Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av 99.se Quadcore server i natt

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihopa!

Jag vet att några har suttit frustrerade inatt när jag uppdaterade vår QuadCore Xserve. Mellan 04.00 och 06.30 var sajten nere för uppdateringar.

- Uppdateringen till Mac OS X Server 10.5.2 gick fint.

- Uppdateringen av PHP gick helt käpprätt åt skogen och jag hade stora problem att gå tillbaka till tidigare konfiguration.

Nya QuadCore Xserve använder 64-bit Leopard Server och det ingår en förinstallerat PHP 5.2.4 i paketet. Tyvärr innehåller den inte bibliotek som "GD" som vi verkligen behöver.

Tidigare försök att kompliera egna bibliotek har misslyckats eftersom PHP vägrar ladda dessa - det kan bero på att dom är 32-bit även om vi kompilerade dom på Xserve burken.

Nu installerade jag senaste 5.2.4 från Entropy.ch och det gick inte alls eftersom den är 32-bit. Ett litet "/" tecken i httpd.conf gjorde att jag inte kunde ladda PHP men efter 30 minuter felsökning lyckades jag gå tillbaka till tidigare version av PHP och nu är vi online igen.

Alla som har koll på hur vi ska kunna uppdatera PHP till senaste version med nya bibliotek för Leopard Server 64-bit är välkomna att kontakta mig!

Kan tillägga att det är grymt skönt att befinna sig +8 tidszoner före servern (och huvuddelen av publiken på 99.se). Jag kan stänga sajten 08:00 min tid och jobba hela dagen fram till 16:00 utan att störa alltför många (midnatt till 08:00 är det ganska lugnt).

Snacka om telecommuting.:)

1
Bevaka tråden