Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förstora en redan partionerad disk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har en extern HD på 500GB som just nu är partionerad i två delar, en för Time Machine och en för lite annat. Jag har kollat runt i lite forum och bland annat här på 99.se och bestämt mig för att jag vill inte längre ha partioner, utan bara en enda stor hårddisk.

På min externa hårddisk har jag mer än jag får plats med på min interna hårddisk, och jag undrar då hur jag ska göra för att "slå ihop" de två partionerna? En möjlighet skulle väl vara att lägga över lite grejer i taget från den ena partionen till den andra och då öka storleken på den enda och minska den andra tills det bara finns en kvar. Men jag lyckas inte att öka storleken på en partion utan bara minska.

Någon som har något förslag på hur jag ska gå till väga?

Detta program skall fixa biffen: http://www.subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info&cPath=200&products_id=6&zenid=ea58cf5045367140250439e64b7aa27a

Går även att göra med "parted" i terminalen men det är lite mer mekk..

Ursprungligen av Johan S:

Detta program skall fixa biffen: http://www.subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info&cPath=200&products_id=6&zenid=ea58cf5045367140250439e64b7aa27a

Går även att göra med "parted" i terminalen men det är lite mer mekk..

Hm jag är inte jättetaggad på att betala något för hjälp med det här eftersom ett annat alternativ jag har är ju att samla ihop alla små 100GB diskar jag har och lägga över lite på varje av dem och sen bara partionera om hela disken till en. Men det är rätt omständigt så därför letar jag ju efter en lättare lösning. Dumt att det inte bara går att dra ut diskutrymmet på samma sätt som man kan dra ner det i Skivverktyg...

Mitt enkla råd är att det inte är något du ska göra utan att ha backup på allt viktigt på disken, och om man ändå har det så kan man lika gärna skapa en ny partition och lägga in allt från backupen.

Alltså jag använder ju disken som backup med Time Machine samt för att förvara stora filer som filmer på. Men just nu är den uppdelad i två partioner, men mitt mål är att ha backup och filer på samma partion och därmed utnyttja utrymmet maximalt. Problemet är ju just vägen dit eftersom det handlar om rätt stora mängder man ska skeppa runt.

Som Hagelin säger så är det rätt riskabelt att ändra storlek på partritoner. Så är det viktiga saker så bör du ändå inte göra det utan att ha en kopia o då kan du ju lika gärna flytta dom och formatera om hela disken...

Hej, du kan använda skivverktyget /Applications/Utilities/Disk Utility i Leopard för att ta bort den ena partitionen och utöka den kvarvarande. Du får se till att du först kopierar allt till den partition du tänker behålla.

//Jerneheim

PS. Johan S, förklara gärna "parted" i terminalen lite närmare.

Nu när jag tänkte efter lite så hör ju faktiskt parted mer till Linux m.m..

Kommandot i OS X är diskutil och där i resizeVolume.

Kolla in "man diskutil" för mera information.

Tack, blev lite orolig att min terminal saknade något

//Jerneheim

1
Bevaka tråden