Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så himla glad! (Time machine)

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är inte vädret som gör mig glad, det är Apple's Time Machine.

Vad var problemet?
Jag hade skapat en lösenordsskyddad disc image till mina forskningsdata (som tagit mer än 2 år att samla in). Idag när jag jobbade med statistikfilen blev den så stor att den överskred storleken (500 MB) på disc image.
SPSS statistikprogrammet konstaterade att disken var full: error...error...programmet kraschar och filen finns helt enkelt inte mer. Den är helt borta...

Vad var lösningen:
Jag startade hårddisken med Time Machine (säkerhetskopierade igår kväll).
Bläddrar bakåt ett halt dygn, hittar disc image: klickar på återställ. Återställer på 15 sekunder och det är bara att köra igen.

Time machine, dagens stora hjälte!
Jonas

Alltid kul och höra när allt fungerar som det är tänkt

Om SPSS kan vi tyvärr inte säga samma sak.

Jag gläds med dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 20:33

Javisst! Råkade ut för liknande händelse strax före helgen - vår server på firman brakade ihop efter HD-krasch, men eftersom vi hade både speglade diskar och extern backup på extra HD var det tackvare Time Machine inga problem att återställa allt på bara en timme.

Lyckan är total när tekniken fungerar! Även säkerhetslösningarna (eller rättare sagt: speciellt när dessa gör det!!!)...

Ursprungligen av Clavius:

Javisst! Råkade ut för liknande händelse strax före helgen - vår server på firman brakade ihop efter HD-krasch, men eftersom vi hade både speglade diskar och extern backup på extra HD var det tackvare Time Machine inga problem att återställa allt på bara en timme.

Lyckan är total när tekniken fungerar! Även säkerhetslösningarna (eller rättare sagt: speciellt när dessa gör det!!!)...

Av ren nyfikenhet, fungerade inte diskspeglingen eller krashade båda diskar samtidigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 15:42
Ursprungligen av mendezzz:

Av ren nyfikenhet, fungerade inte diskspeglingen eller krashade båda diskar samtidigt?

Nej, det var bara den ena disken som hade kraschat till en början. Den speglade andra disken innehöll visserligen en version av allt innehåll, men efter HD-kraschen ville inte datorn kännas vid den andra disken och vägrade därför att starta upp. Men med hjälp av Time Machine kunde jag backa ytterligare några steg efter att ha fått igång disk 2 (våran server jobbar dygnet runt med att hantera in- och utkommande material) och lyckades plocka fram i princip allt! Passade sedan på att uppgradera diskarna till 1 TB.

Enda problemet just (åtminstone på sikt) är ju att Time Machine fyller på med allt mer innehåll. Tillslut kommer man ju att få sortera ut lite av det man vill spara, annars blir det hysteriskt mycket data!

Gott att höra !

Har en liknande upplevelse om än inte med en lika viktig fil, en bild i iPhoto som jag råkade förstöra. Bara att öppna iPhoto i Time Machine och backa tillbaka, en fantastisk uppfinning.

Hmmm... man kanske skulle titta in på den där Time Machine ändå...?

Rekommenderas starkt. Om jag bara fick behålla en ny sak i 10.5 blir det Time Machine.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-04-24 16:53

Grymt trevligt att det löste sig, men varför i helskotta har du inte backuppat en fil med forskningsdata sedan två år tillbaka?

Det har han ju, med Time Machine. Visserligen skulle inte jag kunna sova på natten om jag inte hade det på ett par tre ställen till, men ändå...

Det värdelösa Macprogrammet Sync med .mac fuckade upp mina Safaribokmärken så att det blev en enda röra - på TVÅ datorer.

Enter Time Machine.

Allt återställt på ett par minuter.

Jag har heller inte fattat diskspegling, eftersom alla fel verkar speglas också.
Vad är vitsen?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-25 00:57
Ursprungligen av the örjan:

Jag har heller inte fattat diskspegling, eftersom alla fel verkar speglas också.
Vad är vitsen?

Det är ganska bra om en disk lägger av. Det hade varit lite trixigt om det bara var en disk

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-24 23:44

Nice

Diskspegling är som MacBro skriver till för at skydda mot diskkrascher den skyddar inte mot saker vi själva eller vissa applikationer ställer till med.
Allt vi gör speglas till den andra disken så även våra felsteg.

Jag måste erkänna att jag tyckte det var lite "gimmick" över Time Machine i början..dvs innan jag tappade bort en mapp med 2 veckors illustrationer till en kund för att sedan bli "räddad" av gimmicken. Jag misstänker att man behöver genomlida en sådan episod innan man med jublande lättnad riktigt förstår hur genialiskt TM faktiskt är - att den surrar där för sig själv i bakgrunden, utan att störa för att plötsligt rädda häcken på en när oturen väljer att sticka fram sitt sällsynt fula tryne.

/ Diskborsten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 11:40

Och då passar jag på att lånar tråden för att fråga vad för externa diskar ni har då ni använder backup? Kan ni ge förslag på en extern disk som är snygg, låter inte mycket, och har ett bra pris gentemot prestanda som erbjuds?

Sorry för att jag låna din tråd, men jag känner att det är bättre och posta förfrågan här istället då det är samma ämne.

En lite fråga bara, har en extern disk med lite annat jox på som man skulle kunna använda med Time Machine. kan man välja att bara utnyttja en del av den disken till time machine och behålla den gamla data man har eller måste den vara helt tom för att kunna använda funktionen?

Ursprungligen av antho357:

En lite fråga bara, har en extern disk med lite annat jox på som man skulle kunna använda med Time Machine. kan man välja att bara utnyttja en del av den disken till time machine och behålla den gamla data man har eller måste den vara helt tom för att kunna använda funktionen?

Jadå, du kan ha annat på den. Time Machine lägger sig bara i en mapp på din hårddisk.

Ursprungligen av EEG2:

Och då passar jag på att lånar tråden för att fråga vad för externa diskar ni har då ni använder backup? Kan ni ge förslag på en extern disk som är snygg, låter inte mycket, och har ett bra pris gentemot prestanda som erbjuds?

Köpte en Seagate FreeAgent Pro, dock endast 400 Mbps. Men för TimeMachine så är det helt ok. Tyst, snygg (tycker jag), 5 års garanti.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=333094

Köpte också en Gigasmart 750 GBbyte på Macoteket. Irriterande blå lampa som aldrig släcks. Inte så tyst, disken spinner aldrig ner, vibrerar så pass att den stör ljudet i iChat om den står på bordet. De verkar dock inte sälja dessa längre. Vilket inte förvånar mig.

Har flera LaCie Firewire diskar också men har fått problem med två transformatorer. Men dessa är "Carbon Copy Cloner" backup diskar, så det gör inget just nu. Men något irriterande dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-25 12:35

Kan bara ställa in till skaran av nöjda användare av Time Machine. Här var det disken i macbooken som totalt fått "invalid node structure". Media hade jag lagrat på annat håll (också) utifallatt men att sätta upp alla applikationer, alla "halv-viktiga" dokument som inte backupats och varenda inställning i allt från brandvägg till apache och adium preferences hade varit en dryg helgs jobb. Time Machine löste det på någon timme. Mkt mkt trevligt.

Jag kör en Mybook Studio (1Tb) som efter senaste firmwarepatchen fungerar felfritt med 10.5.

antho357: Den behöver inte vara helt tom men Time-Machine kommer "fylla upp" allt eftersom. Det borde kunna lösa det med partitionering men jag hade om jag varit du slagit på det och tagit problemet med slut på diskutrymme den dagen det kommer. Man kan ju spara ner utrymmet som används genom att t.ex. ignorera "Downloads" mappen i Time-Machine eller andra mer temporära kataloger.

Jag har en LaCie FireWire disk på 100 GB alltså ungefär lika stor som hårddisken.

1
Bevaka tråden