Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Designad datorväska

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Letar efter en datorväska som rymmer en 17" macbook pro samt rätt mycket tillbehör t.ex stora hörlurar, apogee duet-ljudkort, mus, musmatta, liten hd osv..
Vill gärna att väskan är snygg dessutom!

Jag hittade denna från svenska Sandqvist: Vad tror ni?

"Snygg datorväska som inte ser ut som en datorväska! Plats för en 17 laptop. Fasta handtag samt en löstagbar axelrem. Passar som både datorväska och weekendbag.""

Väskan har två stora fack, båda stängs med dragkedja. Det ena facket rymmer en 17" laptop. I det andra facket finns två mindre öppna fack. Det finns två fasta handtag samt en löstagbar axelrem. På framsidan sitter två fickor som stängs med dragkedjor.

Färg svart
Utsida skinnimitation
Foder bomullstextil

Mått
Bredd ca 42 cm
Höjd ca 30 cm
Djup ca 13 cm

Pris: 1195kr

Vad har ni för väskor/fodral till era älsklingar? Man vill ju skydda dem men samtidigt inte se ut som ett fån

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-22 21:03

Nja, den faller inte mig i smak. Är det inte smidigare med en ryggsäck? Det blir ju rätt tungt. Jag gillar väskor och ryggsäckar från Crumpler. Tycker de har snygga, ergonomiska och slitstarka produkter.

http://www.crumpler.eu

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-22 21:10

Har Crumpler till min MPB 15 tummare. Sjukt nöjd.

Lite OT eftersom det inte är för 17", men jag satt just och kollade efter snygga datorväskor. När jag äntligen hittade en jag tyckte var snygg läser jag "knomo Finne är den eleganta och bekväma väskan för yrkeskvinnan". Jaha, nu kan jag ju inte köpa en sån utan att ha ångest för att alla tittar konstigt på mig. Får väl bli en knomo Logan istället då...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-22 21:35

Tjejväskan du nämnde var skitsnygg. Inget som gjorde den speciellt feminin så lite dum text av Apple. Men den såg ju ut som vilken annan datorväska som helst så tycker den borde passa båda könen.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-22 21:38
Ursprungligen av Laleh:

Tjejväskan du nämnde var skitsnygg. Inget som gjorde den speciellt feminin så lite dum text av Apple. Men den såg ju ut som vilken annan datorväska som helst så tycker den borde passa båda könen.

Nja, lite feminin var den kanske. Men annars var den snygg

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-22 21:40
Ursprungligen av MacBro:

Nja, lite feminin var den kanske. Men annars var den snygg

Det feminina är?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-22 21:42
Ursprungligen av Laleh:

Det feminina är?

Nja, dels var den till för yrkeskvinnan...

Ursprungligen av MacBro:

Nja, dels var den till för yrkeskvinnan...

Ha! Tittade på Knomos hemsida och tydligen får jag köpa väskan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-23 10:08
Ursprungligen av Hagelin:

Ha! Tittade på Knomos hemsida och tydligen får jag köpa väskan

Gött! Proven wrong MacBro

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-04-23 10:39
Ursprungligen av Laleh:

Gött! Proven wrong MacBro

Nej, på intet sätt. Färgerna skiljer sig och den som var med på Apples sida finns inte med bland killarnas på Knomos hemsida

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 11:01
Ursprungligen av Hagelin:

Ha! Tittade på Knomos hemsida och tydligen får jag köpa väskan

Yeey! Dock tyckte jag att karriärkvinnans modell var snygg också och bara för den var ljusare, så var den enligt mig inte feminin. Modellen var ju knappt någon skillnad mellan herr- och dammodellen. Så om du vill ha den ljusare, så tror jag ingen märker att den var ämnad för kvinnor.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-04-22 21:37

Crumpler i all ära, sjukt slitstarka, vattentåliga och rymliga.. men börjar de inte kännas lite utslitna? Många som har en bärbar och inte vill ha en svart tråk-väska tenderar nästan alltid köpa crumpler. Tycker det är lite för mycket crumpler just nu..

ett roligare märke är dock Freitag, det är ett väskmärke i Schweiz som handsyr bla laptopväskor av gamla lastbilspressningar och bilbälten (miljövänligt va), låter lite kitchit men det är det inte, kolla in på bla:

http://www.freitag.ch/shop/FREITAG/shop.jsf

dom stora messenger väskorna är riktigt fina dock inte jätte billiga, men jag vill ha! just nu är det nog bara weekday i sverige som säljer dom..

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-04-22 21:46

här är en fin freitag.

Såg att de även har snygga väskor för 17" som inte fanns hos Apple

  • Medlem
  • 2008-04-23 10:14

Jag rekommenderar alla att ta en titt på www.sfbags.com. Grymt snygga och funktionella väskor. Snabb leverans och inget strul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 10:50

Volcom har snygga ryggsäckar annars

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-24 10:37

Funderar själv på en messenger bag ifrån Timbuk2 (inte att förväxla med vår käre hiphop artist )

http://www.timbuk2.com

Varför inte kolla runt lite med folket på 99musik?
Folk som äger mkt syra små saker är musiker... de vet också vart man vänder sig för att få tag på bra förvaring till sakerna.

Hitta en bra "case" modell attache/resväska i ngt stenhårt (Alu?), skär sedan ut plats för dina grejer ur inredningen. Allt på sin plats, grymt snyggt. Praktiskt, tål ett tredje världskrig... Garanterat "egen" lösning att glädjas åt när alla kutar omkring med sina crumplers...

Jag skulle inte vilja ha en väska som avslöjar att det är en dator i den.. jag använder http://www.vitreindustridesign.se/portfolio/vaska.html för datorn och stoppar ner den i den här som jag tror är en skate-väska.(se bifogad bild) eller någon annan väska som är stor nog för en mbp.

skulle helst vilja ha ett skin härifrån, http://workingclassheroes.eu/
men de höjde sina priser så..

ps. I skolan undrar alla vart jag fått gummiväskan ifrån, Dunkers kulturhus, Helsingborg.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-04-27 11:30

Denna är ju ett alternativ också:

Ingen risk att någon snor den för dig.

Hellre den än en Crumpler!!

Ser hellre den där så kallade feminina väskan på en man. När de satte feminina epitetet måtte det ha varit för att ingen datorväska i sortimentet kunde klassas som det innan och de hade dåligt samvete.

Den må vara feminin i den mån det som är maskulint ska vara norm.

Jag tror som du Klarabara att det är ett säljarknep att kalla saker för "feminina". Tycker att den diskuterade väskan är "androgyn" och skulle passa alla oavsett kön.

Själv har jag väl nästintill en plastkasse till min Air eftersom jag använder en enkel väska i grovt tyg som jag sedan madrasserar med två tunna sittdynor (ja, sådana som man har ute i naturen). Känns lite ologiskt för mig att ha en tung läderväska till en Air eftersom jag prioriterar att resa lätt. Har dock en svart läderväska som jag kan använda om jag vill resa längre med den.

Annars är detta ett nytt fenomen för mig att köpa dyra väskor till sin dator men förstår att det är för att satsar man på en dyr Mac-dator så ska den förpackas ordentligt.
Är själv rädd för att de fina väskorna skriker "Råna mig, snääälla !".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-27 13:52
Ursprungligen av KaRo:

Är själv rädd för att de fina väskorna skriker "Råna mig, snääälla !".

Vilket förtroende för det svenska samhället...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 14:29

Mm, jag personligen tycker att det är lite överdrivet den här rädslan att skylta med vad man har i väskan. Välj den väska/ryggsäck som du finner attraktiv, praktisk och ergonomisk. Håll hellre koll på vad du lägger din väska och ha uppsikt. Om du blir rånad så är det antagligen för pengar och om du olyckligtvis har dyrbara grejor i en väska så lär du bli av med det också. Tror att en rånare väljer tillfälle mer än utvalda offer pga vad de har med sig.

Det är nog inte så enkelt som jag målade upp det.. det är ju ändå ett statement att ha en crumpler precis som det är att inte. Hur man värderar och vad man visar andra att man har med sig.

Min väska visar att jag bär med mig grymt mycket varje dag, och mitt ritnings-rör jag sätter utanpå visar också något. Har man en portfölj så blir det gärna "jag jobbar på kontor och jag har med mig min dator och bokföringen här". Äsch, nu förenklar jag igen.. sorry.

Det jag ville säga var att det handlar om mer än rån..som om ingen förstod det redan..

överse med det här inlägget..

Jag skrev inte om rånrisk utifrån din kommentar, Klarabara.

Det är snarare något jag har tänkt på själv eftersom jag har så nya datorer. När jag köpte min MBP i dec-07 skojade jag med expediten på MacForum och sa att "bra att det inte syns på lådan att det är en pryl för 26.000 kr !". Han svarade och berättade om en ung kille som hade blivit dödad när man vägrade att lämna ifrån sig sin Mac-dator till några unga rånare. Kanske inte det jag ville höra när jag bar hem dyrgripen.

Tänker inte alls ofta på rånrisken för mina saker. Ni som svarat har plockat upp sista meningen av alla meningarna jag skrev. Det jag ville förmedla var att det var en ny tanke för mig med fina väskor till datorer. Tygväskan använder jag (inte för ev rånrisk utan) för att den är så lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 16:42

denna tycker jag är snygg, lätt och praktisk

Laleh: "Vilket förtroende för det svenska samhället..."

Gillar det mesta med 99.se men har märkt att folk ibland ger varandra små tjuvnyp och ett exempel är din kommentar till mig. Onödigt !

Det är ingen ide´att "skjuta brevbäraren". Jag har inte dåligt förtroende för det svenska samhället men arbetar i en område där datorstöld förekommer (norra Göteborg) så det ingår i min sinnesvärld. Flera arbetskamrater har haft inbrott i sina arbetsrum och blivit av med sina stationära datorer. Kanske du har tur och känner mycket få som är drabbade.

Jag tror att risken är liten att bli av med sin dator om man är normalt försiktig och för min del innebär det tex att gå längs Avenyn på kvällstid, ha en bra hemförsökring och vara vaksam.
Har blivit rånad i centrala Göteborg en gång. Förstod i efterhand hur det gick till; det är två killar som går före och efter in genom en spårvagnsdörr där bak, den som går före stannar upp och den bakom tränger på (något som rätt ofta kan hända normalt i Göteborgs spårvagnar), i villervallan tar han bakom min portmonnä ur handväskan. När jag anmälde rånet till polisen sa dom att det är ett vanligt förvaringssätt.

Ja, jag vet Off Topic men ville svara på Lalehs kommentar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-27 18:42
Ursprungligen av KaRo:

Gillar det mesta med 99.se men har märkt att folk ibland ger varandra små tjuvnyp och ett exempel är din kommentar till mig. Onödigt !

Flera arbetskamrater har haft inbrott i sina arbetsrum och blivit av med sina stationära datorer.

Vi diskuterade datorväskor och att en finare väska skulle vara som att vilja bli bestulen. Jag tycker inte man ska köpa en ful väska bara för man är rädd att bli rånad, exemplen du nämner berör inte bärbara datorer eller väskor på något sätt. Så att vara rädd för att bli rånad bara för man har en fin väska är obefogat, därav min kommentar. Inget personligt.

Bevaka tråden