Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja rätt bredband i Australien

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Du som har snabbt bredband i Sverige - var glad! Det är nämligen rätt stor skillnad när man börjar titta på ADSL/VDSL i utlandet, exempelvis i Australien.

Vad tror du om följande erbjudande från Telstra (Australiska Telia):

ADSL FAST
Speed downstream/upstream
256/64kbps - $29.95 (ca 180kr i mån)
(Usage Allowance 200MB - Additional usage charged at $0.15/MB)
http://my.bigpond.com/internetplans/broadband/adsl/plansandoffers/default.jsp

Med andra ord: 0,25Mbit nerladdning och 0,06Mbit uppladdning - dock max 200MB i månaden och därefter runt 1kr per nerladdad MB. För 180kr i månaden, 12 månaders löptid på avtalet. Som "godis" får man 20MB uppladdningsyta på deras servrar

Jag hittade en leverantör som kunde fixa ADSL2+ (det vi kallar VDSL hemma) med 24Mbit/2.5Mbit uppkoppling och 55GB trafik i månaden. Kontotypen heter "Extreme Boost" vilket säger lite om hur ovanligt det är med snabba linor. Blev ganska dyrt - över 500kr i månaden!

http://www.internode.on.net/business/internet/soho_adsl/extreme/pricing/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-04-21 10:04

Tur att man bor i Sverige med andra ord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 10:23

Detta är något som jag märker av på många ställen utanför sverige.

Sen är det extra skoj att berätta att man har fiber in till hallen och har 100mbit för runt £10 till mina engelska kollegor. hehe

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-21 11:08

Och de flesta envisas med att ha en specificerad gräns för hur mycket data man får ta hem.
Om de verkligen kan leverera runt 20MBit så är du medveten att du tankar hem hela månadens "allowance" på under 8 timmar?
Eller, ladda aftonbladet.se 180ggr/dag under en månad är allt som krävs för att fylla kvoten!

Om inte annat är det ju ett effektivt sätt att begränsa PtP-trafik
Jag vet att BT i UK inte tar betalt direkt utan skall "höra av sig för en diskussion om ens internetanvändning" om man överstiger kvoten.
AOL UK som jag hade när jag bodde där hade en jäkla elak taktik; gick man över gränsen så började de sänka ens hastighet. Stoanvändare hade modemfart i slutet av månaden, haha.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-21 13:01
Ursprungligen av bollman:

AOL UK som jag hade när jag bodde där hade en jäkla elak taktik; gick man över gränsen så började de sänka ens hastighet. Stoanvändare hade modemfart i slutet av månaden, haha.

Så gör den kommunala leveratören Kommunicera i Umeå. De stackars studenterna har GPRS-hastighet i slutet av månaden

Ursprungligen av bollman:

Och de flesta envisas med att ha en specificerad gräns för hur mycket data man får ta hem.

Om de verkligen kan leverera runt 20MBit så är du medveten att du tankar hem hela månadens "allowance" på under 8 timmar?

Eller, ladda aftonbladet.se 180ggr/dag under en månad är allt som krävs för att fylla kvoten!

Jag har ju en jättefin hemsida där jag kan se hur mycket vi surfar nu:
http://www.bjornstrom.se/upload/internode.gif

Varje dag får jag en ny stapel med min totala trafik

I nuvarande takt verkar jag inte använda mer än cirka 500MB/dag vilket skulle bli 15GB i månaden istället för dom 55GB jag betalar för. Dags att börja tanka hem "Lost" säsong fyra?

Nu är vår lina uppgraderad till ADSL2+ Annex M (tror det är VDSL på svenska) som ska ge "upp till 24Mbit ner / 2.5Mbit upp". Men så blev det inte!

Tydligen är min Line Attenuation för hög och min SNR Margin för låg så jag får inte ut mer än 2.3Mbit/0.7Mbit...

Någon som kan mer om detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-31 11:53
Ursprungligen av Björnström:

Nu är vår lina uppgraderad till ADSL2+ Annex M (tror det är VDSL på svenska) som ska ge "upp till 24Mbit ner / 2.5Mbit upp". Men så blev det inte!

Tydligen är min Line Attenuation för hög och min SNR Margin för låg så jag får inte ut mer än 2.3Mbit/0.7Mbit...

Någon som kan mer om detta?

Det ska ha nåt att göra med störningar i telefonjacket. Vad jag har hört så ska du (i England & Australien) kunna testa det genom att ta loss plastpanelen på telefonjacket, då hittar du en testkontakt som du kan koppla in en vanlig telefon i. Visar det sig att det är för mycket störningar på linjen så har du rätt att ringa din telefonoperatör och kräva att de fixar det.

Edit: Bwahaha!

Citat:

So over 63% of these customers are achieving 10 Mbps download synch speed or better ...... and that's why we call it Extreme®!

Internode :: Business :: Internet :: SOHO ADSL :: Extreme
Känns ju lovande när de skriver det här om en 24mbit tjänst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 13:07
Ursprungligen av Björnström:

Nu är vår lina uppgraderad till ADSL2+ Annex M (tror det är VDSL på svenska) som ska ge "upp till 24Mbit ner / 2.5Mbit upp". Men så blev det inte!

Tydligen är min Line Attenuation för hög och min SNR Margin för låg så jag får inte ut mer än 2.3Mbit/0.7Mbit...

Någon som kan mer om detta?

ADSL2+ med annex M, är ADSL, VDSL är en nyare teknik som kräver att stationsutrustnignen byts ut och ofta även modemen..

ADSL2+ ger dig 24Mbit ned, och det är AnnexM som ger möjligheten till 3Mbit upp, ADSL2 är 12Mbit, ADSL1 är 8Mbit etc.

"Line attenuation" är dämpningen i ledningen, helt enkelt hur "trögt" det går att skicka signaler i den. Saker som påverkar dämpningen är längd på ledningen, kvalite etc (även väder till viss del )
Det som påverkar mest är dock längden på ledningen, i Sverige leverar ingen 24Mbit på ledningar som är längre än 2000m (eller om det var 2500m, det var ett tag sedan nu) då det helt enkelt inte finns nog med bandbredd kvar med längre lednignar att det är ens värt att försöka kalla det "upp til 24Mbit"

SNR = Signal to Noise Ratio, helt enkelt hur mycket brus som det är på ledningen är den för låg så blir det helt enkelt svårt för utrustnigen att höra de riktiga signalerna..

Låter mest som om du har långt till stationen och kass koppar där du bor nu isf..

32db dämpning på upstream tyder ju på att du har runt en 2.7-3Km till stationen iaf, men kan på bra koppar räkna ungefär 1db / 100m ledning upp till 20db sedan växer dämpningen mycket fortare än längden på ledningen..

Jag slår Internode en signal på måndag - vore trist om det här är allt jag kan få

Nu när man är tillbaka i Sverige är riktigt snabbt bredband ett av glädjeämnena. Vet inte hur många gånger jag sagt "grymt snabbt nät ni har"

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 14:59

Har det något att göra med att Australien ligger så avigt till, långt borta från Västeuropa / USA omringat av en massa u-länder, mupp-stater och atoller. Infrastrukturen av feta fiberkablar mellan kontinenterna kanske inte är optimal?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-02 16:55
Ursprungligen av planB:

Har det något att göra med att Australien ligger så avigt till, långt borta från Västeuropa / USA omringat av en massa u-länder, mupp-stater och atoller. Infrastrukturen av feta fiberkablar mellan kontinenterna kanske inte är optimal?

Australien är ett U-land när det kommer till internet av många anledningar, de ligger lite avigt till ja, men det är (eller var iaf tidigare) billigare att köra trafiken över sjökablarna i stilla havet och sedan peera i Amerikanska IXar än att göra det lokalt inom landet pga reglering från den Australiensiska staten..

1
Bevaka tråden