Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora problem med min MacBook: omformatering.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook började storkrångla här om dagen så jag bestämd mig idag för att formatera om skiten och installera om Mac OS. Den är köpt i Juni förra året och det är de två skivorna som jag fick med som jag även använt mig av idag, vid installationen.

Grejen är att allt fortlöpte bra: Säkerhetskopierade filer, installerade från disc 1, började installera från disc 2. Men till mitt stora förtret avbröts installationen när den höll på med skiva 2 och sade att jag skulle starta om och försöka igen. Ca. 7 försök senare (varje sådan här installationen med skiva 2 tar ca 20-25 min) är jag fortfarande fast i cirkeln, och inte blir det bättre av att jag försöker fler gånger.

Vad göra? Börjar bli lite less på min mac nu alltså, ironiskt att jag använder PCn till sådana här grejor.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 21:30

fel på skivan?

Risken finns ju, jag håller på med ett till försök efter att ha tvättat skivan noggrant. Men grejen är att jag inte har använt den så jag antog att allt var i sin ordning. Men jag har sökt runt lite på internet och det verker inte vara någon som har haft samma problem, så troligen handlar det om skivan.

Om så är fallet; vad kan en stackars student göra för att få in Mac Os på macen utan att köpa nytt? Om skivorna ej är användna.

(Sjukt snabbt svar, ryktena om 99.se stämde alltså)

Högst upp står det:
"Fel inträffade när programpaketet skule installeras"
Och i rutan står "Försök att installera igen"
Skivan har inte använts men jag tvättade den noga, trots det funkar det inte. Ge mig vilka galna tips som helst. Går det att börja om från början helt? Kan jag få igång den utan att ha installerad disc 2, och i så fall hur?

  • Medlem
  • 2008-04-23 21:53

Testa att köra skivverktyg och undersöka disken innan du blåser den.

Fick du med nåt annat hardware test eller nåt kan du testa det också. Inte för att jag tror att det ger sp mycket, men för att i alla fall utesluta en del.

  • Medlem
  • 2008-04-23 21:54

Du kan få igång datorn utan disc två om du 1) har tur, och 2) väljer bort allt som inte är direkt nödvändigt för installationen, som skrivardrivare och annat krafs.

Kör du en helt full install? Tror du kan slippa skiva 2 om du slimmar bort lite saker, typ extra skrivar-drivare och X11..

Edit: Word! Baron

Men hur får jag igång den? För startar jag om (fulmetoden) så kommer jag bara tillbaka dit där installationen är alltså "stoppa in disc 2". Det här är en ond cirkel utan dess like. Och inga andra möjligheter ser jag att komma ur den än att slänga datorn i marken.

Håll inne "c" när du startar med skiva 1 instoppad.. Alternativt alt och sen väljer skiva 1 när du ploppat i den..

Jag körde en "Radera och installera"-variant. Så den tömde hårddisken och jobbade fram ett helt nytt fundament.

  • Medlem
  • 2008-04-24 09:42
Ursprungligen av arberisha:

Jag körde en "Radera och installera"-variant. Så den tömde hårddisken och jobbade fram ett helt nytt fundament.

Det fungerar alltså?

Välkommen till 99.se...

Johan S: Jag ska försöka med det där igen, men jag testade det två gånger förut och det funkade inte. Men du menar att det funkar att trycka in alt också?

Jo, med alt får du upp en "meny" med de enheter du kan starta ifrån.. Sen väntar den tills du klickat på nån av dem innan den startar från den enheten.

Ifall du inte får ut skivan som sitter i kan du hålla inne musknappen när datorn startas tills skivan kommer ut..

Ursprungligen av Johan S:

Ifall du inte får ut skivan som sitter i kan du hålla inne musknappen när datorn startas tills skivan kommer ut..

Bra tips. Tackar.

1
Bevaka tråden