Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Storformatskrivare: Epson 7880 vs HP z2100?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

funderar på att köpa en storformatskrivare och väljer mellan epson 7880 och hp z2100. Någon som har erfarenheter av dessa skrivare och mac miljö?

Kör OSX 10.5 och z2100 och den är grymt bra.
Har inte hunnit sätta mig in i färgstyrningen ännu, dock. Som "out-of-the-box" är allting alldeles för rött, och det har jag löst tillfälligt genom att ställa ner det röda 20% på slidern i utskriftsinställningarna.
Men jag hade tidigare en HP 130nr som är "lillebror" till z2100, och även till den gamla saken finns färgprofiler och allt möjligt godis att ställa in, så har man bara tid så kan man säkert få till riktigt bra grejer exakt som man vill ha det.

du saknar inte epsons k3(3 svarta) vid gråskala? Det är det som får mig att tveka just nu. Har dock hört, och sett, vad hps vivera bläck klarar och är ganska impad av vad en skrivare för det priset klarar.
Kör du via rip eller rätt ut i skrivaren? har du testat den inbyggda spektrometern?

Som sagt, jag har inte hunnit testa någonting av färgmätare, medföljande EyeTagmätare etc.
Jag kan inte sakna Epsons specialsvarta i min HPskrivare. Det finns flera svarta/gråa i min också, så jag antar att det bara heter något annat på min.
Sorry att jag inte kan komma med nåt proffssvar. Kan bara säga att jag är väldigt nöjd.

Ursprungligen av sjovall:

Som sagt, jag har inte hunnit testa någonting av färgmätare, medföljande EyeTagmätare etc.
Jag kan inte sakna Epsons specialsvarta i min HPskrivare. Det finns flera svarta/gråa i min också, så jag antar att det bara heter något annat på min.
Sorry att jag inte kan komma med nåt proffssvar. Kan bara säga att jag är väldigt nöjd.

Ok tack för info

Ursprungligen av R.Töreki:

Hej,

funderar på att köpa en storformatskrivare och väljer mellan epson 7880 och hp z2100. Någon som har erfarenheter av dessa skrivare och mac miljö?

Vad ska du göra med den? provtryck, snygga utskrifter eller affischer?

Stefan

Ursprungligen av stefanprofiler:

Vad ska du göra med den? provtryck, snygga utskrifter eller affischer?

Stefan

I arbetet affischer. För eget bruk fotografi och grafik/konst. Behöver inte direkt hålla gicléestandard. http://www.informis.se/page4/page4.html

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-23 23:02

Observera att det inte finns stöd för Leoparden än. Det funkar att skriva ut, men du kan inte göra några profiler. Fast jag skriver förstås utifrån mina erfarenheter av systerskrivaren Z3100. Riktigt irriterande att de inte kan få fingrarna ur och få till programmen för att göra linjerisering och hantera papperstyper mm.
Eller har det kommit nya drivrutiner de sista dagarna?

Ursprungligen av tobbehj:

Observera att det inte finns stöd för Leoparden än. Det funkar att skriva ut, men du kan inte göra några profiler. Fast jag skriver förstås utifrån mina erfarenheter av systerskrivaren Z3100. Riktigt irriterande att de inte kan få fingrarna ur och få till programmen för att göra linjerisering och hantera papperstyper mm.
Eller har det kommit nya drivrutiner de sista dagarna?

Epson har släppt en beta drivare till sin 7880 nyligen
HP hävdar, från kundtjänst och supportsida, att z2100 drivare finns integrerat i leopardinstallationen

tobbehj, det är samma med z2100. Inget nytt än så länge vad jag vet. Men jag har ju lika många (lång lista) profiler (efter deras olika papperstyper) i InDesigns utskriftsdialog, som jag hade till HP 130nr. Men det var kanske inte det du menade.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-24 19:10

Ja, som jag skrev - det går att skriva ut, men det går inte att göra några profiler eller linjereseringar!
På Cd:n som följer skrivaren finns programvaror för att göra egna pappersprofiler, linjerisera befintliga papper osv. Detta fungerar inte i Leoparden. Den ena skrivaren vi har är den med den lilla skärmkalibratorn, det programmet fungerar heller inte i Leoparden.
Men man kan alltså skriva ut genom att använda de standarddrivrutiner (cups) som kommer på Leopardskivan. Grejen med denna skrivare är ju att den kommer med en inbyggd photospectrometer och kan man inte använda den så är det inte så himla kul. Skitdåligt av HP att inte ha fixat uppdateringar till skrivarna ännu.
Så jag hade inte köpt nu, förrän de hade kunnat visa att det går att använda skrivaren så som det är tänkt och så som man kan göra i XP, Vista, Tiger.
Annars är det en underbar skrivare!

Någon som har testat epson 7880? Där finns iallafall experimentella drivare
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supAdvice.jsp?type=highlights&noteoid=101603

HP support i england säger att officell leoparddrivare är på gång, att den i nuvarande leopardinstallation inte stödjer skrivaren fullt ut (spektrometern) men att 10.4 drivaren går att installera och använda istället. Dock utan officiell support. De kunde inte säga när leopard stöds fullt ut.

Ni som använder HP, är det samma problem som Epson har med ink-swapping? Byta svart när man kör gloss respektive matt material? Enligt HP behövs det inte.

Det blev en z2100 och testkör. Enkel montering, ett moment krävde 2 personer. Medföljande mjukvara installerade fint på leopard. Den inbyggda färgkalibreringen fungerar, den kör en kalibrering i skrivande stund. På det stora hela en bra prisvärd skrivare utan något strul att få i gång out-of-the-box.

1
Bevaka tråden