Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bli av med användardata i dokumentmappen?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 20:33

Som rubriken antyder undrar jag om det finns någon möjlighet att ändra så att office i allmänhet, och word i synnerhet, inte sparar användardata i dokumentmappen. Tycker det är en mycket märklig plats för det, biblioteket hade varit betydligt bättre. I dokumentmappen vill jag ju ha mina dokument fint ordnade i mappar och undermappar, inte en massa "User Data"-mappar.

Hittade en inställning där man kunde ställa om vart word sparade en del filer, och ändrade alla till biblioteksmappen. Trots detta återskapas Microsoft User Data varje gång man startar word på nytt. Sjukt irriterande!

Det enkla rådet är att du bör vänja dig.

Ganska många program lägger användar-dokument i dokumentmappen, enligt logiken att det faktiskt rör sig om dokument för just den användaren.

Det finns i och för sig ett antal fulhack man kan ta till, men gemensamt för dem är att de är tidsödande och i de flesta fall skapar långt fler problem än de löser.

Gör istället så att du skapar en undermapp i dokumentmappen som du kallar "mina egna filer" eller vad du nu vill, så går du till den och kan enkelt bortse från de mappar som programmen lägger i den fördefinierade dokumentmappen.

Vill du kan du också lägga till en egen genväg i sidofältet och ställa in Finder att nya fönster skall visa mappen "mina egna filer"

Det finns flera sätt att göra en mapp osynlig i Finder. Då kommer den att finnas där och fungera som vanligt men inte visas för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 10:06

Skitbra tips! På det sättet så kan man ju bli av med alla framtida, äckliga användardata mappar!

Är lite ovan vid att använda terminalen, så fick ett litet problem:

När jag anger directory, dvs: ~/Documents/Microsoft User Data, så tolkar den det som "~/Documens/Microsoft" och ignorerar det som kommer efter mellanslaget. Därmed så hittar den inte mappen den skall gömma. Finns det något klurigt sätt att få den att tolka "Microsoft User Data" som ett mappnamn tro?

Ursprungligen av DrStein:

När jag anger directory, dvs: ~/Documents/Microsoft User Data, så tolkar den det som "~/Documens/Microsoft" och ignorerar det som kommer efter mellanslaget. Därmed så hittar den inte mappen den skall gömma. Finns det något klurigt sätt att få den att tolka "Microsoft User Data" som ett mappnamn tro?

Japp, du skriver backslash (\) före mellanslagen så funkar det. Alltså ~/Documents/Microsoft\ User\ Data/

Backslash ( \ fås fram med alt+shift+/ ) innan mellanslagen

Så: ~/Documents/Microsoft\ User\ Data/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 15:00

Sådärja Nu syns den (förhoppningsvis) aldrig mer..

Blir intressant att se om det orsakar några problem. Skulle tydligen förbli både läs och skrivbar, men man vet ju aldrig...

För övrigt så ger jag rätt lite för argumentet att det är logiskt att mina användarinställningar ligger i dokument-mappen. Förstår inte alls varför programtillverkare tror att jag vill ha min användardata i samma mapp som mina vanliga dokument. De har ju rent arbetsstrukturmässigt väldigt lite med varann att göra...

  • Medlem
  • 2008-04-23 15:07

Jag ser inte heller anledningen till att filer användaren inte är tänkt att interagera direkt med sparas i Dokument-mappen. De ska stoppas undan i användarens Library, som alla andra inställnings- och cachefiler. Har för mig att Apple specificerat något liknande i sina guidelines också.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-23 16:04
Ursprungligen av SirN:

Jag ser inte heller anledningen till att filer användaren inte är tänkt att interagera direkt med sparas i Dokument-mappen. De ska stoppas undan i användarens Library, som alla andra inställnings- och cachefiler. Har för mig att Apple specificerat något liknande i sina guidelines också.

Apple lägger en massa där själva - t.ex. Final Cut Pro, Motion, DVD Studio Pro, Color, SoundTrak Pro...

Faktum är att jag har 9 mappar där som program lagt dit...så - som någon sa här - jag betraktar också mappen Dokument som systemets mapp.

Microsoft använder det t.ex. för malldokument, sparade bilagor etc., dvs sånt som klart är användardokument. Adobe använder det bl.a. för lokala kopior från version cue-server, köpta bilder.

Man kan väl iofs argumentera för att vissa (men knappast alla) såna saker kan ligga någon annanstans, men när de nu inte gör det så tycker jag personligen det är enklare att göra en mindre anpassning själv, istället för att fulhacka saker och eventuellt/sannolikt/säkert få andra problem

Dokumentmappen har jag slutat använda själv. Ser den som en av "systemets" mappar och just nu ligger där 14 olika mappar som program har skapat.
Jag har alla mina egna mappar utanför den.
En nackdel som jag såg med att göra den osynlig var att det ibland hände att man behövde tillgång till det som sparats där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 15:41

Okej. Jag kan iofs se eran poäng, men tycker ändå det är schysst att faktiskt kunna använda de mappar som från början var tänkta för dokument, musik, film etc. för det de var tänkta för. Dels för att de ligger på ett vettigt ställe, dels för att de har en fin liten ikon. (Kan absolut förstå att detta låter som förhållandevis svaga skäl.)

Tänkte bara jag kunde förmedla hur enkelt det faktiskt var att gömma användardatamappen för office (i Leopard).
1. Öppna terminalen (hittas bland verktygsprogrammen)
2. Skriv: "chflags hidden ~/Documents/Microsoft\ User\ Data/
3. Tryck Enter
4. Klart

Vill man visa den igen gör man exakt likadant, men byter ut "hidden" mot "nohidden".

Ska som sagt inte vara några problem att för program att skriva eller läsa från mappen, men du som användare ser den inte när du öppnar Finder eller vill spara dokument. Återkommer om jag skulle upptäcka att det orsakade några problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-23 15:53

Mappen Dokument är min slaskmapp där alla program lägger sina grejer. Jag har en annan mapp - döpt till MyDocs - där mina egna dokument finns. Det finns inget tvång att använda Macens förskapade Dokument-mapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 17:53

Verkar som att de flesta gett sig utan kamp... Jag tänker i vilket fall inte ge upp documents mappen utan att ha gjort ett seriöst försök att försvara den. Skämt åsido så tycker det är idiotiskt att en mapp som så uppenbart är designad för användarens dokument, ska användas av systemet. Ovanligt stor miss för att vara OS X.

För övrigt så tycker jag snacket om att det vore ett fulhack att gömma användardata mapparna är överdrivet. I det filsystem som används har varje mapp och fil en parameter som avgör huruvida mappen är synlig för användaren eller inte. Man gör alltså inget annat än att ändra värdet på den parametern på den givna mappen. Tycker med andra ord att det är ett riktigt snyggt och effektivt "hack".

Dessutom så ärvs inte inställningen till undermappar, så vill man gärna komma någon av dessa i framtiden är det bara att man skapar en genväg till denna och lägger utanför mappen man tänker gömma. Undermappen kommer alltså att fortsätta att vara synlig, och åtkomlig via genvägen.

Det är tyvärr lite mer komplicerat än så: Installations- och uppdateringsprogram, liksom script etc. använder ofta referenser till mappar som måste vara synliga. Om de inte finns så kan du råka ut för att vissa funktioner inte fungerar.

Anledningen till att jag vet är att jag hade samma inställning som du i början, tills jag accepterade läget och kom på att det går precis lika bra, och i samband med det så har jag ägnat dagar åt felsökning åt mystiska problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-23 18:39

Jo, min erfarenhet är att om man börjar gräva i Dokumentmappens predestineringsfunktion (hihi) så får man problem förr eller senare. Jag rekomenderar ingen att göra detta - utan istället skapa en egen Dokumentmapp. Om man inte står ut med att det finns en förinstallerad mapp som heter Dokument - som man alltså inte kan använda på vettigt sätt - så kan man låtsas att den heter...Tjotahejtimappen...eller Fluppmappen...anything... Eller så låtsas man att den inte finns alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 19:55

Hmm, okej... Tror jag kör på tills det uppstår problem i vilket fall. Om det blir problem borde man egentligen författa ett argt mail till apple, tvivlar på att jag någonsin kommer orka ta tag i det dock.

Återigen: Fattar inte hur de kan vara så förbannat dumma i huvudet att de sabbar sitt eget system med ett så enkelt misstag. Vanligtvis är det ju just att få saker att funka som de ska som de är bäst på....

Ursprungligen av DrStein:

Återigen: Fattar inte hur de kan vara så förbannat dumma i huvudet att de sabbar sitt eget system med ett så enkelt misstag. Vanligtvis är det ju just att få saker att funka som de ska som de är bäst på....

Jag tror att anledningen till att många inte blir lika upprörda över en invaderad dokumentmapp är vi är uppväxta med MacOS 7-9. Vitsen med Finder och halva nöjet med Mac var att organisera sina filer efter eget behag. Man behövde inte följa någon given hierarki varken för filer eller program.

Nu är väl OS X lite känsligare på den punkten, men åtm för mig har det aldrig varit aktuellt att använda den uppdelning i dokument, filmer, musik och bilder som finns fördefinierad i OSX (bilder, mina Word-mallar etc. är också dokument). Man skapar den ordning som passar det sätt man jobbar på bäst. Och struntar i att det finns en mapp som råkar heta dokument där olika program skräpar ner.

Om verkligheten och förväntningarna inte överensstämmer så är det fel på antingen verkligheten eller på förväntningarna.

Varför ifrågasätter du inte dina förväntningar istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 17:33

Jag antar att ni har helt rätt på den punkten. Blir förmodligen väldigt mycket enklare att bara rätta sig; skapa sina egna mappar för sina egna filer. Kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite konstigt att de skapar en fin dokumentmapp, med fin logga och allt, som sen uppenbarligen inte verkar vara tänkt för att jag ska ha mina dokument i den..

Men enklast är väl som sagt att bara rätta sig. Så länge det bara är office som stökar ned tror jag nog att kommer försöka fortsätta leva kvar i min drömvärld där dokumentmappen är till för mina dokument (även om det kostar mig ett fulhack).

Ta bort den fina ikonen och låt Document vara "ikonlös" , dvs bara en mapp. Sätt istället ikonen på en egen mapp som du kan kalla Dokumenten eller något annat

Jag kan hålla med dig om att man kan bli irriterad när saker man tycker borde fungera inte gör det - men ibland kan det löna sig att välja sina strider. Säger en som är vis av skadan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 15:30

Jag håller med DrStein, har argumenterat om detta förut, bla med Richard som är "på andra sidan".
Förstår inte alls logiken här. Vad ska jag med en Dokument-mapp till om den fylls med massor med saker som jag inte har kontroll över. Det finns 1 miljon sådana mappar i /Bibliotek och ~Bibliotek, varför kan jag inte få ha min Dokument-mapp bara för mina egna skapade dokument? Ungefär som att det skulle ligga massor med mappar i Mail redan från början. Göm bort skiten, jag vill inte se sådana mappar eller filer.

Jag ger mig inte alls på den här punkten. Jag har rätt!

Förövrigt tycker jag att de kan gömma /System också. Hur ofta är man inne där?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-25 15:56
Ursprungligen av acke:

Förövrigt tycker jag att de kan gömma /System också. Hur ofta är man inne där?

Nej, för böveln. Där har jag varit och meckatt några gånger (kustomajsat OS'ets raw-acceptans, bytt till snygg start/inloggningsgrafik/bild - Leopards original höll på att hindra mig från att gå över till Leopard...något fulare har inte kommit från Apple...en chock...kitch).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 16:31
Ursprungligen av mjg:

Nej, för böveln. Där har jag varit och meckatt några gånger (kustomajsat OS'ets raw-acceptans, bytt till snygg start/inloggningsgrafik/bild - Leopards original höll på att hindra mig från att gå över till Leopard...något fulare har inte kommit från Apple...en chock...kitch).

Jaja, men nog skulle du kunna överleva att den var gömd så att du får gå in och "aktivera" synligheten på mappen. Så ofta leker väl du inte runt där inne. Varför visa saker som man ändå inte kan ändra eller ska vara inne och mixtra med. Mer cleant på det sättet.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror att anledningen till att många inte blir lika upprörda över en invaderad dokumentmapp är vi är uppväxta med MacOS 7-9.

Mja, vill minnas att det sparades en hel del i Dokument-mappen på Mac OS-tiden med. När kom Dokument-mappen till Mac OS egentligen? Var inte där från början, var det i och med Mac OS 8 kanske? Tror det.

Ursprungligen av acke:

Mja, vill minnas att det sparades en hel del i Dokument-mappen på Mac OS-tiden med. När kom Dokument-mappen till Mac OS egentligen? Var inte där från början, var det i och med Mac OS 8 kanske? Tror det.

Den kom ännu senare och gjorde entré först i Mac OS 9.

Fast på den tiden var ju programmen ännu värre. Det var ju inte ovanligt att de antingen lade filer i programmappen eller rent av i en egen mapp direkt i systemmappen.

Jag gick in i word och ändrade vart den ska spara templates o sånt?
Gjorde en ny mapp i library och pekade programmet dit.
Det borde väl räcka? har inte vågat ta bort mappen i documents än..men vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 13:19
Ursprungligen av klarabara:

Jag gick in i word och ändrade vart den ska spara templates o sånt?
Gjorde en ny mapp i library och pekade programmet dit.
Det borde väl räcka? har inte vågat ta bort mappen i documents än..men vad tror ni?

I en hel del program kan man göra så. I en del program biter det lite dåligt. Du kan väl prova att lägga ut mappen från Documents på skrivbordet och dra igång Word. Funkar det inte så lägger du tillbaka den. OBS, gör det på egen risk.

Dumma microsoft! Den skapar bara en ny! Fast jag bett om att den ska spara i library. dumma....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 15:20

Haha, förstår precis hur du känner dig. Gjorde samma sak själv till en början, ställde så att den skulle spara allt i library och raderade, blev glad, startade om, och blev förbannad. Tror jag har raderat min användardata-mapp 10-20 gånger minst. Varje gång med olika inställningar, varje gång med samma resultat

Har du sett det här programmet? Det skapar mapp-ikoner och en version är genomskinlig..

http://www.apple.com/downloads/macosx/icons_screensavers/coloredfoldercreator.html

Vet inte om det kan hjälpa att göra microsoft-grejen genomskinlig? eh..

1
Bevaka tråden