Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårdisk uppdelad för både Windows och OS X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nybliven Mac användare.

Undrar om det går att dela upp min externa hårddsik i 2 delar, en för min gamla PC och en för min nya MBP. För att kunna köra backup från båda.

Är det möjligt? Om, hur gör man i så fall?

Tack på förhand!

/Jonas

du kan partionera hårddisken i 2 delar med skivverktyg, hur du kör backup från windows veet jag inte men med leopard med timemachine. lycka till, se bara till att formatera windows delen som fat....

Filip

Ok, med skrivverktyg? Inte sån supersnille på detta så förklara gärna lite mer ingående.

Har koll på hur jag gör min Windows-backup, så det är inga problem. Bara själva delen om hur jag delar upp hårddisken som jag behöver sjysst hjälp med!

/J

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-17 12:31

HD/Applications/Utilities/Disk Utiliy... Den engelska versionen av sökvägen till skivverktyget.

-> Wilhelmsson! Vet iofs. inte hur det är med tidigare versioner av OS X, men Leoparden måste väl ändå kunna formatera partitioner som NTFS?

Jag vet inte var du kan det men jag har inte sett något ställer i skivverktyg iaf!!
Du kan inte skriva eller redigera filer från osx i ntfs bara läsa....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-21 07:21

Vet inte heller var/hur man kan göra detta, men med tanke på Boot Camp bör det vara möjligt...

själva skivverktyg kan inte vad jag hittar formatera en partion som ntfs, bara fat.
Har du en windows installations skiva kan du formatera partionen i det format du vill, eller i windows om jag minns rätt....
Hur som helst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-21 19:28
Ursprungligen av lindjonas:

... en för min gamla PC och en för min nya MBP.

När jag för länge sedan körde med en FAT32 och HFS+ uppdelad HD hade jag svårt att få till det tills jag gjorde partitioneringen på Win-burken. Det var PC:n som hade problem att hitta "sin" partition.

Mitt råd är alltså (eftersom du skriver att det är en "gammal PC") att du partitionerar (och formaterar) den från PC:n, och sedan formaterar om den ena partitionen på macen.

Det funkade fint, minns jag rätt kunde kunde jag även använda mac-partitionen som extra startdisk till OSX, men det kändes aldrig särskilt säkert och småningom krashade HD:n... (men det berodde nog på andra orsaker - råkade bryta strömmen under arbete)

1
Bevaka tråden