Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airportmaskinvara borta, hux flux?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, min gamla Powerbook G4 meddelar en dag att "airportmaskinvara ej tillgänglig". Jag ominstallerar systemet. Vid nystart finns alla adminverktyg för airport etc, men datan meddelar att hårdvaran för airport saknas. Vad kan ha hänt?

Stefan

Airportkortet är trasigt låter det som.

Aha... (jag rodnar).

Kan jag sätta ett Airport Extreme-kort i en Powerbook G4?
Eller kan jag plocka mitt kort ur MacBook Pro och stoppa in i G4an, och sedan sätta Extremekortet i MacBooken...?

Anledning till fråga: Blir allt bättre och snabbare med ett Airport Extreme kort?

Nätet går sjukt snabbt med sladd, men bara skapligt via Airport Express. En jeppe på Bredbandsbolaget sa att det inte beror på routern, i alla fall. (???)

stefan

Nej.
Nu förstår jag inte vad du säger är det tre datorer vi pratar om? Eller två?

Extreme (g) är snabbare än vanliga airportkort (b).

Ehhhh sladd är alltid snabbare än trådlöst, BBB killen måste varit onykter eller sjuk närhan sa det.
Han säger bara att det inte är fel på deras grejer.

Ok, det blev rörigt.
Bara 2 datorer, en Macbook Pro och en Powerbook G4.

Tanken var att, om jag ändå ska köpa ett nytt airportkort, kanske jag skulle köpa ett riktigt snabbt. Det skulle jag sätta i MacBooken (som jag oftast använder) och sedan flytta dess nuvarande kort till den trasiga Powerbooken.

Och frågan är: Skulle det gå? Sitter det kanske redan ett Airport Extreme-kortet i MacbookProen?

Ursprungligen av stiffler:

Ok, det blev rörigt.
Bara 2 datorer, en Macbook Pro och en Powerbook G4.

Exakt vilka modeller handlar det om?

Äldre PowerBook G4 har 802.11b (som Apple kallade för "Airport")
Nyare PowerBook G4 har 802.11b/g (som Apple kallade för "Airport Extreme")
Första MacBook Pro-modellen (med CoreDuo-processor) har 802.11a/b/g
Senare Mac Book-Pro-modeller (med Core2Duo) har 802.11a/b/g/n

Det är ju stor risk för begreppsförvirring, eftersom Apple fortsatte att kalla det för "Airport Extreme", även när 11a och 11n kom. De borde kanske bytt namn, för att visa skillnaden mot 11g.

Ursprungligen av stiffler:

Tanken var att, om jag ändå ska köpa ett nytt airportkort, kanske jag skulle köpa ett riktigt snabbt. Det skulle jag sätta i MacBooken (som jag oftast använder) och sedan flytta dess nuvarande kort till den trasiga Powerbooken.

Och frågan är: Skulle det gå? Sitter det kanske redan ett Airport Extreme-kortet i MacbookProen?

Är inte 100% säker, men jag tror inte att du kan byta korten som sitter internt, i någon av modellerna.

Men man kan kanske sätta i nya kort via kortplatsen (PC Card på PowerBooken, och Express Card på MacBook Pro) eller via USB.

Senast redigerat 2008-04-22 13:07

För att liva upp den här tråden.

Surfade som vanligt igår hemma hos mig. La ned min Powerbook G4 i min väska. Åkta till min flickvän, och får samma problem som stiffler nämner.

Ominstallerade datorn idag i hopp om att det skulle fixas (man körde ju PC förut så det brukar ju vara så) men inget händer. Datorn hittar inget airport-kort.

Är det mjukvaran det är fel på, eller behövs en reparation?

//C

Herregud. Jag ska kolla.

Det finns fina instruktionsböcker på apple.se för hur man byter Airport Extreme-kort på G4, men jag kan ju ha en "gammal" (2005).

  • Medlem
  • 2009-06-30 23:07

AHHH nu har även jag råkat ut för det!

Fick en kernal panic på datorn/12 tum power book g4 1.5 ghz, startade om datorn men möttes bara av en svart skärm. Tredje omstarten gick dock bra men då upptäckte jag att airportikonen var borta och i system pref står det "No airport hardware found"

WTF!!

Har kortet pajat??

Nån som har erfarenhet av detta?

edit:

Kan tillägga att jag har haft problem med överhettning på senaste tiden, har jag gjort en så enkel sak som att kolla på youtube så går fläktarna på högvarv och efter en stund går datorn i vila!? Installerade G4FanControl men det hjälpte inte...

http://firefoxx.mine.nu/apple/ har jag laggt upp en del apple service manualer och de är de som apples tekniker jobbar efter när de felsöker... Kolla i listan på min server så kommer ni finna Apple_PowerBook_G4_Aluminum_(15-inch).pdf och Apple_PowerMac_G4.pdf. Tänk på att om ni inte vet/eller förstår vad som står i manualen ska ni inte försöka er på att plocka isär datorn... Hoppas att detta är till hjälp!

  • Medlem
  • 2009-07-01 00:09

Tack!
Dock verkar det vara stor skillnad på PB 12 och PB15.

1
Bevaka tråden