Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Adium, kan inte ansluta

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adium har inte kunnat ansluta till msn den senaste veckan, vet någon vad det kan bero på?
Jag ändrade lite inställningar i det för ett tag sedan, men inget som jag tror kan påverkat det.

Jag har också försökt ominstalera programmet, men då jag är ny i macvärlden går inte det så bra, efter jag tagit bort programmet så laddar jag hem en ny version, men när jag installerat den har den fortfarande kvar den gammlas inställningar och konton och kan då inte heller ansluta till msn.

Mitt gmail konto som jag också har i Adium ansluter utan problem.

Någon som vet vad det kan vara som är problemet, eller hur man avninstallerar programmet så det försvinner helt, så inställningarna försvinner så en nyinstalation kanske kan göra susen.

Testa ladda hem AppCleaner (min favorit programborttagare) för att ta bort det och ominstallera. Det kan även vara så att du har råkat blockera Adium i brandväggen. Kolla i. systeminställningar/säkerhet/brandvägg och kolla vad det står för inställning vald där.

Lycka till och hoppas det fixar sig.

Tack för tipset med appcare, trevligt program.
Med det fick jag bort hela Adium så jag kunde ominstallera det från scratch, dock hjälpte det inte.

Kollade också brandvägginställningarna och där hade jag "Tilllåt alla inkomande anslutningar" förbockat, är det bra?

Såg nu också felmedelandet jag får när den försöker kopla upp till msn, det står "Anslutningsfel från Notifictionsserver. Läsfel" någon som då vet vad det är som är problemet?

Yep, Tillåt alla inkommande anslutningar är det bästa alternativet.
Läsfel från notificationserver har jag dock aldrig hört talas om. Funkar det med andra protokoll som tex AIM eller liknande eller har du testat med någon annan MSN adress?

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-06-30 18:32

Jag hade åxå problem med att ansluta.. men då kom jag ihåg att jag hade ändrat i hostfilen för ett tag sen när jag hade installerat leopard, just för att adium inte fungerade då... så nu gick jag bara in i host filen å tog bort dessa rader å sen funka de..;)

65.54.239.20 messenger.hotmail.com
65.54.179.216 nexus.passport.com
65.54.183.203 login.live.com

Har också problem med att ansluta, gång på gång.
Det är fett störande när man sitter i on-going-chat...

Någon som hittat något smart om det här?

När jag är på mitt arbete med min macbook kan jag inte ansluta Adium med ethernetanslutning. Med trådlös anslutning (mot The Cloud) går det dock fint. Vad kan detta bero på? Brandväggen kan jag ju tyvärr inte rå på, men borde det inte finnas andra sätt?

1
Bevaka tråden