Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste ange lösen i OS X för allt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-20 22:47

Hej.

Har bytt hårddisk efter att den gamla gick sönder, installerat Leopard på den och lagt tillbaka filer från en backup. Och varje gång jag skapar en mapp, flyttar en mapp, eller vill ta bort en mapp så frågar Finder efter mitt lösenord. Mycket irriterande. Hände inte förut. Hur får man det rättat? Är admin på mitt konto, men får inte göra nått utan lösenord...

Finns det någor program som löser det, eller har någon nått tips?

Vänligen
knappen

  • Medlem
  • 2008-04-21 11:04

Antagligen är filerna du hämtat från backup kopplade mot en annan användare än den nya du kör med nu.
Markera en problem-fil, välj Visa info och kontrollera fliken Ägare och behörigheter. Normalt ska ju du själv vara ägare och ha fulla behörigheter. Om inte, så ändra Ägare till dig själv så borde det gå bra att flytta runt filen utan lösenord sedan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-22 19:02

Har reparetat behörigheter (om det nu gör vad det säger).
Har ändrat ägarskap i alla mappar och använt inkluderade objekt. Men det fungerar inte. Om man visar info på dialogrutan som kommer upp när den frågar efter lösen som hänvisar det till FInder i systemmappen. Ominstallation ligger nära. Är det den enda utvägen måntro?

Misstänker att det kan ha nått att göra med datumen. Bytte hårddisk i en iBook och installerade in nytt system på nyformaterad hårddisk. Men klockan glömde jag ändra innan, då datorn måste mer eller mindre plockas i sär i molekyler för att byta disk. Skapelsedatum på allt som har med Finder att göra är 1976. Kan jag vara rätt ute?

Datum 1976 har jag för mig är likställt med "Noll".

Måhända kan ngn av våra duktiga Unix/Terminalgubbar rycka in här.
Jag har ett svagt minne av kommandot "touch" (för datumfixens skull) men jag vågar inte riktigt be dig köra detta rekursivt, det kanske skapar mera problem för dig.

Det här försår jag inte riktigt
"Om man visar info på dialogrutan som kommer upp när den frågar efter lösen som hänvisar det till FInder i systemmappen"

Vad händer om du markerar den högsta mappen där det gäller (ex: "Dokument" om alla dina "problemfiler" ligger här i),. Välj visa Info (Kringla-i)
Klicka i att du är ägare, får läsa och skriva, övriga bara läsa.
Klicka på kugghjulet (måhända får du låsa upp här först och ange ditt lösen)
Välj "Inkludera för underliggande objekt" (eller nåt sånt)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-22 23:00
Ursprungligen av Goflorp:

Datum 1976 har jag för mig är likställt med "Noll".

Måhända kan ngn av våra duktiga Unix/Terminalgubbar rycka in här.
Jag har ett svagt minne av kommandot "touch" (för datumfixens skull) men jag vågar inte riktigt be dig köra detta rekursivt, det kanske skapar mera problem för dig.

Har backup på allting, så jag är redor att testa det mesta innan jag ger upp.

Ursprungligen av Goflorp:

Det här försår jag inte riktigt
"Om man visar info på dialogrutan som kommer upp när den frågar efter lösen som hänvisar det till FInder i systemmappen"

Ursprungligen av Goflorp:

Vad händer om du markerar den högsta mappen där det gäller (ex: "Dokument" om alla dina "problemfiler" ligger här i),. Välj visa Info (Kringla-i)
Klicka i att du är ägare, får läsa och skriva, övriga bara läsa.
Klicka på kugghjulet (måhända får du låsa upp här först och ange ditt lösen)
Välj "Inkludera för underliggande objekt" (eller nåt sånt)

Har gjort det överallt men det fungerar inte så bra som man kan önska. jag är ägare till alla mappar med fulla rättigheter.

tycker det ser ut som om du inte har rätt göra ngt med ditt eget system. Hur ser det ut under konton? Är du tillåten att administrera systemet.?

Inloggad med iPhone därav lite kort.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-23 14:34
Ursprungligen av Goflorp:

tycker det ser ut som om du inte har rätt göra ngt med ditt eget system. Hur ser det ut under konton? Är du tillåten att administrera systemet.?.

Jupp, jag är admin över mitt eget konto. Har även testat att logga in som root, skapat ett nytt adminkonto (användare 2 kan vi döpa det till) och flyttat filer från användare 1 till användare två. Och sen loggat in på användare 2, men det fungerar inte.

Ursprungligen av Goflorp:

Inloggad med iPhone därav lite kort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 13:06

Det verkar som du har något krux med din användare och rättigheter precis som ni har pratat om. Kör "dscacheutil -q group" i Terminalen och kontrollera att ditt konto är med i gruppen staff (gid = 20 på min dator). Ifall du ser några negativa gid tex -2 så kan det vara problemet. Jag är ingen system administratör men det är mitt första tips :-).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-23 14:35
Ursprungligen av kardan:

Det verkar som du har något krux med din användare och rättigheter precis som ni har pratat om. Kör "dscacheutil -q group" i Terminalen och kontrollera att ditt konto är med i gruppen staff (gid = 20 på min dator). Ifall du ser några negativa gid tex -2 så kan det vara problemet. Jag är ingen system administratör men det är mitt första tips :-).

Är det bara att fylla i "dscacheutil -q group" i terminalen och hoppas på det bästa? Brukar inte vara i terminalen, alls faktist.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 17:21

Alltså det enda du får ut genom att köra "dscacheutil -q group" är information om Mac OS's konton. Jag vet inte ifall det kommer kunna hjälpa dig. Du bör vara med i staff och sedan kan du ju titta så du tex inte har några gid som är negativa dvs "-2".

Ifall du inte har gjort det så kan löna sig att söka på apples support forum.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-23 19:07

Kan man inte på nått sätt bara nollställa alla rättigheter på mappar? För att sen använda "använd för inkluderade objekt".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 21:30

Släng filen

Jag skulle slänga filen som det hänvisas till: com.apple.desktopservices.

Du kan ju kolla den innan med att skriva i Terminalen: defaults read /*sökväg* com.apple.desktopservices.

Sitter på en Win masking nu och försökte logga in på min mac via ssh men jag hittar inte någon sådan fil. Men vet inte hur man söker filer med Terminalen kan inte använda find rätt. :"> Men sök i finder på root nivån och includera sökning på systemfiler.

Vet inte om det fungerar men det borde vara en inställnings fil som skapas på nytt.

Kanske nån annan kan bekräfta det jag säger.

Jag kör system 10.5 du ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-23 23:29
Ursprungligen av juanito:

Jag skulle slänga filen som det hänvisas till: com.apple.desktopservices.

Det verkar som om ingenting fungerar. Sökte filen, hittade ingen i Spotlight. Hittade inte ens filer som heter "com.apple", men hittar dem om jag kollar manuellt. Och har inga begränsningar i Spotlightsinställningarna.

Ursprungligen av juanito:

Du kan ju kolla den innan med att skriva i Terminalen: defaults read /*sökväg* com.apple.desktopservices.

Sitter på en Win masking nu och försökte logga in på min mac via ssh men jag hittar inte någon sådan fil. Men vet inte hur man söker filer med Terminalen kan inte använda find rätt. :"> Men sök i finder på root nivån och includera sökning på systemfiler.

Vet inte om det fungerar men det borde vara en inställnings fil som skapas på nytt.

Kanske nån annan kan bekräfta det jag säger.

Ursprungligen av juanito:

Jag kör system 10.5 du ?

10.5.2.

Du kan kolla att boota upp från installations DVD och köra "Återställ Lösenord" (eller vad nu "Reset Password.app" heter på svenska). I den finns ett val att du kan rätta till rättigheter på hemkatalogen.

Skulle inte det hjälpa kan du köra några kommandon i terminalen:
sudo chown -R <ditt kontonamn>:staff ~
sudo chmod -R u+w ~

Om du av misstag skulle fått felaktiga ACL kan du ta bort dem med:
sudo chmod -R -I -N ~

Senast redigerat 2008-04-23 20:48
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-23 23:31
Ursprungligen av Tycho Sjögren:

Du kan kolla att boota upp från installations DVD och köra "Återställ Lösenord" (eller vad nu "Reset Password.app" heter på svenska). I den finns ett val att du kan rätta till rättigheter på hemkatalogen.

Ändrade ACL från installationsskivan, utan resultat.

Ursprungligen av Tycho Sjögren:

Skulle inte det hjälpa kan du köra några kommandon i terminalen:
sudo chown -R <ditt kontonamn>:staff ~
sudo chmod -R u+w ~

Hittade inte ens mitt eget konto. Börjar misstänka att det luktar ominstallation.

Ursprungligen av Tycho Sjögren:

Om du av misstag skulle fått felaktiga ACL kan du ta bort dem med:
sudo chmod -R -I -N ~

Listan blev mycket lång, men ingen förändring.

nuke & pave då ?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-26 09:40

Jag har samma (?) problem som Knappen (trådskaparen):
Efter att ha bytt disk och med Carbon Copy Cloner klonat över den gamla disken till den nya kan jag inte slänga saker ur mappen Dokument utan att ange admin-lösen. Mycket störande.

Har testat "allt" som anges i denna tråd och lite till. Även detta (en rad terminalkommandon en bit ned i diskussionen).

Inget funkar. Inte BatChmod heller.

Tips, någon?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-04-26 13:46

Kollade vidare...

... och hittade denna sida där det länkas till ACL Fix.

Jag körde detta på min Dokument-mapp, och nu kan jag radera filer utan att ange adminlösen. Alltid något...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-04-28 11:10
Ursprungligen av Micke F:

Kollade vidare...

... och hittade denna sida där det länkas till ACL Fix.

Jag körde detta på min Dokument-mapp, och nu kan jag radera filer utan att ange adminlösen. Alltid något...

Bingo!
Det fungerar nu. Äntligen. Skulle precis installera om allting och formatera disken tänkte jag. Men kollade här först. Tur var väl det.
Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden