Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicktime och anamorft format? Nope.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det inte märkligt att Quicktime PRO - som jag alltså har betalt extra för - inte kan sträcka ut en anamorf bild så att det blir korrekt 16:9 format?!!

DVD Player gör ju det helt automatiskt, men med Quicktime player hjälper det inte ens med hammare och kofot.

Idag tvingades jag kolla på en felaktigt formaterad videofeed från en TV-kanal där alla såg ut som flaggstänger.

Allt som behövs är ju ett kommando typ "Stretch 4:3 video to 16:9".
Linda Bengtzing har ju redan påpekat: "Hur svårt kan de va?"

Proffessional my ass!

Finns det någon lösning på det här jag kan testa i stället för att bara klaga?

Den film du spelar upp verkar felaktig om den spelas upp i fel sidoförhållande i QT player.
Du kan ändra sidoförhållandet under egenskaper och visuella inställningar för videospåret. Men frågan är varför man gjort filmen felaktig, det verkar inte varit gjort med ett "Professional"-program

Ja titta!
Där har jag aldrig varit och grottat.
Där ser man att SBS är ett problem som alla program har.

Nä TV-sändningen jag såg var inte proffsig direkt.
Det var en live feed på Eurosport från Snooker-VM.

Dom hade tagit en widescreensignal (kanske HD) och streamade ut den som 4:3 så att alla såg ut som flaggstänger.

Det blir ju liksom fel när snookerbollarna ser ut som ägg...

Men nu vet jag hur jag ska fixa det. Tackar ödmjukast!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-22 10:22

Min erfarenhet är att QTpro har problem med anamorfiskt. Den lirar upp grejerna rätt ibland - fel ibland. Jag har lirat professionellt producerade anamorfiska filer som QT inte kan återge rätt - inte automatiskt i alla fall.

När lirar den upp grejjerna rätt menar du?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-23 00:01
Ursprungligen av the örjan:

När lirar den upp grejjerna rätt menar du?

När det gäller HD-filer (t.ex. codec DVCproHD 1080i) sköter sig QT bra, men när det gäller anamorfiska filer med codecen DV så är det inte mycket att hänga i julgranen. Jag har ännu inte lyckats utröna varför QT ibland visar rätt och ibland fel (mellan olika filer alltså). Jag hittar inget mönster.

(med rätt menar jag: icke anamorfisk visning)

Lite OT: Det finns filmer som inte på villkors vis går att rätta till nämligen de där man tar en "rå" anamorfisk bild som bakprojektion och inklippsmaterial till en film i 4:3-format. Ett famöst exemple är Turish Star Wars från 1982...

Läs mer på IMDb: (http://www.imdb.com/title/tt0182060/)

Citat:

The material from Star Wars (1977) was spliced in from an anamorphic print, while this movie was shot in academy format, resulting in a non-correct aspect ratio during the Star Wars footage (e.g., the Death Star looks more like a Death Egg).

Huga vilket otäckt dödsägg. Ujuj.

Det är otroligt hur så blinda människor kan få jobba med videoproduktion...

Videoproduktion? Det var en allvarligt (nåja) menad kommersiell produktion avsedd för biografdukar - med en budget endast obetydligt högre än brorsan och min snarlika rymdfilm på några rullar dubbel-8 omkring just år 1982. En Paillard-Bolex med skumma ljusläckor ger psykedeliska ljusblixtar som nästan matchar dödsägget. Och laserskotten fixade vi och turkarna på samma sätt - att med en nål rispa i filmemulsionen ruta för ruta.

Jajamän, det var tider det.

Ursprungligen av johan_tanying:

Videoproduktion? Det var en allvarligt (nåja) menad kommersiell produktion avsedd för biografdukar - med en budget endast obetydligt högre än brorsan och min snarlika rymdfilm på några rullar dubbel-8 omkring just år 1982. En Paillard-Bolex med skumma ljusläckor ger psykedeliska ljusblixtar som nästan matchar dödsägget. Och laserskotten fixade vi och turkarna på samma sätt - att med en nål rispa i filmemulsionen ruta för ruta.

Lägg upp på nätet!! Vill se!:D

Ursprungligen av the örjan:

Lägg upp på nätet!! Vill se!:D

Lite svårt att streama smalfilm - det matar så dåligt in i routern...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-23 16:49

Kan det vara snooker-vm från Sheffield

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-23 18:28

?????

Jag undrar också...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-23 18:46

Vi får väl se vad trådskaparen säger

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-24 10:42

Okej då, jag får väl avslöja:
Bilden visar "The Crucible Theatre" i Sheffield där Snooker-VM brukar hållas.

Tänkte just fråga. Du har alltså varit där?

Wiseguy...

Vad trött jag blir på all amatörmässighet kring widescreen.
Nu kollar jag Snooker på O'Learys och där gör dom också fel fast tvärtom.
Dom kör 4:3 TV i widescreenformat.
Och det felet gör nästan alla publika ställen där dom visar fotboll mm.

Så nu är det återigen röda ägg dom skuffar runt på, fast nu ligger dom ner!

1
Bevaka tråden