Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Villkorsstyrd formatering i Excel ... datum

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker göra en lite Excelapplikation som håller reda på mina räkningar. Det finns en funktion som formaterar celler beroende på vilkor som man sätter upp. Jag skule vilja ha det så att en datumcell i kolumnen Förfaller blir röd om dagens datum är efter det inskrivna datum och räkningen inte är betald. Hur gör man det?

Typ:

If (DAGENSDATUM > FÖRFALLODATUM) and (BETALD = X) then set CELLCOLOR to RED

DATUM BETALD
2005-04-01
2005-03-01 X
2005-03-10
2005-03-14

I Office 2004; meny Format - val Villkorsstyrd formattering - val Formeln är.

Skriv fomeln så att TRUE är lika med de som ska ha avvikande (villkorsstyrd) formattering. Sätt formatteringen mhja valen under knappen Format.

  • Medlem
  • Åmål
  • 2008-04-21 11:33

Bump men kan någon slänga upp ett mer tydligt sätt att göra detta kan inte excel men måste lära mig att göra precis som ts vill

Senast redigerat 2008-04-21 16:47
  • Medlem
  • Åmål
  • 2008-04-22 09:56

inte någon som vet? suttit bra länge utan resultat nu testar med villkordstyrd formatering och när datumen blir mindre eller lika med så blir det röd bakgrund, men tycker inte att det fungerar tillfredställande när man kör via datum =(

  • Medlem
  • Åmål
  • 2008-04-22 11:28

Det som jag inte förstår hur det i C8 fungerar formateringen men inte i D8,
båda har samma formatering ( mindre eller lika med B2 så blir bakgrunden röd)

men bara c8 blir röd? varför?

Styrs formateringen enbart av datum eller är det fler variabler som spelar in, t.ex. X eller frågetecken i ditt exempel?

Använder du absoluta eller relativa referenser i formeln som styr formateringen (dollartecken framför rad/kolumn)? Det är lätt hänt att referensen inte blir rätt om man kopierar formler och inte uppmärksammar att man har absoluta referenser när man vill ha relativa (eller tvärtom).

Om du visar exakt hur du har skrivit in formeln/villkoren är det nog lättare för mig att hitta felet.

1
Bevaka tråden