inte på någonting om det inte finns bilder tagna i smyg i en hiss!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 12:41

Bra artikel om köpet. http://www.roughlydrafted.com/2008/04/24/why-did-apple-buy-pa-semi/
Han tror på små special-chips för att öka hastigheten på bla video och audio-kodning för att öka mervärdet för mac-plattformen. Alltså inte ersätta nått utan lägga till. Låter rimligt och spännande.

Ursprungligen av acke:

Bra artikel om köpet. http://www.roughlydrafted.com/2008/04/24/why-did-apple-buy-pa-semi/
Han tror på små special-chips för att öka hastigheten på bla video och audio-kodning för att öka mervärdet för mac-plattformen. Alltså inte ersätta nått utan lägga till. Låter rimligt och spännande.

Hmf. Jag trodde jag hade ensamrätt på att posta länkar till RDM

Som vanligt en svinbra artikel från Daniel Eran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 20:42
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Hmf. Jag trodde jag hade ensamrätt på att posta länkar till RDM

Som vanligt en svinbra artikel från Daniel Eran.

Ja, han är bra. MEN ibland så kan han kännas lite väl partisk och gillar att skriva Win-folket på näsan, lite onödigt då det lätt flyttar fokus från texten.

Ursprungligen av acke:

Ja, han är bra. MEN ibland så kan han kännas lite väl partisk och gillar att skriva Win-folket på näsan, lite onödigt då det lätt flyttar fokus från texten.

Ja, om det är något det klagas över i kommentarerna så är det hans återkommande ad hominem-attacker. Å andra sidan låtsas han aldrig vara opartisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-28 21:58
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Å andra sidan låtsas han aldrig vara opartisk.

Ah, men det gör det inte mindre onödigt.

Ny artikel uppe. Mycket processorhistoria och ganska lite om vad företaget ska användas till.

Ursprungligen av acke:

Ah, men det gör det inte mindre onödigt.

Ny artikel uppe. Mycket processorhistoria och ganska lite om vad företaget ska användas till.

Nej, jag menar inte att det ena rättfärdigar det andra. Han är öppet pro-apple, men det ursäktar på inget vis personangreppen som han då och då gör sig skyldig till. Jag brukar sluta läsa artiklarna om jag märker att det handlar om någon av skribenterna på CNet eller ZDnet. Jag önskar bara att fler vore lika öppna med sina sympatier och inte låtsades vara oberoende.

Jag tror att en kommande artikel kommer att ta upp framtida användningsområden för P.A. Semi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 12:54
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Nej, jag menar inte att det ena rättfärdigar det andra. Han är öppet pro-apple, men det ursäktar på inget vis personangreppen som han då och då gör sig skyldig till. Jag brukar sluta läsa artiklarna om jag märker att det handlar om någon av skribenterna på CNet eller ZDnet. Jag önskar bara att fler vore lika öppna med sina sympatier och inte låtsades vara oberoende.

Jag tror att en kommande artikel kommer att ta upp framtida användningsområden för P.A. Semi.

Personangrepp är väl lite starkt eller. Kan inte komma ihåg att han hoppar på någon för annat än vad de har skrivit? Men han borde kanske hålla på sig lite...

The next segment compares the contenders for the future of microprocessors...

Japp verkar ju som det. Hoppas på en matig artikel om spekulationer om framtiden i stället för ännu en historielektion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 13:45

Folk röker verkligen starka saker på ryktessidorna:
"One word: xServe.",
"Apple "iCar" that works with all your i-products. Imagine being able to "pinch" your car."
"By moving back to the PowerPC,...or that they've developed a way for PowerPC chips to run as if they are Intel chips."

Bevaka tråden