Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

My Book Home Edition hittas ej

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-03-08 15:18

Köpte precis en 750 Gb Western Digital My Book Home Edition till min iMac core2duo.

Pluggar i strömkabeln, firewirekabel i Hd sedan i dator. Hdn klickar till och vaknar, därefter får jag meddelandet "Skivinmatning Datorn kan inte läsa den inmatade skivan" med alternativen Formatera../Ignorera/Mata ut

Jag väljer Formatera och Skivverktyget startar. Där syns en gul ikon. Dock monteras inte ikonen på skrivbordet eller bredvid min interna disk i Finder.

Om jag pluggar i hårddisken när Skivverktyget redan är startat får jag inte felmeddelandet om skivinmatning.

Vad gör jag nu? Jag verkar inte kunna Radera skivan, inte Partionera den (får meddelandet Input/output error), inte heller kontrollera den och vad funktionen återställ betyder vet jag inte men det nog inte det jag ska göra heller.

Uppenbarligen ser min dator enheten, både när jag använder FW och USB men jag kommer inte åt enheten vilket var tänkt enligt det knapphänta installationsbladet där det står att man ska öppna WD_Mac_Tools och klicka på Buttonmanager.dmg och sedan LifeAgent.dmg.

Vänligen gmail

Du kan regga enheten på https://websupport.wdc.com/registration/index.asp?aspsid=319149777& och där kan du också ladda ner programmen som ligger på enheten.
Men jag tycker det är knepigt att den inte fungera, för jag har en Studio version och den fungera bara att trycka in och starta. Dock formatera jag den i HFS+ för att få den att vara "anpassad".
Jag kommer dock inte ihåg vad programmet som man fick med gjorde, tror det dock bara de var backup programvara.
Men regga dig så du får garantin ifrån dem och se om du kan hitta nått hjälp via deras sida.

Ehm...en feature med just Studio Edition är ju att den är HFS+ formaterad redan från början. Nåja, man kan aldrig formatera för mycket.

Hur som helst - min MyBook Studio Edition funkade också klockrent "out of the box" med FW och USB. När jag kopplade in disken med eSATA syntes dock inte disken i Leopard och lösningen blev att uppdatera firmware, som fanns att hämta i ny version på WD's hemsida.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-03-09 09:21

Tack för era svar. Jag testade disken hos en vän igår, han har en MacBook med Leopard och ett pc-bygge med modifierat Leopard. Uppdaterade firmware men problemet är identiskt på hans datorer. Datorn kan inte montera disken och frågar om formatering i Skivverktyg. Väl där går det varken att radera eller att partionera. Felmeddelandet i Leopard var "Resource busy".

Imorgon går jag till butiken och byter och låter dom testa den på sin demo iMac innan jag tar hem den. Hatar sånt här.

Ja de låter som en smart idé, för fungerar den inte direkt brukar det nästan vara fel på sådana diskar

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-09 10:20

jag har en MyBook 500GB den var bara att koppla in till Mac Mini, Imac och PC

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-03-17 16:00

För att göra ett trådavslut kan jag meddela att disken var trasig och jag fick en utbytesdisk som fungerade direkt.

Min nya 500 GB My Book Studio Edition går fint att koppla med FW till min iMac C2D. Men på min MacBook C2D måste jag köra med USB för att den ska monteras. Vad kan det bero på?

Haft problem med samma disk som dig TZW att den inte ville monteras. Den snurrade upp, men dök aldrig upp. Tänkte att det var att jag satte strömsladd och Fw800 sladd i fel ordning. Fick ibland prova flera gånger innan den dök upp. Gick ut på WD´s hemsida och tog hem en ny Firmware till den (samt ett program som visar i menyraden hur mycket som finns kvar av utrymmet). Sen har det funkat bra.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Haft problem med samma disk som dig TZW att den inte ville monteras. Den snurrade upp, men dök aldrig upp. Tänkte att det var att jag satte strömsladd och Fw800 sladd i fel ordning. Fick ibland prova flera gånger innan den dök upp.

Efter diverse trial and error har jag kommit fram till att disken fungerar fint om jag följer följande procedur:

1) Slå på hårddisken
2) Slå på datorn
3) Koppla in firewiresladden
4) Vänta (länge - tålamod) tills disken dyker upp

Detta fungerar helt OK för mig eftersom jag bara använder hårddisken för backup en gång per månad. På/av-knappen på hårddisken använder jag inte alls då den inte verkar ha någon funktion.

Har du en direktlänk till denna firmwareuppdatering?

Har installerat uppdateringarna, men har fortfarande samma problem: det går inte att ansluta via firewire, det är bara USB som funkar. Nu på bägge mina burkar. Dessutom händer det ingenting när man trycker på strömbrytaren på hårddisken. Fler med samma erfarenhet? Lösningar? Fan, jag köpte ju den här hårddisken för att slippa köra via USB...

Kanske dags att du snackar med dem de köpte den ifrån och se till att du får en ny.

Har tre WD diskar av olika varianter nu och ingen jiddrar på det sättet. En annan rasade men den fungerade fint tills den lade av helt och hållet. Så det låter onekligen som att den är kaputt från start.

/j

Ja, kanske dags att reklamera... tack för er input.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-21 13:12

En sak bara, när du partitionerar den måste du klicka på "alternativ" och välja "Apple partition map". Annars får du det där felet.

http://tinyurl.com/49h4zc

Jag har inte formaterat disken eftersom den var Appleformaterad från fabrik. Menar du att man måste göra detta på dessa diskar ändå?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-21 14:37
Ursprungligen av TZW:

Jag har inte formaterat disken eftersom den var Appleformaterad från fabrik. Menar du att man måste göra detta på dessa diskar ändå?

Nej, det gäller bara diskar som är windowsformaterade från början. Jag tänkte främst på trådskaparens problem, jag läste lite slarvigt och såg inte att han redan gett upp och bytt ut disken.

I ditt fall verkar det ju vara något annat problem, formateringen har ju inget att göra med huruvida du kan ansluta disken via FireWire.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-07-05 21:45

hej jag har liknande problem med flera st home edition 500 gb.

Mitt problem:
mybooken kommer aldrig upp i våra imacar över huvud taget.. med firewire, med usb går det dock fint. det här gäller fyra st köpta på olika platser på fyra imacar.

har testat på olika macbook pro och macbook, där funkar det bra med firewire.
aööa imacarna är nya 24".

Någon som har mer tipps på vad man ska testa?
skickade ett mail till wd förra veckan men har inte fått något svar.

1
Bevaka tråden