Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några iWebfrågor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 17:49

Första inlägget: Presentation kommer inom kort.

Hej på er. Jag har precis börjat använda iWeb i min nya MacBook Pro. Jättelätt att komma igång med, men nu börjar jag irritera mig på många av de begränsnigar och standardiseringar som möjliggör detta. Jag slänger ut några frågor och ser om någon kanske har snabba svar:

?Nya sidor. Måste man utgå från någon av mallarnas sidor som poppar upp? Vad jag skulle vilja göra är att kunna dubblera sidor så jag slipper kopiera dom för hand layoutmässigt. Borde ju vara en smal sak tycker man, bara kringla D...
?Ljudfiler. MÅSTE man ha en bild till alla sina ljudfiler? Jag får inte bort den sopefula "Dra bild hit"-placeholdern.
?Alla söta bakgrunder och .png-bilder som mallarna är uppbyggda av... Var tusan ligger dom sparade? Spotlight hittar ingenting... Det funkar att dra .png och spara på skrivbordet, men inte bakgrunderna...
?Vet någon var man kan tanka ner fler .png? Googlat runt, men hittar bara skräp...
?Går det att ändra typsnitten i "blogg"? Alltså huvudfönstret, att ändra i "poster" funkar ju, men det smittar inte av sig till huvudbloggsidan...

Många frågor, men jag kommer att försöka återkomma när det är ämnen jag känner till.
Bisous, J.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-03 13:16

Hej Jonas,

Suzanne på 11mysics har till salu. Tidigare fanns det gratis mallar, men jag vet inte hur det är nu. Jag tankade hem och installerade tomma mallsidor till mina teman.

Vet inte hur det är med ljudfiler, jag har aldrig använt någon.

Tror att det du vill åt med bilder är gjort för att inte kommas åt. Testa att dra från en publicerad bild.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-31 00:47

placeholder

Jag har samma problem. Håller på att bli vansinnig. Vill bara ha ljudfiler och INGA bilder. Har du hittat en lösning? Skicka ett mess i så fall. Börjar bli desperat...
Vänligen
Erik

  • Medlem
  • 2008-04-22 02:54

Jag har inte börjat använda iWeb än så ursäkta om detta blir ett idiot-förslag... Men angående kopiera sidor. Kan man inte göra en vanlig kopiering...? Dvs stänga ner sidan, gå in i mappen där filerna ligger och göra en kopia av ett htmldokument och bara kalla det nåt nytt, öppna det och göra sina ändringar...? Alternativt ändra i det gamla och "spara som" sen....?

Nya sidor - duplicera
Markera sidan i menyn till vänster - men inga markeringar på själva sidan - tryck kringla+D så får du en dubblett med namnet2

Ljudfiler - om du inte lägger till någon bild så kommer endast ljudlisten att visas - "Dra-bild-hit" - hållaren visas med andra ord inte i webbläsare och du kan lägga vad som helst över/under den eller låta utrymmet vara tomt

Bakgrunderna hittar du om du "öppnar" iWeb - ctrl-klickar på iWeb-ikonen och väljer "visa paketets innehåll". Tänk bara på att bakgrunder oftast är små bilder som upprepas

.png är ett filformat och har du jpg bilder kan du använda dem eller göra mom dem till .png i t ex Förhandsvisning eller iPhoto. Vad är det för sorts bilder du är ute efter?

1
Bevaka tråden