Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobbningen på 99mac

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 06:49

Jag läste med intresse tråden om mobbning på 99mac, men hann inte svara innan den blev stängd. Så här kommer mina två tioöringar i ämnet:cool::

För några år sedan, i någon het tråd, tog jag upp problemet med mobbning här på forumet efter att ha sett hur några medlemmar blivit utsatta.

Det är tycks framför allt vara av medlemmar/inlägg som gillar pc och/eller har kritik mot apple/mac att framföra. Eller kritik riktad mot 99mac.

Gemensamt med de trådar där jag sett mobbning äga rum är att de mobbade tidigt blir bemött på ett taskigt sätt. Och att det ofta inte spelar någon roll hur bra de bemöter tillmälena och de taskiga svaren. Förr eller senare låser någon moderator tråden och för över ansvaret av det på den mobbade. (Precis som IRL alltså, det är ofta den mobbade som straffas, flyttas etc.)

Gemensamt för dessa trådskapare är också att de inte längre finns med som medlemmar. Kanske är det därför ingen svarade på Jesper Ohlssons uppmaning till de som känt sig mobbade att stiga fram. En annan anledning kan ju vara att som mobbad kanske man inte önskar dra på sig mobben i onödan...

Det är inte lätt att vara moderator. Speciellt inte i ett forum med 10.000 medlemmar. Men allvarligt talat. Så svårt kan det inte att vara att se om någon eller några blir mobbade. Om man inte själv återfinns bland mobbarna det vill säga.

Till er som känner er mobbade och taskigt behandlade här på forumet för att ni framför kritik: stå på er! Ge inte upp. Ni behövs! Här på 99mac och IRL! Jag stöttar er av hela mitt hjärta och det är fler som gör, men som inte skriver!

Till de moderatorer som faktiskt tagit bladet från munnen och tycks ha sett problemet, Jesper Ohlson, jgb mfl... bra! tack! mer!

Till de av moderatorerna som inte ser problemen: försök släpp er kärlek till Apple om bara för ett litet slag. Den gör att ni inte ser mobbningen.

(Exempel på mobbning frågar ni? http://www.99.se/feedback/241504-g-r.html

Roligt att se att just min råd används som ett exempel och att jag därmed utmålas som en mobbare.

Min tråd där är en uppriktig fråga, vad krävs. För jag känner att all den lust jag hyser för 99.se rinner ut genom skoskaften just nu.

Jag startade tråden, vad den utmynnar i har väl ingen en aning om. Om den kontrar till att likna mobbning så får moderator stänga den. Jag kan inte göra det.

Själv försöker jag hjälpa nybörjare/nyanlända så gott jag kan, jag försöker vara trevlig och jag försöker göra "the right thing".

Nu har flera bestämt sig för att jag är en taskig vinnarskalle som med liv och lust mobbar - fan, jag rycker väl snart vingar av flugor också och eldar upp hundar.

  • Medlem
  • 2008-04-19 11:02

Goflorp: Att du råkade starta tråden som länkades till betyder inte att det är du som är utpekad, även om det är lätt att tolka det så. Som jag ser det så är det snarare andra i den tråden som det syftas på.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 11:50
Ursprungligen av Axel von Matern:

Det är tycks framför allt vara av medlemmar/inlägg som gillar pc och/eller har kritik mot apple/mac att framföra. Eller kritik riktad mot 99mac.

Bullshit. Det finns en enorm mängd medlemmar som har kritik mot Mac och Apple på det här forumet. Enorm. Folk här reagerar inte överhuvudtaget mot sansad kritik, för det händer varje dag. Reaktioner kommer när kritiken inte är sansad, inte är genomtänkt, när det mer är känsloutspel än sakligheter, när kritiken består av övergripande och nedsättande kommentarer, generaliseringar och rena jävla dumheter. Men inte på sansad konstruktiv kritik.

Ursprungligen av Jogin:

Reaktioner kommer när kritiken inte är sansad, inte är genomtänkt, när det mer är känsloutspel än sakligheter, när kritiken består av övergripande och nedsättande kommentarer, generaliseringar och rena jävla dumheter. Men inte på sansad konstruktiv kritik.

Den typen av kommentarer är uppenbarligen inte plattformsbunden på forumet, så återigen det har inte med sakfrågor att göra utan har med attityder att göra. Kanske är en del uttråkade eller är understimulerade i sitt liv och söker drama på ett forum på nätet vad vet jag? Man börjar nästan misstänka det när folk blir för personliga och har känsloutspel på nätet i alla fall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 16:26

Det är ju trots allt många som har svårt att skilja på sak och person. Blir dom det minsta motsagda så går dom till attack med alla medel.
Det finns även dom som gärna vill visa hur bra/duktiga dom är ytan att riktigt tänka på hur dom formulerar sig och sårar utan att kanske mena det.

Det bästa är nog att man innan man svarar på ett inlägg som gör en upprörd ta och backar ifrån dator en liten stund och funderar på vad personen faktiskt menar.
Jag har själv gjort bort mej några ggr för jag blev lite upprörd.

Goflorp, jag tycker inte du blev utpekad, det var en ärlig fråga du hade.
Axel, jag håller med, vi måste stödja moderatorerna och säga till dom att dom gör ett bra jobb.
Men även inte vara rädda för att säga till när vi tycker något blir fel.

Fundering;

I många av de svenska newsgrupperna (Usenet/NNTP) hade vi ett antal troll. Tre-fyra personer som dagligen gjorde mängder med inlägg där de utgav sig för att vara andra personer, förde flamewars med sig själva, hade alltid avvikande åsikt och gjorde precis allt för att provocera fram. Troligtvis stöddiga som tusen bakom sina modem på 90-talet. Det gick så långt att det till och med fanns bottar som automatpostade vad någon tidigare sagt, personens bakgrund, personnummer, hemtelefon och en lista över alla alias som denne använde sig av.

Tyvärr lyckades trollen, resultatet blev att inga diskussioner kunde föras, inga vettiga eller nya åsikter kom fram och jag och många andra slutade helt använda news.

Tragiskt om vi får en liknande situation här. Jag skiter faktiskt i vem som har rätt eller fel och stöder alla moderatorer som direkt klipper trådar samma sekund som de spårar ut och stänger konton som används av personer som gör att trådarna spårar ut.

Det går ju ganska enkelt att se när en tråd spårat ut när det bara är två-tre personer kvar och inläggen haglar och Godwins lag uppfylls allt snabbare.

Till de av er som INTE är troll utan har vettiga åsikter. När ni märker att en diskussion spårar ut, släpp den och gå vidare med andra konstruktiva diskussioner. Jag vet att det är jättesvårt och jag har själv fallit i fällan med snabba svar många gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 23:22
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Fundering;
.

Word, helt korrekt, det avhoppet var detsamma för mig

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Till de av er som INTE är troll utan har vettiga åsikter. När ni märker att en diskussion spårar ut, släpp den och gå vidare med andra konstruktiva diskussioner. Jag vet att det är jättesvårt och jag har själv fallit i fällan med snabba svar många gånger.

Bra inlägg.

Vissa uppmärksammade diskussioner den senaste tiden har haft den effekten att om man inte redan är ett troll så blir man ett. Jag får nog själv jobba på att hålla mig borta och inte nappa så lätt på saker som jag tycker är provocerande. I början är det ofta kul att gnabbas lite men när saker börjar spåra ur tycker jag bara att man känner sig besvärad över sin egna bidrag till trollifieringen av tråden (ja, det är ett ord från och med nu).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-22 09:02

Claes Magnusson skrev:
Till de av er som INTE är troll utan har vettiga åsikter. När ni märker att en diskussion spårar ut, släpp den och gå vidare med andra konstruktiva diskussioner. Jag vet att det är jättesvårt och jag har själv fallit i fällan med snabba svar många gånger.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Bra inlägg.

Vissa uppmärksammade diskussioner den senaste tiden har haft den effekten att om man inte redan är ett troll så blir man ett. Jag får nog själv jobba på att hålla mig borta och inte nappa så lätt på saker som jag tycker är provocerande. I början är det ofta kul att gnabbas lite men när saker börjar spåra ur tycker jag bara att man känner sig besvärad över sin egna bidrag till trollifieringen av tråden (ja, det är ett ord från och med nu).

Dubbel Dubbel sant kunde inte ha sagt det bättre själv..

Jag vet inte om jag känt av direkt mobbing, men jag tycker ofta det här forumet har ganska tråkig stämning och det är sällan de som mest får höra att de bidrar till den tråkiga stämningen som jag ser som skyldiga. Många verkar känna sig manade att skriva i trådar där de inte har nåt konstruktivt att tillföra utan bara vill förlöjliga eller umåla trådskaparen, nån frågeställare eller diskussionsdeltagare som skurk eller okunnig och andra kör med härskartekniker och gärna trycka in nån i ett hörn så han går in i en icke fördelaktig försvarsställning.
Jag tror inte det är så enkelt som att säga att detta förekommer i PC-vänliga trådar eller trådar där nån riktar kritik mot Apple utan mer i trådar där nån representaterar att tankesätt som kan betraktas som avvikande. Ofta kanske ämnen där den som burit sig åt, om han ställs mot väggen med en anklagelse, lätt kan peka tillbaka på "offret" och säga att han får skylla sig själv som har såna åsikter…
Och nu pratar jag inte enbart om åsikter jag uttryckt som många inte tycker är helt rumsrena utan allt möjligt som jag lagt märke till. Vissa saker verkar helt enkelt vara tabu, även om de godkänns av forumreglerna och när nån säger nåt sånt ska den personen tryckas ner i skorna på alla tillgängliga sätt och de som inte skriver får noga veta att det är bäst att de är tysta om de inte håller med massan (vid nåt tillfälle visade sig i en anonym poll att vissa "avvikande" åsikter eller beteenden inte alls var så avvikande utan de var helt enkelt underrepresenterade i diskussionerna). Naturligtvis subtilt gjort så det är svårt att peka på nåt specifikt nån sagt eller nån specifik person som burit sig extra illa åt, så som mobbing ofta sker. Antagligen anser inte ens "mobbarna" att de gjort nåt fel, men det är det som är så läskigt med sånt här beteende… det är så lätt att falla in i det.
Jag är inte nån mobbingexpert, men finns det såna tror jag de skulle kunna ha en field day på det här forumet…

Och att be mobboffer kliva fram och konfrontera 'gärningsmännen' är väl en erkänd härskarteknik om jag inte missminner mig…?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-21 06:57
Ursprungligen av Laseranders:

Och att be mobboffer kliva fram och konfrontera 'gärningsmännen' är väl en erkänd härskarteknik om jag inte missminner mig…?

Det är faktiskt alldeles sant.

I övrigt skriver du inte alls om mobbing utan om att folk står för åsikter. Det är en väldig skillnad. Att reagera mot en företeelse, åsikt etc är inte alls samma sak som att mobba en person.

Till exempel: Om reaktionerna blir starka så fort någon propagerar för skrotad upphovsrättslag, så är inte det mobbing. De som vill diskutera saken får väl såklart göra det, men möter man på hårt motstånd får man nog ta det. Så länge man håller sig till sakfrågan, såklart.

Vi ska inte blanda ihop äpplen och päron här.

Ursprungligen av Skilling:

Det är faktiskt alldeles sant.

I övrigt skriver du inte alls om mobbing utan om att folk står för åsikter. Det är en väldig skillnad. Att reagera mot en företeelse, åsikt etc är inte alls samma sak som att mobba en person.

Till exempel: Om reaktionerna blir starka så fort någon propagerar för skrotad upphovsrättslag, så är inte det mobbing. De som vill diskutera saken får väl såklart göra det, men möter man på hårt motstånd får man nog ta det. Så länge man håller sig till sakfrågan, såklart.

Vi ska inte blanda ihop äpplen och päron här.

Ja, fast det är just det jag pratar om. Vissa vill diskutera och att det blir en viss övervikt på en åsikt mot en annan kanske bara visar att det är så det är. Men när man märker att man har väldigt mycket stöd tror jag det är lätt hänt att man nånstans slutar argumentera och bara upprepade gånger ber meningsmotståndaren att ge sig eller utan argument inse att han har fel för man har många i ryggen. Det har jag sett vid flera tillfällen, inte bara riktat mot mig.
Men för att ta mig själv som exempel har jag blivit ombedd att sticka härifrån vid flera tillfällen, för att mina åsikter inte platsar eller vad det nu är som menas. Jag personligen känner mig inte mobbad, jag ser det mer som mitt ansvar att visa att man kan stå på sig, så andra som läser tråden med avvikande åsikter kanske vågar sig fram, men jag tror det är tyngre för andra. Dessutom kanske jag är härdad från verkliga livet och har byggt upp nån sorts masochism…
Och som sagt, jag pratar inte enbart om upphovsrättsdiskussioner här, på det området tycker jag det blivit bättre på senare tid, men jag får ofta känslan av att vissa på forumet tycker att det ska vara på vissa vis och då ogärna för en saklig diskussion utan hellre skrämmer bort de som inte verkar vilja ha det på det viset.
Det kanske heller inte alltid når stadiet av mobbing, men det kan bli en väldigt tråkig stämning och det kan bli väldigt jobbigt för en enskild person att bli bombarderad inlägg som nästan gränsar till personpåhopp, men inte riktigt är det eller som nästan blir ombedd att dra, men inte riktigt eller får små antydningar om hur jobbig han är.
Sen har det gått lite mobbing begreppet troll också. Jag har märkt, inte bara här utan här och där på internet, att folk blir kallade troll så fort en diskussion blir lite besvärlig. Man är inte ett troll bara för att ingen håller med en.
Men visst har du rätt i att även vetskap om härskartekniker kan användas som härskarteknik och just därför försöker jag här undvika att namnge nån specifik person eller hänvisa till nån specifik diskussion. Mobbing har alltid varit svårt att göra nåt åt just för att den är så svår att upptäcka, så det är inte riktigt så enkelt som att bara sluta jämföra äpplen och päron. Det är just där problemet ofta ligger, att det är svårt att se skillnad.

Jag ska försöka läsa in mig på vad trådarna handlar om - har varit offline men nu har jag ADSL i lägenheten igen så jag är tillbaka!

Utan att ens veta vad som har orsakat trådarna kan vi väl konstatera att ingen ska känna sig mobbad - jag tycker normalt att det är en skön stämning på 99mac. Då och då dyker det upp trådar där det blir lite livat och då får man försöka lösa situationen, diskussioner online är inte riktigt samma sak som i verkliga livet och det är lätt för missförstånd.

Återkommer när jag läst ikapp!

Just därför att mobbing verkligen kan förekomma är det nödvändigt att sålla bort en del ogrundade mobbinganklagelser etc, så att de som verkligen blir mobbade får det bistånd och stöd de förtjänar.

Därför måsta man komma ihåg att anklagelser om att andra använder sig av härskarteknik, i sig kan vara en härskarteknik. Det är en variant på "du är kritisk till det jag säger bara för att jag är kvinna/svart/kortväxt/norrlänning/har träben" etc. Detsamma kan gälla påståenden om mobbing, att helt legitima meningsskiljaktigheter kan framställas som mobbing.

Därmed inte sagt att det alltid är så, naturligtvis inte, tvärtom förekommer det mobbing, eller mobbinglika beteenden, och sådant är viktigt att stävja, i form av ingrepp i trådarna eller, som ofta är fallet, att vi moderator gör saker bakom kulisserna, i form av PM och mail till berörda. Se det som att mobbaren kallas upp till rektorsexpeditionen för enskilda samtal.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-21 19:29

Jag vet inte om vi ska uppehålla oss vid begreppet mobbing, men jag är yrkesskadad... mobbing är ofta ganska enkel att definiera när man väl fått ögonen på problemet (det kan däremot vara svårare).

Fast det spelar kanske mindre roll. I sak har du säkert inte alls speciellt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 20:14

Det handlar inte om mobbing på 99. Det handlar om en person som genom att ropa mobbing och kränkning får uppmärksamhet från massa PK-människor som bara måste hålla med honom för att offret har alltid rätt. Han sitter nog och myser för sig själv och frossar.

Sluta gör det här problemet större än vad det är!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-21 20:23
Ursprungligen av acke:

Det handlar inte om mobbing på 99. Det handlar om en person som genom att ropa mobbing och kränkning får uppmärksamhet från massa PK-människor som bara måste hålla med honom för att offret har alltid rätt. Han sitter nog och myser för sig själv och frossar.

Sluta gör det här problemet större än vad det är!

Oj. Eller så kanske diskussionen för med sig att det kommer upp sådant som är relevant. Eller du bestämmer vad som är relevant, kanske?

Och så kom dessutom PK-floskeln till användning igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 20:45
Ursprungligen av Skilling:

Oj. Eller så kanske diskussionen för med sig att det kommer upp sådant som är relevant. Eller du bestämmer vad som är relevant, kanske?

Och så kom dessutom PK-floskeln till användning igen.

Du dömer ju mitt inlägg som floskel så du verkar ha en tydlig bild av vad som är relevant och inte. Två personer tycker olika saker är relevanta, är väl så en diskussion går igång? Eller tycker du jag är elak nu, kanske rent av mobbas?

Vi vet båda vad och vem de här trådarna handlar om till 99%. Folk som blir "mobbade" kanske ska rannsaka sig själva lite mer innan de slår på trumman. Speciellt i det här fallet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-21 20:53
Ursprungligen av acke:

Du dömer ju mitt inlägg som floskel så du verkar ha en tydlig bild av vad som är relevant och inte. Två personer tycker olika saker är relevanta, är väl så en diskussion går igång? Eller tycker du jag är elak nu, kanske rent av mobbas?

Nä, jag bara tycker det är så tröttsamt när folk skriker "PK!" åt andra. Det är en floskel.

I övrigt håller du inte en ton som gör att jag vill delta i samtal med dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 23:43
Ursprungligen av Skilling:

I övrigt håller du inte en ton som gör att jag vill delta i samtal med dig.

Inte så konstruktivt men ett bra sätt att göra det enkelt för sig. Men du är ju så klart fri att göra som du vill.

  • Medlem
  • Vaggeryd
  • 2008-04-21 21:17

Alltså det enda man kan göra är ju att följa dom regler som redan finns eller möjligen ändra på dom...

Om man tycker att omotiverad kritik mot apple som är utan argument inte är önskvärd så får man ju skapa en regel att alla som framför sådan kritik stängs av eller att den typen av inlägg tas bort. Men då får ju alla vara överens om det. Jag fattar inte varför man måste bry sig om den typen av inlägg. Om nån så tycker att apple är ett värdelöst märke fullt av fanboyism så räcker det väl med att man vet att det inte stämmer, eller?

Sen folk som känner sig "mobbade" hehe.. personligen har jag svårt att se hur man kan känna sig mobbad på ett internet-forum där ens identitet är totalt skyddad. Förstår mig inte på det men det kanske bara är jag

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-04-21 21:46
Ursprungligen av Jepper:

Alltså det enda man kan göra är ju att följa dom regler som redan finns eller möjligen ändra på dom...

Om man tycker att omotiverad kritik mot apple som är utan argument inte är önskvärd så får man ju skapa en regel att alla som framför sådan kritik stängs av eller att den typen av inlägg tas bort. Men då får ju alla vara överens om det. Jag fattar inte varför man måste bry sig om den typen av inlägg. Om nån så tycker att apple är ett värdelöst märke fullt av fanboyism så räcker det väl med att man vet att det inte stämmer, eller?

Sen folk som känner sig "mobbade" hehe.. personligen har jag svårt att se hur man kan känna sig mobbad på ett internet-forum där ens identitet är totalt skyddad. Förstår mig inte på det men det kanske bara är jag

Väl rutet!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-21 22:09

Jag anser inte att man kan bli mobbad på ett internetforum. Att påstå det är att förringa verklig mobbing och förminska lidandet som verkliga mobboffer upplevt.

My two cents.

Ursprungligen av mjg:

Jag anser inte att man kan bli mobbad på ett internetforum. Att påstå det är att förringa verklig mobbing och förminska lidandet som verkliga mobboffer upplevt.

My two cents.

Att påstå att man inte kan jämföra internetmobbing med mobbing irl är väl snarare att förringa lidandet som de högst verkliga internetmobboffren upplever. Självklart kan man bli mobbad på Internet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-21 22:32
Ursprungligen av Laseranders:

Att påstå att man inte kan jämföra internetmobbing med mobbing irl är väl snarare att förringa lidandet som de högst verkliga internetmobboffren upplever. Självklart kan man bli mobbad på Internet.

Håller inte med. Anonymiteten/synonymidentiteten gör att mobbing är omöjligt. För mig är tanken på att anonyma individer i skrift på ett elektroniskt forum kan utföra mobbing absurd. Det är för mig en surrealistisk mardröm...eller en komisk sketch i en skruvad film/bok

Senast redigerat 2008-04-21 22:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 22:11

Att ni ens orkar...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-21 22:28
Ursprungligen av Dego:

Att ni ens orkar...

Du orkar ju Du deltog just med ett inlägg - du hade en åsikt. Om du verkligen inte brytt dig så hade du givetvis inte skrivit ditt inlägg - utan bara ignorerat hela tråden.
Inlägg som ditt - dom dyker upp då och då - är verkligen bisarra...en paradox.

  • Medlem
  • 2008-04-21 22:33

För att citera mig själv från en annan tråd.

Ursprungligen av jgb:

Person A kan tycka att person B är överbevisad trots att person B inte håller med om det. Då är det läge att konstatera att man har olika åsikter istället för att fortsätta käbbla.

I det här fallet så kan person A tycka att 99.se är fullt av applefanboys, medans person B inte tycker det. Åsikter är åsikter, märker man att man inte kan ändra en sådan så är det bara att släppa och gå vidare.

Att man kan känna sig mobbad trots att man döljer sig bakom en pseudonym, klart man kan det. Att en del inte kan se eller förstå det är deras ensak, men när de lägger sina åskiter om att man inte kan det på en annan persons känslor så tycker jag man är snett ute. Det är ännu en variant av "hur kan du inte tycka om isterband, det som är så gott"-argumentet. fast i formen "hur kan du säga att du är mobbad på ett forum när jag säger att du inte kan vara det".

Olika åsikter. Acceptera det.

Senast redigerat 2008-04-21 23:12
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-21 22:53
Ursprungligen av jgb:

Olika åsikter. Acceptera det.

Exakt. Och man ska inte behöva skriva varje gång att det man säger är en åsikt och ingen universiell objektiv sanning som gäller alla. Det är så självklart (det kan ju inte vara på annat sätt) att man aldrig ska behöva förtydliga detta.

Bevaka tråden