Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple MacBook Pro EFI Firmware 1.5.1 - 2008-04-21

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 23:47

What's new in this version:
This update fixes several issues to improve the stability of MacBook Pro computers. After the firmware is successfully applied to your Mac, your Boot ROM Version will be:
 MBP21.00A5.B08 or MBP31.0070.B07

Antar att den fixar skärmproblemet som uppstått för flera MacBook Pro ägare.

Finns i Programuppdatering för de som behöver den.

Intressant att versionsnumrena är exakt samma som i EFI Firmware 1.5 (Som tydligen dragits bort från apple's sida).

Jag som körde in 1.5 när det kom har redan version MBP31.0070.B07...

Jag ser den ej heller via Programuppdatering, skall testa ladda ner filen direkt.

Källa för information om 1.5 (google cache) -> http://64.233.183.104/search?q=cache:qFcefNY5KsAJ:www.apple.com/downloads/macosx/apple/firmware_hardware/macbookproefifirmwareupdate15.html+macbook+pro+efi+firmware+1.5&hl=en&ct=clnk&cd=2&gl=fi

EDIT: Testade ladda ner uppdateringen manuellt men den säger att jag inte behöver den. Det kan alltså INTE vara en fix för dom som fick problem vid förra uppdateringen.

Senast redigerat 2008-04-22 08:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-22 09:05
Ursprungligen av air:

Jag ser den ej heller via Programuppdatering, skall testa ladda ner filen direkt.

Hej, som sagt, ser du den inte i Programuppdateringen så behöver du den inte.

Ursprungligen av air:

Jag ser den ej heller via Programuppdatering, skall testa ladda ner filen direkt.

Enligt din profil använder du MacBook. Den här uppdateringen är för MacBook Pro.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt din profil använder du MacBook. Den här uppdateringen är för MacBook Pro.

Min profil är isåfall föråldrad. Som du ser i mitt första inlägg hade jag redan samma firmware, från EFI 1.5 uppdateringen. Det vill säga, MBP 3.1.

Troligtvis är det som Adrian B skriver bara en förändrad uppdaterare.

Som jag förstått det är detta bara en förändrad uppdaterare, själva firmwareversionerna är exakt samma som i 1.5 som kom ut tidigare.

Så körde man 1.5 och det gick bra så att man redan har MBP21.00A5.B08 eller MBP31.0070.B07, då behöver man inte bry sig om denna uppdatering.

  • Medlem
  • 2008-04-22 13:47
Ursprungligen av Adrian B:

Som jag förstått det är detta bara en förändrad uppdaterare, själva firmwareversionerna är exakt samma som i 1.5 som kom ut tidigare.

Så körde man 1.5 och det gick bra så att man redan har MBP21.00A5.B08 eller MBP31.0070.B07, då behöver man inte bry sig om denna uppdatering.

Spännande!

När förra uppdateringen kom (1.5) fanns den inte i min programupdaterare, trots att jag har en MBP av näst senaste modell. Det gick heller inte att installera filen manuellt. Då trådar gjorde gällande att andra med samma maskin faktiskt fick upp uppdateringen ringde jag apple för att fråga - de sa att "om den inte dyker upp behöver man den inte".

1.5.1 dyker däremot upp & den har jag installerat. Jag trodde dock att 1.5.1 var en fix till 1.5, vilken jag tidigare "inte behövde". Förvirring således.

Ursprungligen av FrrH:

1.5.1 dyker däremot upp & den har jag installerat. Jag trodde dock att 1.5.1 var en fix till 1.5, vilken jag tidigare "inte behövde". Förvirring således.

Kanske var det just det som var fixen, dvs att även din dator skulle få denna uppdatering, och att det var ett misstag att du inte fick uppdateringen i 1.5?

  • Medlem
  • 2008-04-22 14:56
Ursprungligen av Adrian B:

Kanske var det just det som var fixen, dvs att även din dator skulle få denna uppdatering, och att det var ett misstag att du inte fick uppdateringen i 1.5?

Så kan det vara.

En god vän sitter på en identisk maskin. Han fick förra uppdateringen, men inte denna. Nog känns det lite lustigt allt (det är iof möjligt att de levererades med olika firmwares då jag köpte min betydligt senare).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-22 18:18

Samma för mig FrrH, jag har sen senaste SantaRosa MBP och fick inte upp uppdateringen förra gången det begav sig. Men idag så hoppade 1.5.1 upp i programuppdateraren. Så antagligen är det fler maskiner som omfattas av 1.5.1. Frågan är om jag vågar installera.. Inga kända problem än så länge?
Jag ger inte mycket för apples uppdateringar längre sedan de sabbat min AirPort som efter uppdateringen är totalt värdelös...

gawd vad jag hoppas att det här löser jiddret med extern skärm som jag dragits med sen 10.5.2!
kan inte kolla förrän imorrn på jobbet dock!

1
Bevaka tråden