Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera användare på en iTunes music mapp

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-21 16:02

Hej!

Jag antar att jag skulle kunna hitta svaret på det här om jag visste vad jag skulle söka efter med andra ord vad det jag vill göra heter. Så om någon vänlig själ kan tala om det för mig eller förklara direkt i tråden vore jag väldigt tacksam.

Så här ligger det till efter diverse missöden där flickvännen raderat bokmärken osv för mig fick det idag vara nog får bli varsin användare helt enkelt. Det går bra tills jag kom till iTunes, har flyttat iTunes mappen jag hade till användare/delat/. Därifrån har jag öppnat mitt bibliotek jag hade och de fungerar som det ska. Nu vill jag skapa ett eget bibliotek till henne där vi använder samma filer men kan välja de skivor/artister vi själva gillar! Hur skapar jag hennes biblioteksfil?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter blir lätt rörigt när man försöker förklara!

mvh Richard

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-21 16:35

Precis som jag också skrev så finns det säkert flera trådar, det jag framförallt undrade över var vad jag specifikt skulle söka efter då jag inte hittat det när jag själv sökt. En rolig grej är ändå den sista tråden du länkar till som är just den här.http://www.99.se/images/icons/icon7.gif

Ursprungligen av Raccha:

En rolig grej är ändå den sista tråden du länkar till som är just den här.http://www.99.se/images/icons/icon7.gif

Sorry. Det var inte meningen. Det gick av bara farten...

Men vad jag menade var ju att du i alla fall kunde tagit orden från din egen rubrik och gjort en sökning (t.ex "itunes flera användare" eller "itunes användare"). Då hade du fått träff på en hel del trådar som rör ämnet.

Här är fler exempel:
http://www.99.se/musiken-p-ipod-iphone/215458-2-anv-ndare-p-samma-itunes.html
http://www.99.se/allt-om-mac/66505-dela-itunes-mellan-tv-anv-ndare.html

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-21 16:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sorry. Det var inte meningen. Det gick av bara farten...

Men vad jag menade var ju att du i alla fall kunde tagit orden från din egen rubrik och gjort en sökning (t.ex "itunes flera användare" eller "itunes användare"). Då hade du fått träff på en hel del trådar som rör ämnet.

Här är fler exempel:
http://www.99.se/musiken-p-ipod-iphone/215458-2-anv-ndare-p-samma-itunes.html
http://www.99.se/allt-om-mac/66505-dela-itunes-mellan-tv-anv-ndare.html

Ingen fara!!

Det hade jag självklart gjort med, var bara lite otydlig i vad jag skrev men vad jag har läst mig till i de trådar du länkat till samt de jag själv hittat är att det inte går att ha som jag vill eller så tänker jag helt fel.

Vill ju ha 2 skilda bibliotek men som använder sig av samma musik filer för att spara utrymme på disken! år helt enkelt lösa det med spellistor istället.

Jag har försökt få till det samma:
Jag la itunes music mappen på delat och sa till båda biblioteken att detta var deras "huvudmapp" men detta funkade bara så länge jag inte la till någon musik. När jag la till musik så fick den användaren som la till musiken de nya låtarna men inte den andra användaren. Slutsatsen är att om du vill ha samma "bas utbud" så kan du lägga itunes music mappen i delat. Annars så får du bita i det sura äpplet
( Apple jag vet ) och lägga det på två ställen

Hoppas att det hjälpte lite på vägen, men jag följer intresserat vidare eftersom jag vill ha en något mer hållbar lösning
//Svante

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-23 08:35
Ursprungligen av Kidmaster:

Jag har försökt få till det samma:
Jag la itunes music mappen på delat och sa till båda biblioteken att detta var deras "huvudmapp" men detta funkade bara så länge jag inte la till någon musik. När jag la till musik så fick den användaren som la till musiken de nya låtarna men inte den andra användaren. Slutsatsen är att om du vill ha samma "bas utbud" så kan du lägga itunes music mappen i delat. Annars så får du bita i det sura äpplet
( Apple jag vet ) och lägga det på två ställen

Hoppas att det hjälpte lite på vägen, men jag följer intresserat vidare eftersom jag vill ha en något mer hållbar lösning
//Svante

Ja och inte bara det om den ena användaren tar bort något försvinner det för den andra med, det är egentligen där det stora problemet ligger. Vi har rätt olika musiksmak med andra ord finns de kanske 10 - 15gb som vi båda vill ha sen har vi 5 - 10gb var som den andra inte vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 18:14

Jag skulle gjort så här: (är inte hundra på att det funkar, har inte testat själv)

Musiken VÄL strukturerad (dvs i mappar med artistnamn, undermappar med albumnamn) i någon gemensam mapp. T.ex. den du valt.

När du laddar ned/importerar ngt nytt lägger du detta i rätt undermapp i musikmappen. Därefter importerar du det till ditt bibliotek, och hon importerar det till sitt om hon vill ha det i sitt.

Om någon utav er har någon musik i biblioteket som ni inte är intresserade av längre och vill ta bort, så raderar denna person musiken enbart ur sitt bibliotek. Men lämnar alltså kvar mp3-filerna i den gemensamma mappen.

Alltså: All musik ligger alltid i den gemensamma mappen. I denna mapp raderar man ingenting utan att först kolla med den andra. Det egna biblioteket rotar man runt i hur mycket man vill (förutom att skriva för konstiga grejer som meta-data då).

På så sätt borde det funka någorlunda smidigt för båda två.

Ursprungligen av DrStein:

Jag skulle gjort så här: (är inte hundra på att det funkar, har inte testat själv)

Musiken VÄL strukturerad (dvs i mappar med artistnamn, undermappar med albumnamn) i någon gemensam mapp. T.ex. den du valt.

När du laddar ned/importerar ngt nytt lägger du detta i rätt undermapp i musikmappen. Därefter importerar du det till ditt bibliotek, och hon importerar det till sitt om hon vill ha det i sitt.

Om någon utav er har någon musik i biblioteket som ni inte är intresserade av längre och vill ta bort, så raderar denna person musiken enbart ur sitt bibliotek. Men lämnar alltså kvar mp3-filerna i den gemensamma mappen.

Alltså: All musik ligger alltid i den gemensamma mappen. I denna mapp raderar man ingenting utan att först kolla med den andra. Det egna biblioteket rotar man runt i hur mycket man vill (förutom att skriva för konstiga grejer som meta-data då).

På så sätt borde det funka någorlunda smidigt för båda två.

Enda problemet blir ju att du får tre (3) bibliotek som tar plats

//Svante

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-04-23 21:03
Ursprungligen av Kidmaster:

Enda problemet blir ju att du får tre (3) bibliotek som tar plats

//Svante

Blir det så? Jag får det också till att det borde bli så men är inte alls säker på exakt hur iTunes fungerar men det var tanken jag med fick när jag läste DrStein´s förslag.

Ursprungligen av PetterVitestam:

En lösning vore kanske att skaffa en extern hårddisk eller kanske t.o.m. partionera upp hårddisken på datorn och lägga iTunes biblioteket på den? Då skulle ju den mappen vara tillgänglig för alla parter. Jag bara spawnar idéer men ändå.

Jag förstår tanken men frågan är om det löser problemet med att jag antingen inte kan redigera i biblioteken utan att "förstöra" för den andra användaren eller tvingas ha flera bibliotek och därmed samma filer flera gånger.

Ursprungligen av Raccha:

Jag förstår tanken men frågan är om det löser problemet med att jag antingen inte kan redigera i biblioteken utan att "förstöra" för den andra användaren eller tvingas ha flera bibliotek och därmed samma filer flera gånger.

Så länge du har hela iTunes mappen och inte bara själva mappen iTunes Music. Se även till att behörigheten är inställd på Läsa och Skriva för alla användare på alla mappar och filer du hittar. Om du har så och väljer att starta iTunes från den mappen på båda konton så borde ni ju ändra iTunes Library filen när ni gör ändringar och därmed ändra för alla användare? Jag tror att kruxet blir med behörigheten för t.ex. iTunes Library.

En lösning vore kanske att skaffa en extern hårddisk eller kanske t.o.m. partionera upp hårddisken på datorn och lägga iTunes biblioteket på den? Då skulle ju den mappen vara tillgänglig för alla parter. Jag bara spawnar idéer men ändå.

1
Bevaka tråden